Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart voor kleur of witbalance ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

    Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
    Colorchecker is echt mijn ding sinds ik er de nodige uitleg/demonstratie van heb gehad van Fotofolio. Ik durf zelfs te zeggen dat mijn schermcalibratie me niet veel meer boeit, ik vertrouw op die passport..
    Ik echter niet, tijdens mijn opleiding reclamefotografie hebben we die getest om kleurechtheid te bekomen van producten.
    Bij nameting van de individuele kleuren bleek er toch een kleurzweem op te zitten.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #17
      Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Niet te geloven dat, na al het gepalaver wat er hier al neergeschreven is over het gebruik van grijskaarten en waarom die 18% grijs zijn, er hier naar geklopt wordt als een blinde naar een ei !!

      .. en die 18% grijs, Xafke dat komt overeen met 50% luminantie .. voor de simpele zielen is dat exact halfweg tussen helemaal zwart en helemaal wit ... en vooraleer het weer uit de hand loopt ... NEEN dat is GEEN 128/128/128 in RGB ...
      oh .. en elke camera gebaseerd op een Bayer sensor ziet in elk "egaal" gekleurd vlak een "grijskaart" .. die kan namelijk niet anders want die ziet enkel luminantie en geen kleur ...
      waarvoor dient een archief hier eigenlijk?

      Allemaal goed en wel, stond daar ook iets wat ik hier neerpende: "toen men alles wilde vastleggen van diepzwart tot helder wit bij gelijkmatige belichting. Zet die grijskaart in de schaduw achter het model en je meting helpt de foto om zeep. Dus net zoals met een lichtmeter op de juiste plaats meten." Ik heb er mss. diagonaal over gelezen, maar ik dacht niet dat het er stond. Dat werkt allemaal, zeker bij vlakke studiobelichting of een grote vaste lichbron (zonnige dag). Maar....
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #18
        Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        In alle fotobewerkingsprogramma's kan je de kleuren corrigeren op een wit, neutraal grijs, of zwart punt. Het is dus zeker mogelijk om de kleuren te corrigeren op een grijskaart. Maar eigenlijk dient een grijskaart voor de lichtmeting (dat was al zo toen er nog geen sprake was van digitale camera's).

        In de handleiding van elke camera staat dat je de handmatige witbalans moet instellen door eerst een foto te maken van een wit vlak. Aan de hand daarvan kan je dan de witbalans instellen.

        Deze discussie komt ook elk jaar wel een paar keer terug...

        Voila. MEER uitleg hoort niet gegeven te worden.
        Hiermede is alles gezegd.
        En ja indien dit en indien dat, .......
        Er zullen altijd uitzonderingen zijn.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #19
          Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

          Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
          Voila. MEER uitleg hoort niet gegeven te worden.
          Hiermede is alles gezegd.
          En ja indien dit en indien dat, .......
          Er zullen altijd uitzonderingen zijn.
          Ik weet niet hoor... volgens mij moet het zijn:
          "een grijskaart DIENDE voor de lichtmeting". Nu theoretisch gezien nog, maar wordt ze daar praktisch nog voor gebruikt? Laat diegenen die dat doen zich eens horen hier, Denk dat het een verstommende stilte zal zijn. Tijden veranderen. gebruiken ook.

          Denk dat het tegenwoordig vooral gaat tussen spotmeting met de camera of meting met de lichtmeter, niet?
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #20
            Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Ik echter niet, tijdens mijn opleiding reclamefotografie hebben we die getest om kleurechtheid te bekomen van producten.
            Bij nameting van de individuele kleuren bleek er toch een kleurzweem op te zitten.
            Welke is dan een sluitende methode?

            Sinds ik mijn foto's neem met de colorchecker heb ik nooit een klant gehad die klaagde over afwijkende kleuren. En ik mag zeggen dat ik ondertussen al X-aantal catalogi en editorials afgeleverd heb in die periode.
            Toen ik puur met WB werkte kreeg ik regelmatig de opmerking van kleurafwijking.
            Last edited by Fotofolio; 22 juni 2011, 15:21.
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #21
              Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

              Gebruik eens een Qpcard 102, is een kaartje (enkele € ) met geijkte kleuren en een programma (gratis) dat uw foto naar de juiste kleuren brengt.



              Albert
              Last edited by Albert.m; 22 juni 2011, 15:42.
              Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

              Comment


              • #22
                Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

                Moet je de kleurvelden eens vergelijken....





                Lijkt mij dat ze beiden ongeveer dezelfde set kleurvlakjes bevatten, toch?
                Bij de X-rite kan je met de twee rijtjes (links op de foto) het portret/landschap met een klik warmer of kouder maken...
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #23
                  Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  Welke is dan een sluitende methode?

                  Sinds ik mijn foto's neem met de colorchecker heb ik nooit een klant gehad die klaagde over afwijkende kleuren. En ik mag zeggen dat ik ondertussen al X-aantal catalogi en editorials afgeleverd heb in die periode.
                  Toen ik puur met WB werkte kreeg ik regelmatig de opmerking van kleurafwijking.
                  Een echt sluitende methode bestaat niet denk ik.
                  En voor de meeste soorten fotografie zal dit zeker voldoen.

                  Voor reproductie van kunstwerken (één van de opdrachten) was het echter niet geschikt.

                  Wil alleen maar zeggen dat wanneer het echt juist moet zijn de X-rite ook niet echt juist is.

                  En een kleurenkaart bestaat al heel lang hoor en kost maar een fractie van de Colorchecker en is even juist/fout.

                  Als je professioneel bezig bent kan ik best geloven dat je zulke zaken aankoopt om je foto's zo juist mogelijk te krijgen, maar voor de doorsnee fotograaf hier op BD (en zelfs de meeste beroepsfotografen) volstaat zelfs een gewone Kodak grijskaart van een paar euro's.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #24
                    Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

                    Kan de Expodisc iets toevoegen aan deze discussie?

                    By setting white balance as an incident filter rather than as a reflective target, the ExpoDisc avoids the common problems and inconveniences associated with using gray cards, white cards and calibration targets: unwieldy size, unwanted reflectivity, improper angling and difficulty of filling the frame.

                    Bij complexe lichtsituaties (zon + kunstlicht) lijkt mij dit wel handig?
                    dslr4dummies

                    Comment


                    • #25
                      Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
                      Kan de Expodisc iets toevoegen aan deze discussie?

                      By setting white balance as an incident filter rather than as a reflective target, the ExpoDisc avoids the common problems and inconveniences associated with using gray cards, white cards and calibration targets: unwieldy size, unwanted reflectivity, improper angling and difficulty of filling the frame.

                      Bij complexe lichtsituaties (zon + kunstlicht) lijkt mij dit wel handig?
                      Witbalans... ja. dat ze beweren geen kleurafwijkingen meer te vertonen... ???
                      Kleurprofiel is wel nog iets anders dan de witbalans.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                        Met een 18% grijskaart stel je de witbalans in. Achteraf in Camera Raw of Lightroom met het witbalans pipetje op klikken en klaar.
                        Misschien hele domme vragen maar ik stel ze toch .

                        Als ik een foto maak met die grijskaart om die daarna uit te kiezen voor mijn handmatige witballans... maak ik die foto dan eerst met een automatische witbalans instelling op de camera ?

                        Waar ik ook nog mee zit en wat me knap lastig lijkt in de praktijk.
                        Voor binnen is het licht controleerbaar en kan je dat licht ook gelijk houden als je meerdere foto's maakt.
                        Dan zou een foto van een grijskaart volstaan voor alle foto's indien je niets aan dat licht veranderd.
                        Nu heb ik geen studio en fotografeer ik eigenlijk hoofdzakelijk buiten.
                        Kijk ik nou naar een dag als vandaag waar de zon komt maar ook zo weer weg is door lichte of hele donkere wolken dan veranderd dat licht nogal.
                        Nu zou ik voor elke andere lichtsituatie dus eigenlijk eerst weer een foto van die grijskaart moeten maken en opnieuw in moeten stellen als handmatige wibalans?
                        Nikon D5000 en wat lenzen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          .. en die 18% grijs, Xafke dat komt overeen met 50% luminantie .. voor de simpele zielen is dat exact halfweg tussen helemaal zwart en helemaal wit ... en vooraleer het weer uit de hand loopt ... NEEN dat is GEEN 128/128/128 in RGB ...
                          oh .. en elke camera gebaseerd op een Bayer sensor ziet in elk "egaal" gekleurd vlak een "grijskaart" .. die kan namelijk niet anders want die ziet enkel luminantie en geen kleur ...
                          waarvoor dient een archief hier eigenlijk?
                          Ik heb het minst vriendelijk over komende deel maar even weggehaald.
                          Misschien kan u begrijpen dat dit soort uitspraken vragen bij me oproept en dit niet eenvoudig via een zoekfunctie antwoorden op levert.
                          Ik heb daarnaast ook niet echt de tijd om dit grote forum avonden lang door te spitten om te zien of er misschien ergens een antwoord tussen staat over deze waardes.
                          Via een eigen/nieuwe lijn is het dan inderdaad wel makkelijker, maar zeker ook sneller om iets te leren wat voor mij meer waarde heeft dan het gemak.

                          Zou u nog tijd willen steken in mijn vraag door een eenvoudig antwoord te geven waarom die waarde 128/128/128 in rgb niet kloppen?
                          Nikon D5000 en wat lenzen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: grijskaart voor kleur of witbalance ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                            ... Als ik een foto maak met die grijskaart om die daarna uit te kiezen voor mijn handmatige witballans... maak ik die foto dan eerst met een automatische witbalans instelling op de camera ? ...
                            Je maakt geen foto met een grijskaart, maar een foto van een grijskaart. Die grijskaart moet het beeld helemaal vullen en op die grijskaart moet hetzelfde licht vallen als op het onderwerp dat je daarna gaat fotograferen.

                            Hoe je dat doet, had je al kunnen lezen in de handleiding van de D5000. Bladzijde 99, onder "Handmatige preset".
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment

                            Working...
                            X