Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weghalen algemene zweem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Weghalen algemene zweem

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Ikheb dat hier geprobeerd na te bootsen met PSP maar dat schijnt toch niet te lukken.Alleen al die blur functie heb ik niet.Ik neem aan dat je die niet kunt vervangen door gaussiaanse vervaging?En wat ik zo merkwaardig vind is dat na verwijdering van die laag meteen ook de oorspronkelijke laag gezuiverd is van die zweem.Bij mij blijft die laag gewoon intact.

    Walter
    De methode van Peterdep werkt alvast snel(weinig stappen). Maar zonder blur -average wordt het moeilijk omdat d.m.v curves en levels je zelf moet inschatten wanneer de zweem volledig weg is.
    Hier nog een methode die ik eerder regelmatig gebruikt heb...maar welke wat meer tijd in beslag neemt. In deze heb je niet de blur-average optie nodig....misschien is dit ook te gebruiken in psp??
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #17
      Re: Weghalen algemene zweem

      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
      De methode van Peterdep werkt alvast snel(weinig stappen). Maar zonder blur -average wordt het moeilijk omdat d.m.v curves en levels je zelf moet inschatten wanneer de zweem volledig weg is.
      Hier nog een methode die ik eerder regelmatig gebruikt heb...maar welke wat meer tijd in beslag neemt. In deze heb je niet de blur-average optie nodig....misschien is dit ook te gebruiken in psp??


      Schitterende acties allemaal, bedankt allebei,ga straks eens proberen maar ik heb mijn twijfels of je in PSP die markering kunt maken van 50% grijs.Ik ben toch al geruime tijd van plan om PS aan te schaffen,maar ik blijf dat maar uitstellen.Moet ik weer helemaal opnieuw beginnen namelijk om enigszins vlot te leren werken met een programma,kan makkelijk 2 jaar duren


      Walter
      D850

      Comment


      • #18
        Re: Weghalen algemene zweem

        Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
        Wat is het verschil met het schuiven met de witbalans schuiver in camera Raw of Lightroom ?
        Even in navolging van mijn eerste bericht, heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord, of sla ik de bal mis met te stellen dat je met de WB en kleurtint de kleurzweem compleet kan weghalen in LR of CameraRaw ?

        Comment


        • #19
          Re: Weghalen algemene zweem

          Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
          Even in navolging van mijn eerste bericht, heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord, of sla ik de bal mis met te stellen dat je met de WB en kleurtint de kleurzweem compleet kan weghalen in LR of CameraRaw ?
          Camera Raw en Lightroom werken precies gelijk.

          Indien het licht gecontroleerd uit één bron komt, is het mogelijk om met de witbalans en kleur, een kleurzweem 'weg te halen'. Maar hoe vaak is er één bron, zelfs buiten heb je te maken met schaduwen, reflecties, etc. De foto die hier gebruikt wordt, is het levende bewijs daarvan. Het gras heeft een kleurzweem gegeven. Zelf maak ik nogal eens foto's in ruimten met buitenlicht, licht uit gloeilampen, TL-balken en halogeen. Dan moet je echt keuzes maken. Daarnaast moet ik zeggen dat foto's met licht uit bronnen met verschillende kleurtemperaturen wel een bepaalde charme hebben.

          Comment


          • #20
            Re: Weghalen algemene zweem

            Methode ook eens uitgetest en werkt prima in sommige gevallen.
            Doordat het maar enkel stappen zijn is het geen probleem om eens te zien wat resultaat het geeft.
            Zeker eentje om te onthouden.

            Comment


            • #21
              Re: Weghalen algemene zweem

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Hier nog een methode die ik eerder regelmatig gebruikt heb...maar welke wat meer tijd in beslag neemt
              mooie methode Peter.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #22
                Re: Weghalen algemene zweem

                Na wat meer uitgebreid proberen op allerlei foto's is de methode gebruikt door TS verreweg het beste en tevens snelste wat het verwijderen van kleurzweem betreft.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #23
                  Re: Weghalen algemene zweem

                  Ja hij werkt ook voor mij in ieder geval bedankt voor de tijd die erin gestoken is

                  Comment

                  Working...
                  X