Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips manueel trekken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips manueel trekken

    Oorspronkelijk geplaatst door Arjandeiro Bekijk bericht
    Als ik mijn diafragma instelde op 4.5 ging hij meestal te 'traag' om nog een deftige foto te kunnen nemen. 1/30 ofzo.
    Wat gebeurt er nu dan als je manueel je diafragma op 4.5 instelt? Wat neem je als sluitertijd?

    Comment


    • #17
      Re: Tips manueel trekken

      Oorspronkelijk geplaatst door Arjandeiro Bekijk bericht
      Bovendien vind ik het dan jammer dat je telkens bij f1.4 begint en dus voor iedere foto opnieuw aan dat wieltje moet zwengelen

      Comment


      • #18
        Re: Tips manueel trekken

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Wat gebeurt er nu dan als je manueel je diafragma op 4.5 instelt? Wat neem je als sluitertijd?
        Weer iemand die denkt dat je M alles mag instellen, omdat het kan en dat je er licht mee kan maken of laten verdwijnen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: Tips manueel trekken

          Advies neem de belichtingsdriehoek eens door (Diafragma, sluitertijd, ISO) Als je deze basis beetje beheerst dan zul je merken dat het instellen van je camera in M (AV, TV) makkelijker zal gaan in verloop van tijd ;-)

          Diafragma


          Sluitertijd
          De sluitertijd van de camera bepaalt hoeveel licht er op de sensor valt en dus ook hoeveel detail je in een foto ziet. Maar ook hoe scherp of onscherp de foto er uit komt te zien.


          ISO



          Belichtingsdriehoek

          Comment


          • #20
            Re: Tips manueel trekken

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Weer iemand die denkt dat je M alles mag instellen, omdat het kan en dat je er licht mee kan maken of laten verdwijnen.
            Daar lijkt het op, ja.

            Comment


            • #21
              Re: Tips manueel trekken

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Wat gebeurt er nu dan als je manueel je diafragma op 4.5 instelt? Wat neem je als sluitertijd?
              Das al te zien he...

              btw, ik zeg niet dat gebruikers van de andere modi slechte fotografen zijn.
              Ieder doet wat hij zelf wil. Als je t maar gemakkelijk vindt en er resultaat mee boekt...
              EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

              Mijn Razzi account

              Comment


              • #22
                Neem een grijskaart. Daarmee kan je snel leren om de belichting goed te krijgen. Daarna kan je leren om de grijskaart vanuit je omgeving te gebruiken en heb je die niet meer nodig.
                Dus grijskaart en spotmeting leren.
                Straatfotografie
                https://gertjandubbeld.wordpress.com
                Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

                Comment


                • #23
                  Re: Tips manueel trekken

                  Nu de vraag: Waarom wil iemand in M fotograferen, als je zoveel makkelijker op de Halfautomaat stand kan fotograferen?

                  Ik heb eens ergens een poll gezien waar gevraagd werd aan beroepsfotograferen welke stand ze gebruikten, en dat was ONGEVEER zo:

                  70% diafragma
                  20% Sluitertijd
                  en 10% manueel voor studiofotografie of waarbij het licht niet verandert OF IN EEN SITUATIE WAAR JE ECHT ZELF volledige controle wil hebben over het licht.

                  Bijna iedereen vroeg zich af waarom je in manueel zou trekken als in 80% van de gevallen de halfautomaat zeker zo goed werkt!

                  En.. ik doe het ook zo. Ik neem mijn foto in halfautomaat, tenzij ik een bepaalde sfeer wil scheppen dat in AV stand niet lukt.
                  Canon 5D2 en wat glas

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips manueel trekken

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arjandeiro Bekijk bericht
                    Als je t maar gemakkelijk vindt en er resultaat mee boekt...
                    Toch wel vreemd dan dat je komt melden dat je een probleem hebt met diafragmavoorkeuze en vervolgens doet alsof M(anual) daar een oplossing voor is. Dat is niet erg behulpzaam voor beginners, die daarmee juist op het verkeerde been worden gezet. Je probleem was de hoeveelheid licht en dat los je niet op met het gebruik van M.

                    Heb je trouwens nog een antwoord op #17?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tips manueel trekken

                      Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                      en dat was ONGEVEER zo:

                      70% diafragma
                      20% Sluitertijd
                      en 10% manueel voor studiofotografie of waarbij het licht niet verandert OF IN EEN SITUATIE WAAR JE ECHT ZELF volledige controle wil hebben over het licht.
                      ben geen pro (meer), maar ben het er wel mee eens.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tips manueel trekken

                        Voor mij ook A, T, M in die volgorde, maar voor point & shoot situaties P, en als er echt geen tijd is om na te denken, een incident, de sportstand (de enige 'scene' die ik gebruik)

                        Wanneer ik mijn camera uitzet (tenzij voor 5 minuten of wanneer ik in dezelfde omgeving/omstandigheden verder ga) staan de settings op P, ISO 100, matrixmeting, middenste scherpstelpunt en AF/C, single shot en nog een paar. Die zitten nu opgeslagen onder U1, de user settings.

                        Manueel werken is tijdrovend. Ik kom ook nog uit het "auto"loze tijdperk, Minolta SRT-101, maar ben blij dat ik over betrouwbare automatismes kan beschikken, die sneller en dikwijls beter beslissen dan de doorsnee fotograaf (die ik dus ook ben)
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tips manueel trekken

                          Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                          En.. ik doe het ook zo. Ik neem mijn foto in halfautomaat, tenzij ik een bepaalde sfeer wil scheppen dat in AV stand niet lukt.
                          Waarom zou iets in Av niet lukken? Ik kan, tot 5 stops verschil vanaf 0, in A, S of P dezelfde combinatie instellen als in M
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tips manueel trekken

                            Natuurlijk werkt een automatische stand wel. Maar je zult toch per te nemen foto moeten bepalen hoe je +/- correctie zal moeten zijn. Want de automaat doet het alleen goed bij een grijskaart-grijs beeld. Dat is een beeld dus nooit.
                            Dit moet dus bij ELKE foto.

                            Als je dus toch instelling moet corrigeren per foto, kan je net zo goed in de M-stand werken. Heb je ook een grotere kans dat je NIETS hoeft aan te passen, omdat het licht niet is veranderd.
                            Bij een automatische stand moet je OOK corrigeren, zelfs al blijft het licht hetzelfde. Dit puur omdat de automaat door de lens reflecterend licht meet.
                            Een handmatige instelling geldt voor het opvallend licht.

                            Wanneer je in RAW schiet en je het niet erg vindt om een spot on belichting te schieten. Kan je in RAW vaak nog wel corrigeren. Maar dit gaat wel altijd ten kost van de kwaliteit. Vooral in het donkere zal de ruis eerder naar voren komen. Overbelichting is vaak minder te herstellen.
                            Straatfotografie
                            https://gertjandubbeld.wordpress.com
                            Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tips manueel trekken

                              Oorspronkelijk geplaatst door gdfotografie Bekijk bericht
                              Natuurlijk werkt een automatische stand wel. Maar je zult toch per te nemen foto moeten bepalen hoe je +/- correctie zal moeten zijn. Want de automaat doet het alleen goed bij een grijskaart-grijs beeld. Dat is een beeld dus nooit.
                              Dit moet dus bij ELKE foto.

                              Als je dus toch instelling moet corrigeren per foto, kan je net zo goed in de M-stand werken. Heb je ook een grotere kans dat je NIETS hoeft aan te passen, omdat het licht niet is veranderd.
                              Bij een automatische stand moet je OOK corrigeren, zelfs al blijft het licht hetzelfde. Dit puur omdat de automaat door de lens reflecterend licht meet.
                              Een handmatige instelling geldt voor het opvallend licht.

                              Wanneer je in RAW schiet en je het niet erg vindt om een spot on belichting te schieten. Kan je in RAW vaak nog wel corrigeren. Maar dit gaat wel altijd ten kost van de kwaliteit. Vooral in het donkere zal de ruis eerder naar voren komen. Overbelichting is vaak minder te herstellen.
                              nu snap ik er geen snars meer van
                              maar dat zal wel aan mij liggen

                              greetz
                              Cheeta
                              Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                              flickr

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tips manueel trekken

                                Oorspronkelijk geplaatst door brichebb Bekijk bericht
                                Hey

                                Ik ben sinds enkele maanden bezig met fotografie en trok monteer altijd in A-mode, nu heb ik de meeste zaken onder de knie (witbalans, iso, focus, ...)

                                Nu ga ik volledig manueel beginnen trekken, zijn er een paar tips die jullie me kunnen meegeven?
                                Bv: eerst mijn sluitertijd aanpassen en pas mijn iso opvoeren als ik niet toekom? Zolang ik geen landschappen wil trekken mag ik mijn apture zo laag mogelijk laten zeker (meer bokeh en meer licht)

                                Ik weet dat dit vooral een kwestie van trial en error zal zijn, maar een paar richtlijnen zouden handig zijn om te beginnen.

                                Thx
                                Rustig verder doen met die A en S stand
                                M bij flitsen

                                greetz
                                Cheeta
                                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                                flickr

                                Comment

                                Working...
                                X