Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste instellingen weten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: juiste instellingen weten ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Citroene Bekijk bericht
    en waar kan ik deze basiskennis opdoen ? is er een website waar ik alles kan doornemen of ?
    bvb http://www.digitalefotografietips.nl/

    En wat die auto-stand betreft:
    Als je niet te veel tijd hebt om foto's te maken (bvb op reis met een groepje dat het vooruit wil laten gaan terwijl je toch wat meer dan vakantiekiekjes wil maken) is die auto-stand toch ideaal om te checken of het voorstel dat "hij" doet naar wens is!?!
    Zie ik in mijn zoeker dat bvb de combinatie ISO-diafragma-brandpuntafstand leidt tot een sluitertijd waarbij bewegingsonscherpte onvermijdelijk is, dan kan ik nog vlotjes overschakelen op de gepaste niet-auto stand om dat te voorkomen.
    Of als het diafragma me niet aan staat omdat het zou leiden tot te veel of net te weinig scherptediepte... hopla... snel op AV of M en toch wat meer tijd nemen.

    Ik denk dat 80% van de auto-foto's netjes het resultaat geven dat ik beoog .
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

    Comment


    • #32
      Re: juiste instellingen weten ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
      ......
      Zie ik in mijn zoeker dat bvb de combinatie ISO-diafragma-brandpuntafstand leidt tot een sluitertijd waarbij bewegingsonscherpte onvermijdelijk is, dan kan ik nog vlotjes overschakelen op de gepaste niet-auto stand om dat te voorkomen.
      Of als het diafragma me niet aan staat omdat het zou leiden tot te veel of net te weinig scherptediepte... hopla... snel op AV of M en toch wat meer tijd nemen.
      OK... als je weet wat je moet doen.
      en dat is nou juist waar TS nog niet aan toe is.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #33
        Re: juiste instellingen weten ?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        waarom zit die mogelijkheid er eigenlijk op..?
        grt,bouk.
        Om mensen die helemaal niks weten (b.v. absolute beginners) ook in de gelegenheid te stellen een mogelijk bruikbare foto te maken.
        Overigens hebben sommige camera's geen autostand.

        Comment


        • #34
          Re: juiste instellingen weten ?

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          ...en dat is nou juist waar TS nog niet aan toe is...
          Had ik ook wel gesnapt en daarom dat ik als eerste lijn in mijn bericht dat linkje bezorgde. 'k Vind dat daar e.e.a. haarfijn en zeer duidelijk wordt uiteengezet.

          'k Wou mijn mening over de "auto" stand ook kwijt want er wordt in menige tussenkomst op dit forum nogal smalend over gedaan.
          Ik heb zeer veel geleerd uit het bestuderen van de ISO uit mijn auto-stand-foto's!!!
          Als je dan ziet dat een foto onscherp is ga je (door wat te lezen op de gelinkte website en elders) vrij vlug de oorzaak kunnen achterhalen. Verkeerd scherpgesteld of te lange sluitertijd? Waarom zit er zo veel ruis in mijn foto? Enz.
          Vooral nuttig voor wie er mee begint... zoals TS.
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

          Comment


          • #35
            Re: juiste instellingen weten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Om mensen die helemaal niks weten (b.v. absolute beginners) ook in de gelegenheid te stellen een mogelijk bruikbare foto te maken.
            Overigens hebben sommige camera's geen autostand.
            Een "Absolute beginner" koopt geen 5DII en daar staat die overbodige functie ook op...

            Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
            Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

            Comment


            • #36
              Re: juiste instellingen weten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door The Art Of Silence Bekijk bericht
              Een "Absolute beginner" koopt geen 5DII en daar staat die overbodige functie ook op...
              Waarschijnlijk niet, maar de uitzondering zal wel de regel bevestigen.

              BTW, op mijn camera zit er gene automatic
              En zo zijn er nog wel camera's.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #37
                Re: juiste instellingen weten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door The Art Of Silence Bekijk bericht
                Een "Absolute beginner" koopt geen 5DII en daar staat die overbodige functie ook op...
                jawel hoor. Een vriend van mij die in t grafisch ontwerp zat had regelmatig hoge resolutiebeelden nodig en heeft zich gewoon een 5DII aangeschaft. Ondertussen is hij volleerd fotograaf.

                In t begin deed hij huwelijken met flits en camera volledig op auto. Aangezien hij al van kindsbeen tekent en schildert heeft hij een heel goed oog voor compositie en maakte prachtige reportages op auto. Ik geloofde mijn ogen en oren ook niet, maar het is dus bewezen dat het kan.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #38
                  Re: juiste instellingen weten ?

                  @ The Art Of Silence:

                  zelfs op de 1D Mark IV zit een "auto" functie... nl. de P-stand.
                  Ik zie niet in waarom die niet gebruikt zou kunnen worden. Als de omstandigheden het toelaten, en je wil niks speciaal qua belichting bereiken, dan is er toch niks mis met die stand.

                  Er heerst inderdaad wel een algemeen misverstand dat men met een DSLR sowieso geslaagde foto's maakt. Of toch op zijn minst beter foto's dan met een compactje.
                  En ik dit is bij de fabrikanten te zoeken, want hun reclames beloven altijd allerlei zaken die eigenlijk bijna onmogelijk zijn zonder dat je een basiskennis fotografie hebt (zeker als het gaat om foto's met weinig optimale lichtomstandigheden).

                  De handleiding lezen helpt inderdaad, maar dan moet je eerst de basiskennis hebben, anders begrijp je nog geen bal van wat er in die handleiding wordt uitgelegd.

                  @ TS: hier kan je al wel iets vinden. Niet heel uitgebreid, maar toch duidelijk.




                  mvg,
                  Bart
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #39
                    Re: juiste instellingen weten ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                    Waarschijnlijk niet, maar de uitzondering zal wel de regel bevestigen.

                    BTW, op mijn camera zit er gene automatic
                    En zo zijn er nog wel camera's.
                    Toch wel. Lees nog eens mijn reactie hierboven.
                    Tenzij ze bij Canon op de Mk III de P-stand achterwege hebben gelaten.
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #40
                      Re: juiste instellingen weten ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      @ The Art Of Silence:

                      zelfs op de 1D Mark IV zit een "auto" functie... nl. de P-stand.
                      Dat is geen auto-functie. Bij de P stand heb je net als in Av en Tv volledige controle over de sluitertijd, diafragma en kan je met +/- belichtingscompensaties instellen. In auto beslist de camera alles. De camera's die ik heb (en had) met auto functie beslisten zelfs zelf of er geflitst werd of niet. Je kan dan zelfs geen AF punten selecteren.

                      Als je een camera hebt met 2 wieltjes is P eigenlijk een Av en Tv tegelijkertijd. Het ene wieltje voor diafragma en sluiter past zich aan en een wieltje voor sluiter en diafragma past zich aan. Zo heb je snel en gemakkelijk veel controle. Controle is nu net wat je met auto niet hebt.
                      Last edited by putor; 18 november 2011, 20:21.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #41
                        Re: juiste instellingen weten ?

                        bedankt iedereen voor de reacties, ik ga in me conge er eens werk van maken !

                        alvast bedankt !

                        Comment


                        • #42
                          Re: juiste instellingen weten ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                          Tenzij ze bij Canon op de Mk III de P-stand achterwege hebben gelaten.
                          Als er op andere camera's een P en Auto stand zit, kun je onmogelijk stellen dat P en auto gelijk zijn.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #43
                            Re: juiste instellingen weten ?

                            Je hebt de mogelijkheid om aanpassingen te doen, dat gedeelte is waar. Maar de camera kiest toch gewoon in jouw plaats zowel sluitertijd als diafragma, die hij met de gegeven omstandigheden de beste vindt. Lijkt me toch wel automatisch?
                            Onderstaande heb ik trouwens gewoon gekopieerd uit de handleiding van de EOS 1D Mark II:

                            De sluitertijd en de diafragmawaarde
                            worden automatisch ingesteld en
                            weergegeven in de zoeker en op het
                            LCD-paneel.


                            Heeft Canon een fout gemaakt in de handleiding?
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #44
                              Re: juiste instellingen weten ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Je hebt de mogelijkheid om aanpassingen te doen, dat gedeelte is waar. Maar de camera kiest toch gewoon in jouw plaats zowel sluitertijd als diafragma, die hij met de gegeven omstandigheden de beste vindt. Lijkt me toch wel automatisch?
                              Ik stel een diafragma voor, en dan gaat de automaat kijken wat ie in die buurt zoal heeft kwa sluitertijd. Hij gaat bij mij de sluitertijd in 1/3 stops aanpassen tot hij meent dat ook het diafragma een kleine verandering kan verdragen. Op mijn 5D2 heb ik de sluitertijdvoorkeuze zo aangepast dat hij daar pas ingrijpt op de tijd als de maximale opening is bereikt.
                              De automaat heb ik nog nooit durven proberen, want dat voelt alsof je stuurstang en vitessenpook is afgebroken.

                              Comment


                              • #45
                                Re: juiste instellingen weten ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                                Je hebt de mogelijkheid om aanpassingen te doen, dat gedeelte is waar.
                                Voila, vanaf dan is het niet meer geheel automatisch... "P" is absoluut niet gewoon
                                zomaar een "Auto" functie.

                                Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
                                Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

                                Comment

                                Working...
                                X