Ik heb wat zitten oefenen op macro's en het lukt me niet... Ik krijg het onderwerp maar niet scherp. Deze namiddag heb ik geprobeerd om wat bloemetjes met bijtjes of hommels te fotograferen maar geen enkele keer stond de hommel er scherp op. Als controle keek ik in Nikon view NX het scherpstelpunt na en het zat telkens correct en toch was het niet scherp...
Nu vroeg ik me af of het aan mij ligt of aan mijn materiaal...
Het materiaal dat ik gebruik:
Nikon D7000
Lens: 18-200mm kitlens f3.6-5.6
Ik zoomde altijd volledig in, dus op 200mm maar daarna probeerde ik eens op ergens rond de 100mm met F5.6 en nog steeds niet...
Heb vanalles geprobeerd, ook iso hoog (iso 1600) zetten zodat sluitertijd laag was om geen bewegingsonscherpte te hebben. Kan het nu zijn dat door die hoge iso, de korrel te groot is waardoor ik scherpte verlies? Door het brandpunt en de afstand van het onderwerp moet ik een relatief kleine uitsnede maken.
Komt het misschien door het grote diafragma en neem ik beter f8 of f11? Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat ik geen statief voor handen had...
Iemand die wat tips kan geven of die gelijkaardige zaken heeft voorgehad?
Nu vroeg ik me af of het aan mij ligt of aan mijn materiaal...
Het materiaal dat ik gebruik:
Nikon D7000
Lens: 18-200mm kitlens f3.6-5.6
Ik zoomde altijd volledig in, dus op 200mm maar daarna probeerde ik eens op ergens rond de 100mm met F5.6 en nog steeds niet...
Heb vanalles geprobeerd, ook iso hoog (iso 1600) zetten zodat sluitertijd laag was om geen bewegingsonscherpte te hebben. Kan het nu zijn dat door die hoge iso, de korrel te groot is waardoor ik scherpte verlies? Door het brandpunt en de afstand van het onderwerp moet ik een relatief kleine uitsnede maken.
Komt het misschien door het grote diafragma en neem ik beter f8 of f11? Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat ik geen statief voor handen had...
Iemand die wat tips kan geven of die gelijkaardige zaken heeft voorgehad?
Comment