Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart/Wit fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zwart/Wit fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    nee, beeldhoek bepaalt compressie. Brandpuntsafstand heeft maar betekenis als er een beeldformaat bekend is. Daar is hier al genoeg over geleuterd.
    Ik weet niet wat er allemaal "geleuterd' is. Voor jouw nog wat te weinig denk ik maar de taal en de sfeer op dit forum staat mij echt tegen. Toedeledoki
    groet, Rik

    Comment


    • #17
      Re: Zwart/Wit fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
      Ik weet niet wat er allemaal "geleuterd' is. Voor jouw nog wat te weinig denk ik maar de taal en de sfeer op dit forum staat mij echt tegen. Toedeledoki
      da's waar, het is hier soms heel vijandig, maar dat verandert niets aan het gegeven dat de beeldhoek de compressie bepaalt.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Zwart/Wit fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        da's waar, het is hier soms heel vijandig, maar dat verandert niets aan het gegeven dat de beeldhoek de compressie bepaalt.
        Ik moet mezelf hier bij de oren trekken. Compressie heeft helemaal niets met brandpunten of beeldhoeken te maken. Enkel met werkafstand, het is standpuntafhankelijk en dus een vorm van perspectiefwerking.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #19
          Re: Zwart/Wit fotografie

          En we waren juist zo goed gestart met een bruikbare tip !

          Comment


          • #20
            Re: Zwart/Wit fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            En we waren juist zo goed gestart met een bruikbare tip !
            daar is toch niets aan veranderd. Voordat Rik6230 er compressie bijsleurde ging het allemaal redelijk goed.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #21
              Re: Zwart/Wit fotografie

              Hier 2 toch redelijk interessante links.

              De eerste toont het effekt van focal length op een gezicht:


              De tweede is een ganse uitleg over perspektief en afstand tot onderwerp (focal length?)

              Comment


              • #22
                Re: Zwart/Wit fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                Hier 2 toch redelijk interessante links.

                De eerste toont het effekt van focal length op een gezicht:


                De tweede is een ganse uitleg over perspektief en afstand tot onderwerp (focal length?)
                http://photography-on-the.net/forum/...d.php?t=672913
                de tweede klopt perfect met mijn ervaringen. De eerste toont niet de invloed van het brandpunt, maar dat van de combinatie brandpuntsafstand/werkafstand.

                de tweede link spreekt trouwens de eerste tegen. Het gezicht verandert meer door perspectiefvertekening dan door lensvervorming. Bekijk straks thuis je lief maar eens van 3 cm afstand, dat is ook geen zicht. om van dichtbij iemands kop helemaal op de foto te krijgen denkt natuurlijk iedereen dat het aan het brandpunt ligt. Als je het omgekeerde doet, van veraf met een korte lens en kroppen, dan zie je dat er exact dezelfde verhoudingen zijn bij lange en korte lenzen.
                Last edited by putor; 13 oktober 2011, 14:14.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #23
                  Re: Zwart/Wit fotografie

                  En dat brengt ons naadloos bij de (wschl onbestaande) ideale brandpuntsafstand voor portretten, nl. waarbij de vervorming van het gezicht minimaal is, en waarbij we het niet nodig hebben om te croppen. Wij weten nu natuurlijk dat er een grote verscheidenheid is van 'portretten': alleen het hoofd, of ook de schouders, of nog meer. Daar hangt het natuurlijk ook vanaf. Dan zouden we eigenlijk beter eerst de afstand kiezen van waar we de foto willen nemen, en dan de lens aanpassen aan die afstand.
                  Bestaat er dan een ideale afstand voor portretten ? Er wordt wel eens gezegd ivm het gebruik van prime-lenzen, dat het goed is voor de conditie om zelf voor zoom te spelen en wat dichter of verder van het onderwerp te gaan staan, ipv in te zoomen. Maar voor portretten zouden we eigenlijk éérst op de juiste afstand moeten gaan staan, en dan de lens aanpassen aan die afstand. Of ben ik het nu té ver aan het zoeken ?

                  Comment

                  Working...
                  X