Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    ...
    Het verbaast me trouwens dat de cracks van het forum achterwege blijven om een degelijke uitleg te geven over hoe het beste avond- en/of nachtfotografie te gaan doen...
    Dan heb je toch niet op de link geklikt die Jos in post #3 geeft, want hij linkt naar een crack op het gebied van avondfotografie.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Dan heb je toch niet op de link geklikt die Jos in post #3 geeft, want hij linkt naar een crack op het gebied van avondfotografie.
      Ik had die link al zien staan, daarom heb ik zelf niet meer op dit topic gereageerd.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

        je kan natuurlijk verschillende belichtingen maken en deze met HDR techniek samenvoegen.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #19
          Re: Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

          Dit is een zeer lastig onderwerp om goed vast te leggen aangezien je hier met een zeer groot contrast verschil zit dat je camera gewoon niet aankan. Je moet hier een keuze maken, of je maakt je belichting op de donkere delen of je meet op de lichte delen. Grijzere delen heb je meestal niet in nachtfotografie, dus die kan je niet gebruiken. Dan maak je een keuze hoe je je belichting gaat maken, donker of lichter. je moet sowiezo manueel werken, de rest werkt niet in dit geval. Achteraf bewerk je de foto en licht je de donkere delen op via de software. Flitsen is hier geen optie. Wil je meer uitleg dan kan je me altijd bereiken via een pm.

          Je kan mijn nachtfotos hier op het forum bekijken als je zin hebt.

          Comment


          • #20
            Re: Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

            In het algemeen:

            matrix meting (of integraal meting afhankelijk van het merk en de gekozen taal)
            Dus het hele beeld meten. Camera op Diafragma voorkeuze. Klein diafragma kiezen (f8-f16). Camera sluitertijd laten bepalen. Mirror up (spiegel vooraf opklappen) en ontspannen.
            Nu beginnen de problemen:
            Als de boom met de lichtjes het grootste gedeelte van je zoeker inneemt gaat hij dat gedeelte goed belichten en de omgeving te donker.
            Als de omgeving het grootste gedeelte inneemt gaat hij die goed belichten (= te licht) en de lichtjes zwaar over belichten.
            Dus: kijken wat het resultaat is van deze opname en je belichting aanpassen voor de volgende opname (2 of 3 stops onder of overbelichten).
            Dus: verschillende belichtingen proberen.

            Of: spotmeting doen op het donkere gedeelte (omgeving) en een spotmeting op het lichte gedeelte (lichtjes) en daar precies tussen in gaan zitten. (manueel instellen).
            Eigenlijk is dit de enige juiste manier maar dan moet je wel weten waarop je je licht meet (ervaring en veel oefenen)
            Ik heb het door ervaring zo langzaam aan wel een beetje onder de knie en zal dit soort situaties redelijk goed kunnen beoordelen maar het vergt nogal wat oefening.
            (een serie met verschillende belichtingen maken en opschrijven wat je gedaan hebt)

            Blijven proberen

            Groeten, Bert
            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
            www.bertofotografie.be

            Comment


            • #21
              Re: Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

              dankjewel voor alle reacties!
              heb ik alvast veel aan!

              bert, zou je dit nog iets meer kunnen uitleggen?
              spotmeting doen op het donkere gedeelte (omgeving) en een spotmeting op het lichte gedeelte (lichtjes) en daar precies tussen in gaan zitten. (manueel instellen).

              bedoel je dan bv in av mode een spotmeting doen op donker en licht en dan manueel het gemiddelde van die 2 metingen instellen of hoe gaat dat precies in zijn werk?
              500px

              Comment


              • #22
                Re: Hoe foto's trekken van allemaal lichtjes in het donker?

                ik zal het proberen;

                Weet niet precies hoe dit bij een Canon werkt maar zal niet veel verschillen van de Nikon werkwijze?
                Camera op Diafragma voorkeuze en daar verder vanaf blijven.
                Door "spotmeting" of (beter nog) "centrumgerichte meting" het licht meten op de omgeving. Dus centrum van je zoeker richten op het donkere gedeelte. Stel dat dit 10 seconden is.
                Dan centrum van je zoeker richten op het lichte gedeelte. Als je een heel kleine spot voor je spotmeting hebt dan loop je het risico dat 1 lichtje teveel invloed gaat hebben dus beter een wat groter gebied nemen om te meten (centrumgericht noemt dat bij ons) Stel dat dit 1/2 seconde is.
                Het gemiddelde van die 2 metingen is ongeveer +/- 3 seconden. Rond dat gemiddelde maak je dan bijvoorbeeld 3 opnames; 2, 3 en 4 sec. (de 3 seconden gaat waarschijnlijk de beste zijn) Dit stel je dan in met je belichtingscompensatie of helemaal manueel.
                Groeten, Bert
                Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                www.bertofotografie.be

                Comment

                Working...
                X