Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gevraagd tips voor foto's van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gevraagd tips voor foto's van foto's

    HAllo, voor iemand uit de familie moet ik vele oude foto's (z&w)inlezen om uiteindelijk op postkaart grote af te drukken.
    Er zijn verschillende afmetingen tussen en ook verschillende afwerkingsgraden, van heel matt tot vrij glanzend, als ik deze nu wil fotograferen met mijn toestel kan ik gebruik maken van een mat glas of zoiets om er op te leggen zodat ze al mooi vlak zijn, of ga ik last hebben van reflecties........?? graag tips...welk licht...
    Waarschijnlijk is een scanner het beste, maar die heb ik niet en sommige zitten verlijmd in oude delicate boeken..........

  • #2
    Hallo,


    Als ik met zo'n probleem zit neem ik de beelden op met een macrolens, dit geeft zeer goede resultaten.
    Ik gebruik daarvoor uiteraard een statief en daglicht, liefst dan nog op een bewolkte dag.
    De opnames maak ik in de veranda waar er licht van drie kanten op mijn onderwerp valt.
    Voldoende diafragmeren F8 of F11 .Het vlakliggen van de foto's is een vereiste. Deze werkwijze werkt beter als een scanner en vooral ook sneller de beelden kan je na opname bewerken in PS om ze eventueel ook nog wat te retoucheren. Niet zelden bekom je dan een resultaat dat beter is dan je origineel.


    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Hartelijk dank voor de uitleg ik ga het zeker toepassen, gebruik jij een mattglas of iets om de foto's mooi vlak te leggen, of doe je het zonder ??

      Comment


      • #4
        Wat is het voordeel om hier een klein diafragma te gebruiken ? Op een stilstaand vlak beeld kun je rustig focussen zodat je geen scherptediepte nodig hebt. Is dus een groter diafragma (F2) met een korte sluitertijd in dit geval niet hetzelfde?
        BD0252BE

        Comment


        • #5
          Originally posted by Orval
          Wat is het voordeel om hier een klein diafragma te gebruiken ? Op een stilstaand vlak beeld kun je rustig focussen zodat je geen scherptediepte nodig hebt. Is dus een groter diafragma (F2) met een korte sluitertijd in dit geval niet hetzelfde?
          Dat is omdat de meeste lenzen een scherper beeld leveren bij een kleinere diafragma-opening (groter f-getal dus).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Klopt wat Black Bandit zegt : bij kleiner diafragma (groter getal) zijn de randen scherper dan bij grotere opening.
            Originally posted by Orval
            Wat is het voordeel om hier een klein diafragma te gebruiken ? Op een stilstaand vlak beeld kun je rustig focussen zodat je geen scherptediepte nodig hebt. Is dus een groter diafragma (F2) met een korte sluitertijd in dit geval niet hetzelfde?
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Voor de foto's die verlijmd zijn in boeken zal je allicht geen glas nodig hebben. Wel zorgen dat de bladen mooi horizontaal liggen.
              Misschien is voor de losse foto's dubbelzijdig kleefband ook een oplossing. Dat gebruik ik in mijn doka voor barietpapier (dat steeds de neiging heeft op te krullen). Ik kleef kleine stukjes kleefband op de grondplank en dan met de vinger enkele keren op de bovenste zijde drukken zodat die niet te sterk meer kleeft. Op die manier beschadig ik nooit de rugzijde van het fotopapier.
              En ik denk dat je toch best een zo klein mogelijke lensopening gebruikt. Zo heb je toch een grotere scherptediepte voor het geval er nog ergens een randje lichtjes oneffen is.
              succes

              Minho

              Comment


              • #8
                Digipics en alle anderen, bedankt voor de tips !!

                Comment


                • #9
                  Evengoed bedankt, want ik heb ook iets bijgeleerd
                  BD0252BE

                  Comment

                  Working...
                  X