Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• diafragma

Ik kreeg laatst van iemand hier op het forum de tip om een foto met een groter diafragma te nemen zodat de achtergrond mooi wazig zou worden. Ik heb tot nu toe nog niet veel gespeeld met de mogelijkheden van m'n camera dus ik moest even zoeken Helaas lopen bij de camera die ik heb de stappen wel heel grof op Ze begint bij 1 (veel te groot voor overdag ) gaat dan naar 2,4 en als laatste 8 sec. (of is dit sluitertijd en iets anders?) Is er misschien een trucje om dan toch (overdag) een wazige achtergrond te krijgen?

Probeer een zo hoog mogelijke sluitertijd bij een zolaag mogelijk diafragma om een zo klein mogelijke scherpediepte te bereiken
    Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

kan je even verduidelijk wat een "hoge" sluitertijd is? vind dit altijd zo verwarrend. Veel duidelijk lijkt mij een korte of een lange sluitertijd....

Men spreekt toch ook niet over een lage avond maar over een korte avond?
      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Wat Steward bedoelt is een zo kort mogelijke tijd, en een zo groot mogelijke opening (= zo klein mogelijk diafragmagetal).
        Originally posted by Aragorn
        kan je even verduidelijk wat een "hoge" sluitertijd is? vind dit altijd zo verwarrend. Veel duidelijk lijkt mij een korte of een lange sluitertijd....

Men spreekt toch ook niet over een lage avond maar over een korte avond?
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

Comment

Ik kan op m'n camera geloof ik helemaal niks veranderen aan het diafragma De sluitertijd kan ik instellen maar meer ook niet. Zijn er dan nog andere mogelijkheden om het gewenste effect te bereiken?

Comment

op een G3 zou dit nochthans moeten lukken. Je kun deze normaal op "Aperture Priority" (AV) op manual zetten, waarbij je de Aperture (= diafragma) zelf kan kiezen...
            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

op een G3 zou dit nochthans moeten lukken. Je kun deze normaal op "Aperture Priority" (AV) op manual zetten, waarbij je de Aperture (= diafragma) zelf kan kiezen...
              Als ik menu aanklik op de camera kom ik de volgende instellingsmogelijkheden tegen:
              exposure comp
              white balance
              pict. quality/size
              cont. mode
              photometry
              iso setting
              sharpness
              auto bracket
              image with sound
              time exposure
              interval
              date imprint
              en restore defaults
              Waar zou ik volgens jou de diafragma dan kunnen wijzigen?

Comment

Die AV-stand moet je niet zoeken in het menu.
                Boven op de camera staat een programmakeuzewiel, en dat moet je op AV zetten om het diafragma zelf in te stellen.
                Dat diafragma zal je waarschijnlijk moeten instellen met het instelwieltje dat voor de ontspanknop zit.
                Dan zal de ingstelde waarde wel ergens op het display te zien zijn
                Maar, als je de "portret" stand gebruikt, dan zal de camera zelf het diafragma zover mogelijk openzetten. De achtergrond mooi wazig maken is bij een compact digitaal toestelletje niet zo makkelijk, want zelfs bij de grootste diafragma-opening is zowat de hele foto scherp.
                Om de achtergrond wazig te krijgen kan je ook zoveel mogelijk inzoomen op het onderwerp.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Die AV-stand moet je niet zoeken in het menu.
                  Boven op de camera staat een programmakeuzewiel, en dat moet je op AV zetten om het diafragma zelf in te stellen.
                  Helaas,bij mij niet. Maar die truc met de portretstand ga ik zeker eens uitproberen.

Comment

Bedoel jij niet de Canon G3 ?
                    Antoinette heeft een Ricoh G3... en die heeft blijkbaar geen AV-mode.
                    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Ricoh/ricoh_g3.asp
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

Comment

Idd.... sorry ik zag G3 staan dus ik ging ervan uit dat het de powershot was... mijn excuses...

Originally posted by Dama
                      Bedoel jij niet de Canon G3 ?
                      Antoinette heeft een Ricoh G3... en die heeft blijkbaar geen AV-mode.
                      http://www.dpreview.com/reviews/specs/Ricoh/ricoh_g3.asp

Comment

Working...
                      X