Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pikzwarte kat fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pikzwarte kat fotograferen

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
    Moch... ETTR, moet ik eens op letten... het eerste wat 'k ervan hoor, euh, lees...

Greetz,
    F.
    ad nauseam ... en overjaars "nieuws"

ETTR is old school BS .. als je weet hoe een sensor gecalibreerd wordt dan is ETTR ronduit lachwekkend, kan zijn dat het werkt voor film maar voor digitaal? ... ridiculous

ETTR myth

Exposure_Calibration.pdf

Comment

Toch intrigerend dat ETTR-verhaal, en aangezien ik meer belang hecht aan resultaten dan aan theoretische artikels die ik misschien toch niet helemaal begrijp heb ik het dan ook even kort empirisch getest.

ETTR (nadien in raw terugtrekken van de belichting) levert wel degelijk een zichtbaar beter "signal to noise ratio", met een betere detailering tot gevolg.
      Een laagcontrast opname (D700, ISO400, sigma 150/2.8 op f19) waarvan de smalle histogram zich bij EV0 centraal in middenhelft bevindt, kan worden overbelicht tot EV+2, waarbij zowat de helft van de data voorbij het histogram, in de overbelichting, valt is in raw terug te halen met een dergelijke betere detailering. EV+3 wat nog meer overbelichte data wegclipt is erover en kon geen correct beeld meer maken. Niet alleen lijkt hier het ETTR/SNR-verhaal empirisch correct, maar blijkt ook dat een raw-file in overbelichting meer data capteert dan hetgeen aangegeven op een histogram. Zodus ETTR heeft zijn nut ook in overbelichting. Techneuten kunnen dit beter in kaart brengen als ikzelf. Maar ik heb het gevoel dat op een gegeven punt in overbelichting de SNR wel nog beter wordt terwijl er weliswaar data in beeld verloren gaat door het verlies in specifieke kleurenchannels. Wat me eveneens het gevoel geeft dat er in overbelichting met ETTR, moet afgewogen worden wat het meest belangrijk is: een beter SNR of meer data in de hard belichte kleurregionen. Dessalniettemin hoeft er niet per se tot in overbelichting worden gepushed om een positief noise-resultaat te bekomen.

Het verhaal zet zich door wanneer een onderwerp genoeg contrast heeft waarbij het op EV0 het histogram zowat vult (D700, ISO 400, nikkor 24-70/2.8 op 35/8). Met verder doorbelichten kom je uiteraard in de geclipte overbelichting terecht. EV+1, waarmee je achteraf de raw data terug binnen het histogram haalt, brengt opnieuw een verbeterde SNR met zich mee. EV+2 nog meer maar wel duidelijk dat hier details in beeld verloren gaan ondanks dat er minder noise zichtbaar is. Daarnaast kwam er wel duidelijk moiré en verhoogde CA de kop opsteken.

Uiteraard zal de gebruikte setup qua materiaal en onderwerp een invloed hebben op de negatieve neveneffecten hier beschreven. Ondanks dat mijn conclusies niet met wetenschappelijke methodologie zijn opgesteld en ik daarnaast ook geen technicus ben, blijven dit persoonlijke bevindingen. Maar uiteindelijk heeft ETTR een positieve invloed op onderwerpen met een laag contrast (zoals een zwarte poes op een donkere achtergrond) en zorgt hierdoor voor minder ruis en meer detail in beeld door rechtse belichting. Gebruik van overbelichting brengt duidelijk meer dataverlies in sommige kleurchannels, CA en sterk verhoogde kans op moiré met zich mee wat het gebruik van ETTR op contrastrijke, histogram-gevulde, beelden weinig tot niet bruikbaar maakt. ETTR valt dus wat mij betreft onder de classificatie: "ja, maar..."

Kortom ik moet mijn eerder geposte advies van het onderbelichten van de zwarte poes op donkere achtergrond herzien en bijstellen naar het overbelichten ervan met 2 tot misschien wel meer, en nadien de belichting in raw-verwerking terugtrekken tot correcte invulling van de bekomen highlights.

Ben ik nu "new skool"?

Met dank aan Hotmijl en Tollerke voor de technische input.
      F.
      Last edited by Fibonacci; 23 juni 2012, 19:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
        [*]camera op MANUEEL
        Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
        [*]camera op MANUEEL[*]
        Waarom moet dat MANUEEL 2x in kapitalen ik zie daar helemaal het nut niet van in.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

staat die kat er nu nog nie op?
          smijt de kat buiten en pak een witten (ps: je moet dan wel een stopke bijgeven)

Comment

Pak een 18% grijze kat.

Ik vind dat er nogal veel onzin over het histogram verteld wordt. Bedoeling is om goeie foto's te maken, niet om n goei histogram te krijgen.

De hooglichtwaarschuwingen vind ik belangrijker.

Als je meer 'rechts' (over) belicht, krijg je langere sluitertijden. Ik weet niet hoe lang je kat stil kan zitten ...

Bij concerten belicht ik zelfs n stop onder en is het zwart gewoon om zeep, maar dan krijg ik kortere sluitertijden (uit de hand) en komt het meer overeen met de werkelijkheid.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              staat die kat er nu nog nie op?
              smijt de kat buiten en pak een witten (ps: je moet dan wel een stopke bijgeven)
              Nee, hij is nogal "uithuizig" tegenwoordig

Ik weet niet hoe lang je kat stil kan zitten ...
              lang...........................................
              Touch the Earth...Gently
              www.passionsenfrance.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                ad nauseam ... en overjaars "nieuws"

ETTR is old school BS .. als je weet hoe een sensor gecalibreerd wordt dan is ETTR ronduit lachwekkend, kan zijn dat het werkt voor film maar voor digitaal? ... ridiculous

ETTR myth

Exposure_Calibration.pdf

als je histogram kunt interpreteren blijft dit een van de meest betrouwbare methodes om de belichting te controleren en op die basis bij te sturen.

eerste artikeltje waar je naar verwijst is gedeeltelijk correct, enkel schrijft niet alles
                2de artikel is stokoud, lichtmeting van camera's is heel sterk verbetert en gebruikt meer complexe algoritmes den dag van vandaag dan daar beschreven.

een goed toestel heeft totaal geen probleem met een opname van een zwarte kat op witte achtergrond te maken, tenminste als gebruiker zijn toestel weet te gebruiken en een histogram kan lezen.

Comment

Working...
                X