Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera mee op de fiets?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera mee op de fiets?

Ik zou graag mijn Olympus E-1 meenemen op de fiets, extra lensje erbij enz. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Kan de camera tegen schokken van de fiets? Ik heb al naar zo'n foto-stuur-tas gekeken. Ideeeen?

www.jansfotos.nl
    Member of Han Fan Clan

Als je die camera in een rugzak steekt, dan krijgt die veel minder schokken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Originally posted by layka
      Ik heb al naar zo'n foto-stuur-tas gekeken. Ideeeen?
      Koop er dan wel een met een rits voor hem dicht te maken, zelf heb ik dat niet en helaas camera eruit gevlogen.
      Moest onverwachts uitwijken waardoor ik een stoeprand opmoest en door dat sprongetje liet die sluiting los.

Groetjes, en succes ermee. JantjeB.
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Layka,
        Ik heb had verleden zomer steeds mijn camera bij in mijn rugzak op de fiets, wel warm met dat prachtige weer.

Ik denk er nu wel aan om een stuurtas te nemen, ivm gps systeem, dat moet wel zichtbaar blijven he. .
        __Romain______________________________________________..

Comment

Ik heb een Lowepro rugzak en die is heel goed tegen regen etc. je kan zelfs het binnenwerk verplaatsen.

Comment

Layka,

Ik neem al jaren een fototoestel mee op de fiets in de stuurtas tijdens onze fietsreizen. Eerste vereiste: zorg dat je een waterdichte stuurtas hebt! (niet diegene met een soort regenjasje)

Op de bodem van de stuurtas leg ik een handdoek zodat de harde bodem wat zachter wordt (heb je ineens een reserve handdoek mee ook). Mijn analoge reflex ging zo mee in de stuurtas zonder extra bescherming, maar dat zou ik niet met een digitale doen. De laatste reis had ik een 10D mee die ik in een lowpro zakje had gestoken waar juist de camera, met één gemonteerde lens, inkan. Een extra lens had ik mee in een washandje en een dikke plastiek zak, met een paar goede elastieken rond.
            Zo was er nog net plaats in mijn stuurtas voor mijn zonnebril, portefeuille en een landkaart.

Mijn analoge reflex heeft wel wat schrammen opgelopen, maar is altijd perfect blijven functioneren. De Powershot G2 heeft ook een aantal reizen meegemaakt, in een stevig etui in de stuurtas, zonder problemen. (Alleen blies een Schotse rukwind mijn statief met toestel tegen de rotsen...).

De 10D heeft afgelopen september 14 dagen doorgebracht in de stuurtas, zonder ook maar één schrammetje op te lopen. Daarbij heeft hij waarschijnlijk ongelooflijk hoge temperaturen moeten doorstaan in die stuurtas, maar daar heb ik nooit problemen van gemerkt. Uiteraard moet je de stuurtas altijd sluiten, zelfs al is het maar voor een paar 100 meter. Zoals JanteB zegt: je toestel heeft een redelijke massa en zou makkelijk uit de stuurtas gewipt worden bij een iets brutere beweging.

Verder zal ik je binnen een jaartje nog uitgebreider kunnen inlichten, omdat mijn 10D binnenkort voor 6 maanden mee op de fiets moet...

Laat maar iets weten indien je nog meer vragen hebt, of kijk even op http://www.liebert.be voor een reisverslagje.
            Groetjes, Rolle

http://www.lighter-than-air.net

Comment

Mijn oplossing, dat voldoening geeft, is een riemzak dat ik voor weinig geld kocht in een amerikaans stokhuis, in Lier als ik me goed herinner.
              Foto hierbij. Toestel is Canon G3.
              Groeten van lucalfred.
              PS1: het toestel is wel eerst in een cameratas verpakt.
              PS2: ik gebruik het voor trektochten te paard, maar per fiets moet het volgens mij ook gaan?

Comment

Hallo Layka,

Het meenemen van fotoapparatuur op de fiets is geen enkel probleem.
                Ik zelf ga al zo'n 25 jaar op fietsvakantie en telkens gaat er zo'n 3 kg. aan aparatuur mee op tochten dwars door Europa.
                Mits je je maar houd aan een aantal regels.
                Neem alleen je apparatuur mee in een 100% waterdichte stuurtas! Zelf maak ik gebruik van Ortlieb http://www.ortlieb.de/index_en.htm Deze tassen zijn echt waterdicht.
                Verder moet je er aan denken om alles natuurlijk zo stabiel als mogelijk in de tas te laden. Evt met een foto inzet-hulpstuk.
                Tas moet natuurlijk degelijk zijn bevestigd, maar dat spreekt voor zich.
                Het trillen of schokken valt wel mee, het bevestigingssysteem van de tas vangt een hoop op.
                Een rugzak gebruiken zou ik niet doen, het gaat op lange tochten toch problemen geven met je rug (zweten, klemmen, schuren plus je moet natuurlijk alles dan aan je lichaam meeslepen [heuvels, bergen])

Groetjes Ted
                -------------------------------------------
                tebo photo-design http://members.home.nl/tebo/
                [met oa. veel foto's van fiets vakanties]
                -----------------------------------------------
                Homepage;www.tedboots.nl
                -----------------------------------------------

Comment

Ik heb hier ook al dikwijls over nagedacht. Eigenlijk zou de camera klaar in de aanslag bereikbaar moeten zijn en stootvrij opgehangen. Bovendien geen druk op rug bij warmte. Zo kwam ik dus uit dat die het beste op de borst zou hangen, een beetje zoals een omgekeerde rugzak. Een equivalent van een schouderholster voor een pistool maar dan centraler op je borst. Moet toch bestaan? Of zal ik hem uitvinden en produceren (heb een bedrijf)?

groetjes, Rodolfo

Comment

Op de fiets heb ik geen ervaring, maar ik wil toch even meegeven dat het dragen van een rugzak of heuptas met zware of harde voorwerpen zeer sterk wordt afgeraden omdat dit bij een eventuele valpartij ernstige gevolgen kan hebben zoals rug- en nekfracturen en een bekkenbreuk. Dit is vooral zo bij motorrijders, maar ook van toepassing voor fietsers.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hallo,

Toen ik nog meer fietste dan nu had ik een tasje dat ik ophing in het midden van het stuur. Daarin paste de camera precies (Canon Pro 70) en was snel bereikbaar.
                      Nu, de Oly E-1 is natuurlijk geen kleine camera.

En Hombre - nu met de moto, zit de camera steeds in één van de koffers.
                      Als ik niet teveel meesleep een kleine fototas in de topkoffer - als het wat meer moet zijn ( ) gaat de hele zooi (!) mee in de grote Löwepro-tas in de zijkoffer.
                      Alle overbodige gewicht laat ik er uiteraard uit - maar de Bigma MOET mee ...

Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Dag allemaal,
                        er bestaat inderdaad een systeempje waarbij je de camera op je borst kunt hangen. Ik geloof dat dit ook van ortlieb is. Maar voor de rest zijn de waterdichte (stuur)tassen van ortlieb gewoon DE BESTE!

Ik zal eens kijken en dan geef ik de link nog door...

groetjes Geert

Comment

Voila, we zijn er al...

zie volgende link. http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=en&produkt=tragesyst-foto
                          Deze tassen zijn zeker te bestellen in alle AS Adventure winkels in België. In Nederland moet je maar eens rondkijken bij Beversport en zo...

groetjes
                          Geert

Comment

Originally posted by Romain
                            Layka,
                            Ik heb had verleden zomer steeds mijn camera bij in mijn rugzak op de fiets, wel warm met dat prachtige weer.

Ik denk er nu wel aan om een stuurtas te nemen, ivm gps systeem, dat moet wel zichtbaar blijven he. .
                            offtopic, maar heb je iets meer info over de gps die je gebruikt op je fiets ? Is het een combo van een pda ?

Comment

Hello,

Ik neem de camera als steeds mee in de rugzak op de fiets, geen probleem ermee, hij neemt wel veel nuttige ruimte in.
                              Dit jaar heb ik ook mijn GPS (pda- IQue 3600 van Garmin) meegenomen op de fiets.
                              Conclisie: Hij vind steeds de weg voor mij, en dat is prachtig
                              Ik heb hem niet op het fietsstuur gemonteerd omdat ik schrik heb voor trillingen en ook omdat het scherm van een PDA niet goed leesbaar is in het felle zonlicht, net zoals een laptop op het terras, dat werkt ook niet aangenaam.
                              Ik heb een extra batterijenset in de rugzak met een soort spiraalkabel (zoals een telefoonsnoer) verbonden, dan kan ik al fietsend het scherm bezien, en mag hij zelfs uit mijn handen vallen..

Dit is een soort tussenoplossing, ik ben nog wel op zoek naar iets beters..
                              __Romain______________________________________________..

Comment

Working...
                              X