Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe bekom ik zo'n foto ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Lage ISO, diafragma f/9-f/16, afhankelijk van je resultaat... en daar is de Av stand (diafragmaprioriteit) doorgaans de beste modus voor. Niks te uitproberen, en minutenlange pogingen, hoor...
    Als je foto's een sluitertijd hebben korter dan 30 seconden, heb je waarschijnlijk voldoende aan de Av stand ja. Dan is mijn idee inderdaad een onnodige omweg, dat begrijp ik.

    Echter, mijn suggestie was een reactie op LittleLeentje, die het heeft over nachtfotografie in bulb modus. Dat is een andere tak van sport. Dat gaat wel over minutenlange belichtingen en, volgens LittleLeentje, over uitproberen en gissen.

    Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
    Lang en veel oefenen, en veel geduld hebben.. (vooral bij lange sluiltertijden). Op de duur kan je gissen hoe lang de foto belicht zal moeten worden.
    Bij pikdonkere omstandigheden heb ik soms al 120sec of langer belicht. Werk dan op de Bulb mode met een afstandbediening....

    Instellingen: sluiter idd tussen f/8 en f/16 ongeveer. Statief. Belichten moet je uitproberen. Iso zo laag mogelijk. Witbalans op auto.
    Veel trial en error ;-) (probeer dit niet uit in de winter, want door het lange wachten vries je letterlijk vast hahahaha, ik spreek uit ervaring....)
    Wat ik dus bedoel is om in die discipline, met behulp van wat rekenwerk, misschien toch gebruik te kunnen maken van de Av stand.
    Mijn Project 365

    Comment


    • #17
      Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      maar, man man... avond- of nachtfotografie is echt zo moeilijk niet, of tenminste niet zoals ik (en vele anderen dat zien). Lage ISO, diafragma f/9-f/16, afhankelijk van je resultaat... en daar is de Av stand (diafragmaprioriteit) doorgaans de beste modus voor. .
      Dat laatste ben ik het niet zo mee eens, omdat de lichtmeting streeft naar 18% grijs en dat wordt 's avonds doorgaans veel te licht.
      Je hebt al snel -2 compensatie nodig.

      Dat gaat meestal M worden dus.

      Comment


      • #18
        Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

        al hetgeen ze hierboven zeggen. Of een HEEEL vaste hand hebben
        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
        website: http://www.hung.be
        facebook - Instagram

        Comment


        • #19
          Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Dat laatste ben ik het niet zo mee eens, omdat de lichtmeting streeft naar 18% grijs en dat wordt 's avonds doorgaans veel te licht.
          Je hebt al snel -2 compensatie nodig.

          Dat gaat meestal M worden dus.
          A en +/- gebruiken doet hetzelfde, maar dat is in feite totaal onbelangrijk. Om S de nodige sluitertijd in stellen en compenseren ook.

          nog een detail om zo'n foto te maken is het kanaal oversteken, tenzij je ook tevreden bent met rood rechts en geel/wit links.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
            Theoretisch voordeel van deze methode is dat je niet meerdere minutenlange pogingen hoeft te doen om tot de gewenste belichting te komen.
            Waarom niet gewoon de belichtingsmeter gebruiken en dan 1 á 2 stops onderbelichten, afhankleijk van de hoeveelheid zwart in de foto?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              dat wordt 's avonds doorgaans veel te licht.
              Je hebt al snel -2 compensatie nodig.

              Dat gaat meestal M worden dus.
              Deze logika ontgaat mij volkomen, je kan toch in elke stand -2 instellen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                Is het bij avond en nachtfotografie echt nodig om de ruisreductie aan te zetten? Ik dacht eens gelezen te hebben dat die de foto's onscherper maakt.

                Comment


                • #23
                  Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                  Awel, voor lange sluitertijden en da's bij mij bijna altijd voor avondfotografie, heb ik die ruisreductie opstaan. Na het nemen van een foto, duurt het nog eens zo lang dat de camera "busy" is, maar ik neem aan dat die functie zijn nut heeft.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Dat is nog eens een duidelijke uitleg . Hoeveel seconden belichting zou je nemen ?
                    op je secondenwijzer kijken als een auto aan jou passeert, en vervolgens kijken hoelang het duurt voor hij zo'n honderd meter (of zo ver als jij je lichtlijnen lang wil hebben) weg is...dat is de sluitertijd zou ik dan zeggen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                      op je secondenwijzer kijken als een auto aan jou passeert, en vervolgens kijken hoelang het duurt voor hij zo'n honderd meter (of zo ver als jij je lichtlijnen lang wil hebben) weg is...dat is de sluitertijd zou ik dan zeggen.
                      voila
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Deze logika ontgaat mij volkomen, je kan toch in elke stand -2 instellen.
                        Met een hoop camera's houdt het bij -2 op en dan moet je wat anders, wat moet je daarover doorzeuren....

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Waarom niet gewoon de belichtingsmeter gebruiken en dan 1 á 2 stops onderbelichten, afhankleijk van de hoeveelheid zwart in de foto?
                          Misschien is dit een techniek die ik nog niet kende. Kun je uitleggen hoe je dit precies doet?
                          Mijn Project 365

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            zo simpel is het inderdaad. Je kan dat manueel doen, maar als er geen reden is om het moeilijk te maken is het niet nodig om het moeiljik te maken. Wat hier meer dan de techniek je foto zal bepalen is op het juiste uur van de juiste avond op de juiste brug te staan.
                            Inderdaad,
                            Bovendien kan je met een digitaal toestel meteen gaan aanpassen als het niet je gewenste resultaat is. En 100 keer na elkaar proberen en uittesten.
                            Toen ik nog met filmpjes schoot, kon ik pas het resultaat de dag nadien ontdekken en merken dat ik er compleet naast zat, en toen mocht ik alles opnieuw doen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hollebiksje92 Bekijk bericht
                              Kunnen jullie mij vertellen hoe ik zo'n foto kan maken? ...
                              Je zal éérst en vooral naar een land moeten reizen waar men links rijdt.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hoe bekom ik zo'n foto ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                                Je zal éérst en vooral naar een land moeten reizen waar men links rijdt.
                                Wat Putor ook zegt in zijn post.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

                                Comment

                                Working...
                                X