Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pikzwarte kat fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Pikzwarte kat fotograferen

    Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
    ...Bij een sensor moet men die zones allemaal zo dicht mogelijk tegen de schouder aanduwen
    want daar -en alleen daar- levert de sensor de beloofde grote bitdiepte.
    Het is als parels voor de zwijnen wanneer men de 14bits sensor van de 7D gebruikt
    om die kat links op de histogram te zetten want daar is de bitdiepte al ettelijke keren gehalveerd.

    Kijk, hier heb ik nu toch ook wat bijgeleerd.
    Ik ga dit in mijn achterhoofd houden en zeker eerstvolgende dagen eens uitproberen.
    Als ik het dus goed begrijp stel je de belichting zo in dat het histogram zo dicht mogelijk naar de rechtse kant staat ?

    Comment


    • #17
      Re: Pikzwarte kat fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
      Als ik het dus goed begrijp stel je de belichting zo in dat het histogram zo dicht mogelijk naar de rechtse kant staat ?
      Nee, hangt helemaal van de situatie af, zit er geen hooglichten in de opname dan zit je histogram ook niet rechts.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Pikzwarte kat fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
        Als ik het dus goed begrijp stel je de belichting zo in dat het histogram zo dicht mogelijk naar de rechtse kant staat ?
        Nope, je stelt de belichting zo in opdat het histogram noch tegen de linkergrens plakt (dataverlies door onderbelichting), noch tegen de rechterkant (dataverlies door overbelichting). Heb je veel schaduwen en donkere partijen, dan is het histogram vooral links ingevuld. Zijn er veel highlights en lichte partijen in beeld, dan is het histogram hoofdzakelijk rechts ingevuld.
        Indien je foto niet onderbelicht is, doch je wenst meer detail in die zwarte poes, dan wil je het dynamisch bereik binnen die donkere waarden vergroten. Dit kan in nabewerking uitgevoerd (zelfs geforceerd) worden, doch enkel, of liefst met een correct belichte foto, zijnde van een zwarte poes op donkere achtergrond die op histogram hoofdzakelijk een linkse invulling zal geven.
        Het dynamische bereik van een doorsnee digitale camera ligt ergens tussen de 4 à 5 stops (dacht 'k), en dat is ook hetgeen op zo'n histogram wordt teruggegeven. Een technischer aangelegd iemand zal hier wel beter van op de hoogte zijn en zonodig corrigeren maar ik dacht dat het menselijk oog een bereik van zo'n 9 à 10 stops capteert, diafilms een 7 à 8, negatieffilm een 6 à 7. Doch dat terzijde, om maar de beperking van een digitale opname zonder nabewerking aan te duiden. De donkere, linkse helft van een histogram, stelt dus enkel een goede 2 stops aan dynamisch bereik voor wat weinig variatie in zwartwaardes betekent (cf je poes is nogal een zwarte vlek met veel minder detail, zowat de helft, dan hetgeen je werkelijk ziet).
        Zodus schiet je een zwarte poes, op donkere achtergrond, correct belicht resulterend in een linkse invulling van het histogram. Die linkse invulling wordt dan in nabewerking uitgediept om meer detail in beeld te brengen en wat je daarmee doet is in feite de opnamedata van de camera softwarematig uitbreden van ruim 2 stops naar ruim 4 stops (volledige invulling van het histogram naar aanpassing van a.h.w. de linkerhelft, donkerwaardes van een histogram bekomen vanuit de lichtcaptatie van een menselijk oog). Desnoods kunnen de donkerwaardes voorbij de 5 stops dynamiek worden gepushed als het surrealistisch mag worden zoals met HDR's.

        Wat hier eerder werd vermeld om een paar stops onder te belichten is effectief deels 'old school'. Omdat het dynamisch bereik toen hoofdzakelijk een opnamekwestie was. Met digitale opnames daarentegen, kan je in nabewerking veel verder gaan. Wat ook best is, gezien de beperking van digitale opnames. Maar die 'old school' kwestie van een donker onderwerp correct in beeld te brengen door te schieten op -1 à -2EV geldt nog steeds, want om het dynamisch bereik verder uit te kunnen werken heb je een correct belicht beeld nodig.

        Deze post is te lang geworden,
        F.

        Comment


        • #19
          Re: Pikzwarte kat fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
          Als ik het dus goed begrijp stel je de belichting zo in dat het histogram zo dicht mogelijk naar de rechtse kant staat ?
          Correct !
          Gebruik gerust verder het zonesysteem om je opname eerst te analyseren,
          maar geef niet toe aan de oude reflex om alles persé mooi in het midden van de histogram te willen zetten.
          Tracht eerder op te schuiven naar rechts.
          De (conservatieve) analoge fotograaf ziet dat echter als een nodeloos risico
          en zegt: "waarom zou ik flirten met overbelichting als ik nog zoveel ongebruikte plaats heb links op mijn histogram?"

          Een eenvoudige compositie omdat uit te testen is bv. een autowiel op de weg.
          Daarin heb je dan het pikzwarte van de band, het grijs van het asfalt en de schaduw onder de auto (en dat blijft allemaal langer stilzitten dan een kat op beton).
          Experimenteer daarop met bracketing (RAW-opnames uiteraard) waarbij de schaduwen eens uiterst links staan in de histogram en dan eens wat meer naar het midden.
          (Trek het je niet aan dat de opnames op het schermpje van je camera daarbij soms hopeloos overbelicht lijken, blijf geloven in de histogram!)
          Corrigeer dan in de RAWconverter met de EXPOSURE en laat eens weten wat je ervan vindt.
          Succes.
          I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

          Comment


          • #20
            Re: Pikzwarte kat fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
            Zodus schiet je een zwarte poes, op donkere achtergrond, correct belicht resulterend in een linkse invulling van het histogram.
            Dàt is nu net het old school idee dat de analoge fotograaf moet loslaten.
            Ja, een film werkte destijds even goed in de schaduwen als in de helderheden.
            Maar een sensor niet ! Die werkt in zijn histogram links veel slechter dan rechts.
            Dat is niet mijn persoonlijke mening of zo, hoor, dat is een wiskundig gegeven.

            Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
            ... het principe van het "rechts belichten" te begrijpen. Hier wordt dat kort en duidelijk weergegeven.
            Maar wat baten kaars en bril ... ?
            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

            Comment


            • #21
              Re: Pikzwarte kat fotograferen

              geupdate artikel
              Lees vooral het gedeelte The Clever Photographer
              I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

              Comment


              • #22
                Re: Pikzwarte kat fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                geupdate artikel
                Lees vooral het gedeelte The Clever Photographer
                Moch... ETTR, moet ik eens op letten... het eerste wat 'k ervan hoor, euh, lees...

                Greetz,
                F.

                Comment


                • #23
                  Re: Pikzwarte kat fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                  geupdate artikel
                  Lees vooral het gedeelte The Clever Photographer
                  Ik moet eerlijk toegeven, van het ETTR gebeuren had ik nog nooit gehoord en daarom heb ik dit even uitgeprobeerd.
                  Met mijn D700 een foto gemaakt van een donkere struik in de tuin (Ook een stukje lucht en enkel lichte struiken in beeld). Camera op bracketing, 7 stappen telkens met 1 stop verschil.
                  Als ik deze beelden ga bewerken en ik de overbelichte foto bewerk dan is er in de donkere delen duidelijk minder ruis waarneembaar dan in de foto die belicht werd volgens het zonesysteem. (gemeten licht - 1 stop om het gewenste deel in zone 4 te krijgen)
                  Het probleem is alleen dat ik in de overbelichte foto nu uitgebeten zone's krijg waar niets meer me aan te vangen is, en dan wordt de correct belichte foto globaal toch de betere. (ondanks wat meer ruis dat evenwel slechts zichtbaar wordt bij behoorlijke crop).

                  Het ETTR verhaal is naar mijn mening bijgevolg alleen alleen toepasbaar op opname's met uitsluitend donkere partijen. Lees in het hierboven aangehaalde artikel maar even het gedeelte "Some Cavaets".
                  Mag ik er ook even op wijzen dat de auteur het telkens heeft over een zwarte kat op zwarte en een witte kat op witte achtergrond, terwijl de oorspronkelijke vraag ging over een zwarte kat op witte achtergrond.

                  Wat betreft die bewuste opname van de zwarte kat op witte achtergrond lijkt het me toch beter om het zonesysteem zoals ik het beschreven had wel toe te passen.
                  Doe je dit niet dan loop je het risico om de lichte delen te overbelichten en dan heb je geen mogelijkheid meer om dit in de bewerking terug op te halen.

                  Toch bedankt voor de de info. Het ETTR verhaal kende ik niet. Het is goed om te weten en ik ga er wel degelijk rekening mee te houden.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Pikzwarte kat fotograferen

                    Dames en Heren,
                    bedankt voor al die technische uitleg! Maar eerlijk gezegd, beginner zijnde, moet ik dit echt even laten bezinken allemaal. En nog twintigmaal lezen. En er een prof-fotograaf bijhalen die mijn kat komt fotograferen.
                    Of jullie moeten eens allemaal tot hier komen, plek genoeg voor BD'ers!

                    Voorlopig experimenteer ik wel wat met mijn instellingen en hoop binnenkort mijn resultaat te kunnen tonen.

                    Moet ook eerst nog de kat op het terras krijgen. Hij loopt teveel langs de straat tegenwoordig wegens de jonge puppy die hem niet kan gerustlaten. En dan is bewegen ook nog een verder probleem voor mij.

                    terwijl de oorspronkelijke vraag ging over een zwarte kat op witte achtergrond
                    Zwarte kat op grijze achtergrond, was het eigenlijk. Maar dat is muggeziften zeker?
                    Touch the Earth...Gently
                    www.passionsenfrance.com

                    Comment


                    • #25
                      Re: Pikzwarte kat fotograferen

                      Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                      Zwarte kat op grijze achtergrond, was het eigenlijk. Maar dat is muggeziften zeker?
                      In tegendeel, dat maakt deel uit van de essentie
                      I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Pikzwarte kat fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                        Dames en Heren,
                        bedankt voor al die technische uitleg! Maar eerlijk gezegd, beginner zijnde, moet ik dit echt even laten bezinken allemaal. En nog twintigmaal lezen. En er een prof-fotograaf bijhalen die mijn kat komt fotograferen.
                        Of jullie moeten eens allemaal tot hier komen, plek genoeg voor BD'ers!
                        Dat heb je natuurlijk als jou vraag aanleiding geeft tot een interessante en leerrijke discussie in de marge.
                        Dat is net het mooie van dit forum, maar als oorspronkelijk vraagsteller kan ik me best indenken dat je dan het bos niet meer tussen de bomen ziet.
                        Ik heb er in elk geval ook van bijgeleerd

                        Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                        ] Moet ook eerst nog de kat op het terras krijgen. Hij loopt teveel langs de straat tegenwoordig wegens de jonge puppy die hem niet kan gerustlaten. En dan is bewegen ook nog een verder probleem voor mij.
                        Nog succes gewenst met het vangen van jou kat.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Pikzwarte kat fotograferen

                          Dat heb je natuurlijk als jou vraag aanleiding geeft tot een interessante en leerrijke discussie in de marge.
                          Dat is net het mooie van dit forum, maar als oorspronkelijk vraagsteller kan ik me best indenken dat je dan het bos niet meer tussen de bomen ziet.
                          Ik heb er in elk geval ook van bijgeleerd
                          Blij te horen dat mijn probleem iets opbrengt.
                          Touch the Earth...Gently
                          www.passionsenfrance.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Pikzwarte kat fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                            Is dat niet allemaal wat old school ?
                            Dat was allemaal goed en wel met film, maar op een sensor behaal je zo niet het beste uit je digitaal materieel.
                            Beter advies lijkt me om te leren werken met de histogram en het principe van het "rechts belichten" te begrijpen. Hier wordt dat kort en duidelijk weergegeven.

                            Groeten
                            Als je voorgenoemde link gelezen hebt, moet je zeker deze ook eens lezen : http://www.rags-int-inc.com/PhotoTechStuff/ETTR/
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

                            Comment


                            • #29
                              Re: Pikzwarte kat fotograferen

                              Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                              Dat heb je natuurlijk als jou vraag aanleiding geeft tot een interessante en leerrijke discussie in de marge.
                              Dat is net het mooie van dit forum, maar als oorspronkelijk vraagsteller kan ik me best indenken dat je dan het bos niet meer tussen de bomen ziet.
                              Alé vooruit, een concreet antwoord dan voor Marie-Anne :

                              - Zorg dat de kat vast slaapt of neem een zwarte wollen trui als model, dat geeft minder stress
                              - Zorg voor een constante verlichting, dus niet de zon waar alsmaar wolken voor schuiven ofzo.
                              - Werk op een statief, zo krijg je gelijke composities en die zijn achteraf gemakkelijker te vergelijken, vooral op computerscherm.

                              Probeer dan eerst eens mijn voorstel :
                              1. in RAW werken
                              2. camera op MANUEEL
                              3. spotmeten op de zwarte pels en deze meting niet corrigeren
                                (zelfs al wordt de kat daardoor grijs en het beton haast wit)
                              4. pas bij de nabewerking in de RAWconverter ga je de helderheid
                                verlagen (exposure) zodat er opnieuw een zwarte in plaatse van grijze kat verschijnt.

                              En vergelijk deze opname dan even met de wijze van werken die wordt aanbevolen vanuit het denkpatroon uit de tijd van de film:
                              1. ook in RAW werken (onder identieke lichtomstandigheden als daarpas uiteraard)
                              2. camera op MANUEEL
                              3. spotmeten op de zwarte pels en het meetresultaat corrigeren door twee stops te onderbelichten (= je sluitertijd twee maal halveren dus).
                                Resultaat = een opname waarbij de kat waarheidsgetrouw zwart verschijnt op het schermpje.
                              4. ook bij de nabewerking in de RAWconverter zal je vaststellen dat de kat al zwart is en dat je dus de exposure niet meer hoeft aan te passen.
                                De opname is dus eigenlijk kant-en-klaar en dat lijkt op het eerste gezicht geruststellend ...

                              Maar als je nu een vergelijking gaat maken tussen de twee foto's, dan zal je zeker meer detail vinden in de zwarte pels van de eerste opname.
                              De tweede manier van werken zal zeer dicht aanleunen bij het resultaat dat je camera zou leveren in AUTOmodus (en dat zal in vele gevallen ook voldoen, daar niet van,
                              maar je kocht waarschijnlijk geen 7D om snel tevreden te zijn ...).
                              Aan u om uit te maken of de betere detailweergave het beetje bijkomend werk waard is.

                              Let wel, minstens even belangrijk voor de foto van een zwarte kat met een wit lederen halsbandje op een grijze vloer, is het soort licht dat je voorhanden hebt.
                              Je mag nog zo goed je best doen met de instellingen, als het licht niet deugt kun je het wel schudden.
                              Als je met te hard licht werkt (direct zonlicht bv.), dan krijg je te grote contrastverschillen en dan heb je een uitgedoofde kat
                              of een uitgebrande betonnen muur.
                              Als je te zacht licht gebruikt (mistig weer bv.) creëer je te weinig afgelijnde schaduwen, en het zijn net die schaduwen van elk haartje van de kat zijn pels die het detail uitmaken.

                              succes
                              I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Pikzwarte kat fotograferen

                                danku danku danku Daar kan ik prima mee weg!
                                Touch the Earth...Gently
                                www.passionsenfrance.com

                                Comment

                                Working...
                                X