Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergroting wat is waar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vergroting wat is waar

    Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
    Wat ik schreef i.v.m. een uitsnede maken heeft niets te maken met digitaal zoomen...
    verklaar. ik ben benieuwd
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #17
      Re: Vergroting wat is waar

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Waar heeft dan wel mee te maken?
      Digitaal zoomen is een bewerking die volgt op het maken van een uitsnede. De uitsnede wordt vergroot door er pixels aan toe te voegen, wat vaak geen goed idee is en aanleiding geeft tot blokvorming.
      Voor veel toepassingen is deze digitale vergroting echter niet nodig!
      Veronderstel dat ik met mijn Nikon D3100 (14.2 megapixels) op de maximale resolutie 4608x3072 pixels een beeld nam waarvan het belangrijk deel slechts 1/4 inneemt (2304x1536 pixels), omdat ik niet dichter bij het onderwerp wou/kon naderen of omdat de optische zoom van de lens niet voldoende groot is en ik dat beeld uitsnijd, dan is dat deel groot genoeg om nog kwaliteitsvol afgedrukt te worden, zeker tot het formaat 13x18cm. Voor afbeelding op het scherm zijn de pixelafmetingen meestal zelfs nog veel te groot.
      Digitaal zoomen zou betekenen dat ik de pixelafmetingen van de uitsnede softwarematig weer vergroot, bvb. om toch een afdruk te maken op een groter formaat. Als de vergrotingsfactor te groot is vertoont het resultaat de bekende blokvorming. De ervaring leert dat softwarematig vergroten met een factor 2 in beide afmetingen nog best kan.
      Sommige camera's (compactcamera's) hebben een ingebouwde digitale zoomfunctie die een deel van het beeld uitsnijdt en softwarematig vergroot tot het de sensor vult. Het resultaat is meestal teleurstellend omdat de vergrotingsfactor vaak te groot is en omdat de software in het fototoestel minder goed is dat de algoritmes die in fotobewerkingsprogramma's gebruikt worden. Bij dergelijke camera's beperkt men zich beter tot de optische zoomfunctie.
      home page: http://cage.ugent.be/~hs
      reisblog: http://herser.wordpress.com
      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

      Comment


      • #18
        Re: Vergroting wat is waar

        Ik heb het idee dat je hier de plank misslaat met je mededelingen over pixels vergroten.
        Een crop "opblazen" gebeurt niet door pixels vergroten , maar door er pixels bij te maken
        d.m.v. interpolatie en algoritmen.
        Kan een heel behoorlijk resultaat geven, van blokvorming hoeft dan geen sprake te zijn, dat treedt alleen op bij te weinig pixels voor het bekijkformaat.

        Comment


        • #19
          Re: Vergroting wat is waar

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Ik heb het idee dat je hier de plank misslaat met je mededelingen over pixels vergroten.
          Een crop "opblazen" gebeurt niet door pixels vergroten , maar door er pixels bij te maken
          d.m.v. interpolatie en algoritmen.
          Kan een heel behoorlijk resultaat geven, van blokvorming hoeft dan geen sprake te zijn, dat treedt alleen op bij te weinig pixels voor het bekijkformaat.
          Natuurlijk blijft een pixel een pixel. Misschien is de term "pixelafmetingen" die ik gebruikte onduidelijk, maar ik bedoel ermee "de afmetingen van het beeld in pixels" en niet "de afmetingen van één pixel". De "pixelafmetingen vergroten" betekent dan het aantal pixels in beide afmetingen laten toenemen. Beide afmetingen vermenigvuldigen met een factor 2 vermenigvuldigt het totaal aantal pixels dan met 4. Het resultaat van het "opblazen" van een beeld kan inderdaad zelfs met grotere factoren best een behoorlijk resultaat geven als het algoritme dat daarbij gebruikt wordt goed is. De vereisten voor een foto, een grote poster of voor een scherm zijn ook niet dezelfde.
          home page: http://cage.ugent.be/~hs
          reisblog: http://herser.wordpress.com
          foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

          Comment


          • #20
            Re: Vergroting wat is waar

            Digitaal zoomen is niks anders dan een schaar en die kan digitaal zijn, maar het kan zelfs met een echte schaar en dat heet gewoon uitknippen, maar het resultaat is hetzelfde.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Vergroting wat is waar

              Oorspronkelijk geplaatst door Herman Bekijk bericht
              Digitaal zoomen is een bewerking die volgt op het maken van een uitsnede. De uitsnede wordt vergroot door er pixels aan toe te voegen, wat vaak geen goed idee is en aanleiding geeft tot blokvorming.
              Voor veel toepassingen is deze digitale vergroting echter niet nodig!
              Veronderstel dat ik met mijn Nikon D3100 (14.2 megapixels) op de maximale resolutie 4608x3072 pixels een beeld nam waarvan het belangrijk deel slechts 1/4 inneemt (2304x1536 pixels), omdat ik niet dichter bij het onderwerp wou/kon naderen of omdat de optische zoom van de lens niet voldoende groot is en ik dat beeld uitsnijd, dan is dat deel groot genoeg om nog kwaliteitsvol afgedrukt te worden, zeker tot het formaat 13x18cm. Voor afbeelding op het scherm zijn de pixelafmetingen meestal zelfs nog veel te groot.
              Digitaal zoomen zou betekenen dat ik de pixelafmetingen van de uitsnede softwarematig weer vergroot, bvb. om toch een afdruk te maken op een groter formaat. Als de vergrotingsfactor te groot is vertoont het resultaat de bekende blokvorming. De ervaring leert dat softwarematig vergroten met een factor 2 in beide afmetingen nog best kan.
              Sommige camera's (compactcamera's) hebben een ingebouwde digitale zoomfunctie die een deel van het beeld uitsnijdt en softwarematig vergroot tot het de sensor vult. Het resultaat is meestal teleurstellend omdat de vergrotingsfactor vaak te groot is en omdat de software in het fototoestel minder goed is dat de algoritmes die in fotobewerkingsprogramma's gebruikt worden. Bij dergelijke camera's beperkt men zich beter tot de optische zoomfunctie.
              en heb je terwijl je dit schrijft dan niet door dat digitaal zoomen en croppen hetzelfde is?
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: Vergroting wat is waar

                Voor Herman is digitaal zoomen = (croppen + upscalen). Dat hebben we nu toch wel allemaal door? Anders kan er nog een hele poos naast elkaar gediscussieerd worden hoor. Echt relevant voor de TS is het ook niet.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #23
                  Re: Vergroting wat is waar

                  Ik vroeg me echt af hoe je het moest zien als je de extension tube gebruikte de kwaliteit van de lens blijft het zelfde maar de afstand van de sensor en het object veranderd waardoor je dus dichter bij kan focussen er valt dus minder licht hoeveelheid dat op de sensor valt

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vergroting wat is waar

                    Misschien eens tijd geworden om tijd te nemen en de oude nog altijd geldende natuurkunde boven te halen ...

                    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lens_(optica)

                    Vooral het begrip vergroten geeft een uitleg voor hierboven aangehaalde vragen ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vergroting wat is waar

                      Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                      Ik vroeg me echt af hoe je het moest zien als je de extension tube gebruikte de kwaliteit van de lens blijft het zelfde maar de afstand van de sensor en het object veranderT waardoor je dus dichter bij kan focussen er valt dus minder licht hoeveelheid dat op de sensor valt
                      Ik zal dit even converteren naar enigszins begrijpelijke taal:
                      Door een tussenring wordt de lens verder van de body gebracht.
                      Daardoor kan er dichterbij scherpgesteld worden en omdat de beeldhoek tevens kleiner wordt valt er ook minder licht op de sensor.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vergroting wat is waar

                        Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                        Ik vroeg me echt af hoe je het moest zien als je de extension tube gebruikte de kwaliteit van de lens blijft het zelfde maar de afstand van de sensor en het object veranderd waardoor je dus dichter bij kan focussen er valt dus minder licht hoeveelheid dat op de sensor valt
                        zo.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment

                        Working...
                        X