Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede Compositie van een foto!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Goede Compositie van een foto!

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    voila

    en een fotograaf die gewoon goed is maakt in omstandigheden die meezitten wel eens een uitzonderlijk goede foto.
    Over dit verschijnsel bestaat zelfs een boek (niet foto gerelateerd) 'the creative habit van Twyla Tharp
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #32
      Re: Goede Compositie van een foto!

      Talent is voor de helft aanleg en voor de andere helft oefening. Zo nu en dan echter steekt er ééntje bovenuit. Een beginnend fotograaf moet opnieuw leren kijken, kijken is waar het allemaal over gaat. Sommige hebben tien jaar tijd nodig om nog steeds brol te publiceren, anderen produceren pareltjes na een heel korte instaptijd.

      Ik heb een tweetal maanden de Amerikaanse serie 'Best of Wordwide Photography Artists' onder ogen gekregen en daar staat een fotograaf in die ooit actief is geweest op BD (ondertussen niet meer). Bij nazicht heeft ie in z'n eerste en enige jaar actief zijn op BD en een 5-tal foto's te posten twéémaal de HOF gehaald. Ondertussen is ie aan een stijle opmars bezig. Die jongen heeft gewoon bakken talent, zoveel zelfs dat het eigenlijk niet meer eerlijk is.

      En idd ThierryM, een goede fotograaf herkent men aan het werk dat ie niet toont. Kopt als een bus.
      TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

      Comment


      • #33
        Re: Goede Compositie van een foto!

        Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
        Talent is voor de helft aanleg en voor de andere helft oefening.
        per definitie is talent 100% aanleg en aanleg 100% talent. Door oefening kan je talent/aanleg laten openbloeien of een gebrek aan aanleg/talent overwinnen.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #34
          Voor mij is talent de mate waarin je in staat bent de compositieregels toe te passen en te combineren op zo'n manier dat ze het verhaal van de foto maximaal ondersteunen. En ook de mate waarin je in staat bent om ''daarmee'' te spelen, en dat, in belangrijke mate, zonder daar bewust bij stil te staan (aka. motorische geheugen). Maar ik kan me vergissen: dát kan ook ''proficiency'' zijn.
          OK, anderzijds: 'aangeboren' talent: de mate waarin je dit doet zonder je je daarvan bewust te zijn. Dat is een emotioneel iets, een persoonlijk aanvoelen. Indien je zo iemand dan bewust maakt van de regels en deze demonstreert en aangeeft waar de mogelijke verdere verbeteringen kunnen liggen, en 'waarom', dan zal die persoon nog beter worden, en snel. En dat alles ook begrijpen en meteen 'internaliseren', of dus ''aanvoelen''.
          Momeneel, sinds enkele weken, maak ik zo iemand van dichtbij mee in de lokale fotoclub.
          Wat daarbij opvalt is dat die 'analoge computer', die 'aanvoelen'-approach een meer integrale, meer holistische manier van werken is (meer in balans ook), dan de rationele aanpak van de meer technisch georiënteerde fotografen ('digitale computers'). (Heu, ikzelf zit in die tweede categorie.)
          Groeten,
          ShaoLynx

          Comment


          • #35
            Re: Goede Compositie van een foto!

            ik denk dat iedereen talent heeft , maar het benutten is wat anders , in de kunst en fotografie komt het er op neer denk ik dat je een eigenheid kan leggen in je foto,s en als die door de anderen geaprecieerd word dan heb je talent

            Comment

            Working...
            X