Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijze lucht en belichting tips (help!) gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijze lucht en belichting tips (help!) gevraagd

    hoi,

    onlangs was ik op vakantie in Mexico. Enkele dagen ervoor had ik me een Canon300D aangeschaft. Gezien ik beginner ben heb ik steeds in P mode fotos genomen waarbij ik de witbalance steeds aangepast heb aan al dan niet zon of bewolkt.
    Nu de fotos die ik heb genomen bij zonnig weer (blauwe lucht eventueel met enkele witte wolken) waren quasi perfect belicht. Enkele dagen was het grijs bewolkt en de fotos die toen genomen zijn hebben bijna allemaal last van overbelichting (vooral in de lucht die quasi wit is !) De onderwerpen van mijn fotos zijn bijna steeds landschappen met piramides enzo (ook vrij grijze objecten) met hier en daar wat groene beplanting in de omkadering.

    Heeft iemand mij nuttige tips om dergelijke situaties aan te pakken ? Ik las al wat op deze forums over de belichtingsproblemen met de 300D in bepaalde situaties maar ik dacht dat dit steeds binnenshuis met flash was.

    alvast bedankt,

    Geert

  • #2
    Dit is geen belichtingsprobleem van de camera, hoor. Het is gewoon eigen aan een bewolkte lucht. Het zou me niet verbazen als een bewolkte lucht meer contrast geeft met het landschap. Bijgevolg moet je (nog) vaker kiezen wat je juist belicht wil zien op de foto. Door je toestel meer boven of meer onder de evenaar te richten (meer of minder lucht in je zoekerbeeld) en de belichting te vergrendelen, kan je al ruwweg bepalen welke delen optimaal belicht zullen worden. Concreet heb je vaak ofwel een wit uitgebrande lucht ofwel een onderbelicht landschap/onderwerp.

    Ook een goeie methode is spotmeting. Door de centrale cirkel op een aantal verschillende plaatsen te richten, krijg je een aantal zeer specifieke meetwaarden. Aan de hand van die verschillende waarden, kan je bepalen waar je best de lichtmeting doet, of je neemt een gemiddelde en je stelt dat manueel in.

    Als je voldoende opslagruimte hebt, is raw uiteindelijk de makkelijkste oplossing omdat je achteraf naar hartelust kan schuiven met de belichtingswaarden. Met een beetje kennis van zaken combineer je dan twee versies van dezelfde foto en heb je de hele scène goed belicht in je eindresultaat.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Hallo,

      ik heb tijdens diverse test met mijn 10D dezelfde ervaringen gehad dan jij. Blijkbaar is dit inderdaad eigen aan dit soort van lucht. Ik heb voor dit probleem eens wat gaan rondneuzen in diverse magazines en denk dat voor deze situatie van licht een ND filter nuttig zou kunnen zijn of een een ND filter die maar voor de helft gekleurd is zodat je eventueel zelf kunt bepalen waar de filtering op toe past.

      Is er iemand bij BD die dit soort filter kent en gebruikt.
      Welke ND sterkte is het meest geschikt ?
      Heeft er iemand voorbeelden ?

      Thks
      Plette
      www.wildlifepixs.com

      Comment


      • #4
        Wat ik in dit soort gevallen normaliter pleeg te doen is (buiten het schieten in RAW) te belichten op de lucht en dan met AEB (bracketing) wat verschillende shots maken. Je gaat dan van onderbelichting (lucht goed, maar rest onderbelicht) met 2 stapjes van 1 stop langer belichten.. Mijn ervaring is dat ik er dan altijd wel een acceptabele heb tussenzitten die ik zeker vanuit RAW kan ophalen naar een goed belichte.
        En inderdaad is dan de optie die PieterG aandraagt voor het 2x ontwikkelen van de RAW-foto en die 2 versies als aparte lagen samenbrengen een goede optie (waarvan ik het bestaan afweet, maar tot nu toe nog niet in praktijk heb gebracht)
        www.lowspark.nl

        Comment


        • #5
          Is er iemand bij BD die dit soort filter kent en gebruikt.
          Welke ND sterkte is het meest geschikt ?
          Heeft er iemand voorbeelden ?
          Dir soort filters heet gradueel grijsfilter, maar bestaat ook in andere kleuren en in verschillende sterktes. Meest interessant met het cokin-insteek-systeem.
          Je schuift het donkere gedeelte voor de lucht op je foto en pats
          Op de cokin-website vind je zeker extra info.

          Ik heb hier geen vb bij de hand.

          Comment


          • #6
            van foto's waarvan de lucht echt niet goed is maak ik Z/W dan kan je er nog iets mee doen
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Wat ik ook kan aanraden is wat met een "custom white balance" noemt.
              Maar ik denk niet dat je dit met de D300 kan doen...
              Misschien kan je best alle betreffende presets proberen.

              Ik moet de eerste digitale camera nog tegen komen die bij flets
              en bewolkt weer een perfecte foto kan afleveren

              Op mijn camera (S2) heb ik ook een preset die men nog al eens "shade" heet. Heeft weinig of niks te maken met bewolkt weer of "gesluierde zon". Mijn eerste resulaten waren dus droevig met deze optie
              Dus fletse en wat grauwe foto's met weinig contrast bij flets weer.
              Met een "custom white balance" of een handmatige witbalans was dit
              voor een groot stuk opgelost.

              Daarom pleit ik al lang (mijn stokpaardje) voor een ingebouwde
              'kleurentemperatuurmeter' in een digitale camera.
              Op elke seconde van de dag en bij elk soort weer meet de camera
              dan de juiste witbalans.
              De meeste foto's vallen of staan met de witbalans
              en niet zo zeer met de sluitertijd of het diafragma.
              Ik heb daar al een heel epistel over geschreven op dit forum

              Als de fabrikanten er géén weet van hadden dan hadden ze die voorziening of die handmatige witbalans nooit ingebouwd
              Voor mij blijft het dus een kostenfactor: het kost teveel
              om een 'kleurentemperatuurmeter' in te bouwen.
              Om je een idee te geven: een aparte Gossen-meter kost ongeveer 1000 euro...en dan moet je die gemeten waarden nog kunnen ingeven in jouw camera.
              Ik hoop op een volgende generatie toestellen die dat wel hebben.
              Als je ziet wat met kan klaar krijgen( de kostprijs bedoel ik) met de D300 en de D70 tegenwoordig, dan moet dat lukken in de nabije toekomst

              Vriendelijke groeten,
              Theo

              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Originally posted by theokus
                Wat ik ook kan aanraden is wat met een "custom white balance" noemt.
                Maar ik denk niet dat je dit met de D300 kan doen...
                Neen Theo, da's juist, niet met een D300, maar dat kan wel met een 300D.
                Igor
                EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                BD0118BE

                Comment


                • #9
                  Misschien is dit iets voor fotobewerking maar kan iemand een link naar een tutorial of zo doorsturen van het combineren van twee fotos (onder en overbelicht) in photoshop ?

                  Bedankt.
                  Een fototoestel (van zwart plastiek )

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by igor
                    [quote Neen Theo, da's juist, niet met een D300, maar dat kan wel met een 300D.
                    Igor
                    Igor,

                    Natuurlijk
                    Canon EOS-300D...
                    Ik zou me wat meer moeten verdiepen in die "Canonnen"

                    Vriendelijke groeten,
                    Theo
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment

                    Working...
                    X