Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretfotografie

    Hey,

    Wie kan er mij helpen met het volgende: Ben reeds 5 jaar bezig met portret fotografie en werkte vroeger volledig analoog. Sinds anderhalf jaar werk ik met een digitale Canon D60 en een objectief van Sigma 28-70 (voor de portretfotografie). Toch zijn er een paar problemen die ik vroeger minder had. Tijdens het fotograferen van mensen werk ik vaak met een heel groot diafragma, meestal 2,8 dit om de mensen uit de achtergrond te halen. Als ik tijdens deze fotosessies kies voor de Auto Focus functie, moet ik me dus concentreren op de 3 scherpstelpuntjes van de D60. Meestal stel ik dan scherp op de ogen.. Toch lijkt het soms of het toestel de perfecte scherpstelling heeft gekozen maar als ik dan achteraf de fotos bekijk, merk ik tot mijn grote spijt op dat de foto soms toch wazig is op de ogen, en dat het toestel bijvoorbeeld heeft scherp gesteld op de neus, kraag, haren...
    Mijn vraag nu; Is er iemand die zich veel bezig houd met portret fotografie en misschien hiervoor een vaste instelling heeft. Natuurlijk hangen veel factoren af van de omgeving en het beschikbare licht. Maar toch vraag ik me af, of er fotografen zijn die een bepaalde voorkeursinstelling hebben voor hun toestel, of misschien toch een ander objectief gebruiken voor modelfotografie.
    MVG, Peter Kleynen
    Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
    http://www.kleynen.be

  • #2
    Ik zou al beginne met slechts 1 focuspunt te activeren , het centrale punt. Dan scherpstellen op de ogen en met halfingedrukte onspanknop een nieuwe kadrage maken en afdrukken.


    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      beste,

      je pilootlicht is normaal gezien afzonderlijk instelbaar van je hoofdlicht...tijdens je metingen en instellen van de flitsintensiteit dien je best de twee lichten (flits en pilootlicht) op dezelfde intensiteit in te stellen...dat geeft je namelijk een idee van hoe de fotoer ongeveer zal uitzien...

      eens je meting in orde is mag je gerust zonder problemen het pilootlicht helemaal opendraaien, want dat is van geen invloed op je foto. Op die manier kan je camera wel beter focussen...

      Stef

      Comment


      • #4
        Originally posted by Stef
        beste,

        je pilootlicht is normaal gezien afzonderlijk instelbaar van je hoofdlicht...tijdens je metingen en instellen van de flitsintensiteit dien je best de twee lichten (flits en pilootlicht) op dezelfde intensiteit in te stellen...dat geeft je namelijk een idee van hoe de fotoer ongeveer zal uitzien...

        eens je meting in orde is mag je gerust zonder problemen het pilootlicht helemaal opendraaien, want dat is van geen invloed op je foto. Op die manier kan je camera wel beter focussen...

        Stef
        Stef,

        Ik werk met een D60 en een 550 EX flitser, hoe doe ik dit dan ?
        Kan er niets van terugvinden in de usermanual..

        Graag je reactie.

        MVG, Peter Kleynen
        Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
        http://www.kleynen.be

        Comment


        • #5
          Peter,

          ik was er van uitgegaan dat je met fotosessies, studiowerk bedoelde....

          met de 550Ex heb ik geen ervaring..sorry

          Stef

          Comment


          • #6
            Originally posted by Stef
            Peter,

            ik was er van uitgegaan dat je met fotosessies, studiowerk bedoelde....

            met de 550Ex heb ik geen ervaring..sorry

            Stef
            Hey Stef,

            Ik werk bijna altijd op locatie, en maak veel gebruik van de invulflits methode.

            MVG, Peter Kleynen
            Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
            http://www.kleynen.be

            Comment


            • #7
              Hey Peter,

              ik heb even nagekeken en je kan toch met het knopje rechts boven het schermpje in combinatie met het voorste instelwiel, het AF-punt bepalen??

              als de lichtomstandigheden te moeilijk zijn om te kunnen focussen kan je dan geen preflits instellen om de metingen en scherpstellingen uit te voeren??

              ik gebruik hetzelfde objecief voor modelfoto's..

              Stef

              Comment


              • #8
                Hey Stef,

                Net je site bezocht...

                Knappe foto's, echt super...

                MVG, Peter Kleynen
                Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
                http://www.kleynen.be

                Comment


                • #9
                  Thanks Peter

                  Stef

                  Comment

                  Working...
                  X