Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro : scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro : scherptediepte

    Hallo,

    Als ik met m'n macro lens foto's neem, heb ik een beperkte scherptediepte.
    Eigen aan een macro-lens.

    Maar is het normaal dat het scherp-vlak een rechthoekige band is, meestal tss 90 en 180°.

    Hoe kan ik dit 'vermijden' ?

    mvg,
    wim.
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
    http://creepingmackroki.be/

  • #2
    Re: Macro : scherptediepte

    [Mod-LesC]Beetje vaag. Misschien cameratype + macrolens type vermelden. Ook het posten van een foto waarin je aanduidt waar volgens jou het scherptevlak ligt, zou ons kunnen helpen met het formuleren van een antwoord.[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Macro : scherptediepte

      camera : canon 550d
      lens : tamron 90mm, f2.8


      Last edited by LesC; 29 oktober 2011, 15:31.
      ------------------------------------------------------------------------------------
      Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
      http://creepingmackroki.be/

      Comment


      • #4
        Re: Macro : scherptediepte

        [Mod-LesC]Even als Mod: de foto is te groot, en ik plaats 'm daarom achter een linkje. Gewoonlijk vraag ik om te verkleinen naar 900px langste zijde, maar hier is dat groot formaat misschien interessant voor degenen die je raad willen en kunnen geven! [/Mod]

        En als fotograaf : ben zelf geen macrospecialist, maar vermoed dat een diafragma van f/2.8 hier veel te weinig scherptediepte oplevert.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #5
          Re: Macro : scherptediepte

          Heb er nog nooit bij stil gestaan tot welke vorm/verhouding de scherptediepte zich verhoudt, is een vraag voor theoretici.
          Op welke manier je kan vermijden dat de scherptediepte zo gering is als op je foto,
          kan je zelf in praktijk bekijken.
          Gebruik een kleiner diafragma, je bekomt automatisch meer scherptediepte, dan met F2.8.
          Normaal ga je bij macro fotografie zelden onder de F11.
          Het hangt een beetje af van je lens, meestal liggen de betere resultaten, rond de F16.

          Zelf gebruik ik diafragma's tussen F11 en F22, bij het maken van macrofoto's, het hangt af van de situatie.

          Succes.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Macro : scherptediepte

            Ok ! Ik moet duidelijk 'spelen' met diagfragma.
            Hoe houden jullie dan genoeg 'licht' of laten jullie de iso dan stijgen ?

            mvg,
            wim
            ------------------------------------------------------------------------------------
            Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
            http://creepingmackroki.be/

            Comment


            • #7
              Re: Macro : scherptediepte

              Het is een kwestie van nauwkeurig de balans vinden.
              Bij diafragmawaarden van pakweg tussen F11 en F22, heb je veel licht nodig.
              Dit moet je compenseren.
              1- Je kan de ISO waarde optrekken, afhankelijk van je camera, verminderen hogere ISO waarden, snel tot vrij snel, de kwaliteit van je opname.
              Zelf gebruik ik zelden ISO waarden hoger dan ISO 400 op een Nikon D7000.
              2- Je kan de sluitertijd verlagen.
              Heb je een statief, dan kan je heel lage sluitertijd hanteren, fotografeer je uit de hand, dan zit je snel aan de grens,van wat haalbaar is.

              Je bekijkt best elke opname geval per geval.

              1- Beweegt je onderwerp niet, kan je lage sluitertijd gebruiken.
              2- Beweegt je onderwerp, of kan het bewegen, zoals beestjes wel eens doen, of bloemen als je buiten fotografeert en er is wat wind,
              zelfs een spin die onbeweeglijk in haar net zit, maar waar de wind flink in speelt, dan heb je een hoge sluitertijd nodig.

              't is vooral een kwestie van veel oefenen, met verscchillende instellingen, en verschillende onderwerpen.

              In praktijk, voor mogelijk bewegende onderwerpen, zet in de camera voor macro opnames, op F11, 1/250sec en ISO100.
              Dan even kijken hoe het zit met de belichting, en eventueel bijstellen.
              Voor niet bewegende onderwerepn, op F16, 1/80sec voor de 60mm. lens, 1/200 sec voor de 180mm lens, en ISO100.
              Dan kijken hoe het zit met de belichting, en eventueel bijstellen.
              Nikon D7000, en wat glas.
              http://blog.seniorennet.be/pacha/

              Comment


              • #8
                Re: Macro : scherptediepte

                Bedankt !
                Eens kijken hoe ik die 2 sets van instellingen kan vastzetten in m'n toestel.
                Het zijn sowieso meestal al geen geduldige modellen :-)

                mvg,
                wim.
                ------------------------------------------------------------------------------------
                Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                http://creepingmackroki.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Macro : scherptediepte

                  Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
                  Bedankt !
                  Eens kijken hoe ik die 2 sets van instellingen kan vastzetten in m'n toestel.
                  Het zijn sowieso meestal al geen geduldige modellen :-)

                  mvg,
                  wim.
                  Dat gaat niet veel opbrengen aangezien de instellingen afhankelijk zijn van foto tot foto.
                  De ene keer zit je dicht bij een onderwerp en moet je het diafragma dichtdraaien om genoeg scherptediepte te hebben en de andere keer zit je wat verder er vandaan en dan moet het diafragma wat meer open om nog een onscherpe achtergrond te hebben.

                  Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is de beste manier om macrofotografie onder de knie te krijgen.

                  Sven
                  Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                  Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                  Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro : scherptediepte

                    hallo Sven,

                    Oefening baart kunst. Maar soms heb je toch wat sturing nodig.
                    Of enige houvast. Ik ga ze toch vastzetten kwestie van toestel leren kennen
                    en ook als referentiepunten.

                    Ik denk ook dat als je eerst met een beperkte set leert werken, je ook veel leert
                    in verband met benadering, compositie.

                    Maar het is waar : oefenen, oefenen, oefenen, ...

                    Heb je een bepaald systeem om goede instellingen te onthouden, te noteren ?
                    Of enkel exif-info later nakijken, en al doende leren ?

                    mvg,
                    wim.
                    ------------------------------------------------------------------------------------
                    Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                    http://creepingmackroki.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro : scherptediepte

                      Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
                      Bedankt !
                      Eens kijken hoe ik die 2 sets van instellingen kan vastzetten in m'n toestel.
                      Het zijn sowieso meestal al geen geduldige modellen :-)
                      mvg,
                      wim.
                      Op mijn Nikon D7000 stel ik deze instellingen permanent in, onder de U1 en U2 positie van de instelknop.
                      Weet niet of een soortgelijke mogelijkheid, op Uw Canon camera aanwezig is.

                      U1 zijn dan de basisinstellingen voor in geval het onderwerp kan bewegen.
                      U2 bevat de basisinstellingen voor in geval het om een statisch onderwerp gaat.

                      Uiteraard dien je het effect van de basisinstellingen, foto per foto te bekijken, en eventueel bij te stellen.
                      Het gaat er enkel om, dat je een vaste vertrekbasis hebt.
                      Het voordeel van zo'n basisinstellingen, is dat je altijd weet hoe de instellingen van je camera staan.
                      Je zal je nooit vergissen met witbalans, ISO waarde, intensiteit van de flitser, belichtingscompensatie, enz.
                      Niet alleen bij macrofotografie is het handig, ook bij andere soorten otografie gebeurt het vaak, dat een foto verknoeit is door een verkeerde camerainstelling, tenzei je elke keer een groot aantal camera instellingen controleert, bij het aanzetten van je camera.
                      Last edited by pacha; 30 oktober 2011, 11:23.
                      Nikon D7000, en wat glas.
                      http://blog.seniorennet.be/pacha/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro : scherptediepte

                        Werken in Av-stand: jij bepaalt het diafragma (en des te groter het cijfer, des te kleiner het diafragma en des te meer scherptediepte). Nadat jij het diafragma hebt ingesteld, wordt automatisch voor jou de juiste sluitertijd bepaald. Dat zou "voldoende" moeten zijn om uit de hand te schieten. Een vuistregel is dat je voor een 90mm lens een minimum sluitertijd van 1/90 nodig hebt. En om het nog wat ingewikkelder te maken: die 90mm is eigenlijk 90x1,6=144mm, want je hebt een camera met een cropfactor van 1,6. Dus om veilig te zitten, liefst een sluitertijd van 1/150, en omdat je dat niet op je toestel kunt instellen is 1/160 het dichtsbijstaande en dus excellent.
                        Uiteraard als je van statief kunt werken, kun je werken met langere sluitertijden (zelfs 1/30 en langer); misschien moet je hier de nodige voorzorgen nemen: schieten met timer of afstandsbediening, of zelfs met mirror lockup, want de minste beweging zorgt voor onscherpte.
                        Nu, als je dat al kunt instellen (een voldoende klein diafragma en een voldoende lange sluitertijd) dan betekent het dat je licht genoeg hebt, want als je geen licht genoeg hebt, moet je ISO omhoog, maar ook weer niet meters hoog, want dan zit je weer met teveel ruis...
                        Zo is het altijd wat.
                        Maar werk zeker rond de bekende "belichtingsdriehoek": diafragma (en je weet dat dat voor je scherptediepte moet zorgen), sluitertijd (voldoende lang, of anders van statief), ISO (zo laag mogelijk voor ruis, maar niet bang zijn, om op een "moderne" camera ISO 400 of 800 in te stellen).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro : scherptediepte

                          Om de scherpte diepte maximaal bij X diafragmawaarde te benutten nog dit.
                          Wanneer je scherp stelt op je onderwerp krijg je vanaf het focuspunt een scherptediepteveld welk een stukje voor je focusvlak zit en ook een stuk erachter. Indien er lucht voor je focusvlak zit ben je reeds een gedeelte van de totale scherpte diepte kwijt.
                          In sommige situaties kan het dus nuttig zijn dat je je focuspunt wat verder achteruit legt om het volledige scherptediepte veld op je onderwerp te houden..
                          Volgende voorstelling geeft je een beter beeld wat ik eigelijk bedoel.


                          In de eerste afbeelding is er scherp gesteld op de ogen van het insect. Een gedeelte van het scherpte diepte veld ligt voor het insect....indien er daar geen delen van het insect zitten ben je dit stukje kwijt.

                          In de tweede afbeelding heb ik het focusvlak wat verder naar achteren geplaatst het scherpte diepte veld is even diep....maar meer van het insect(onderwerp) zal scherp in beeld komen.

                          De derde foto ; Soms kan je meer van het insect in beeld brengen indien je het lichaam van een langwerpig insect evenwijdig aan het sensorvlak brengt.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro : scherptediepte

                            hopla,

                            ben dan met jullie aanwijzingen aan de slag gegaan.


                            Er is beterschap ;-)


                            mvg,
                            wim.
                            Last edited by woef; 3 november 2011, 17:49.
                            ------------------------------------------------------------------------------------
                            Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
                            http://creepingmackroki.be/

                            Comment

                            Working...
                            X