Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

    Je kan toch ook inflitsen, toch als het over een persoon of andere klein onderwerp.

    Comment


    • #17
      Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

      Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht

      Persoonlijk geef ik de voorkeur aan inflitsen
      zeker. al de andere oplossingen zijn te complex om soepel te werken of vragen heel wat nabewerking per foto. t mag vooruitgaan he, gewoon flitslicht en omgevingslicht goed balanceren.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

        +1 voor flitsen. En een reflector kan ook wonderen doen. (ben je best wel met een helper om die te richten)
        Na wat oefenen zal je zien dat je superresultaten kan halen.

        Er zijn ander oplossingen maar dan zal je toch zwaar spul uit de kast moeten halen hoor. (en dito "personeel" moeten hebben om het allemaal in stelling te brengen.

        Comment


        • #19
          Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

          Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
          ... Persoonlijk geef ik de voorkeur aan inflitsen
          Ik ook ... zachtjes.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #20
            Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

            nog eens bedankt voor alle reacties!
            ik heb inderdaad niet zoveel ervaring met nabewerking en HDR en blending enz. (vorige week maar net mijn eerste HDR foto gemaakt en die trekt op niets! haha)
            ik zal eens proberen met inflitsen of een paar van die filters proberen lenen van mensen.

            Comment


            • #21
              Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

              Volgens mij de beste oplossing is uw lichtmeting doen op je achtergrond zodat deze de juiste belichting krijgt en dan je onderwerp belichting door middel van een flits.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #22
                Re: hoe correct belichten (lucht/onderwerp)

                Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                hey,

                ik heb een vraagje over belichting.
                het is weer lente en het weer wordt weer beter. nu de zon zeer veel begint de schijnen en de lucht dus veel lichter wordt zit ik met een probleempje.
                ik zorg er steeds voor mijn camera (meestal in diafragmavoorkeuze) het licht juist meet voor het onderwerp dat ik fotografeer, dat is dus meestal correct belicht.
                de lucht is echter veel lichter dan het onderwerp, als er dan voor mijn onderwerp juist wordt gemeten en gefotografeerd zie je vanboven een lelijke, compleet overbelichte en witte lucht zonder details.
                is er een oplossing om zowel een correct belicht onderwerp te hebben, tegelijk met een correct belichte lucht? het mogen allerhande soorten oplossingen zijn, een betere techniek voor het meten, een accessoire kopen, een paar stappen in nabewerking die het kunnen verhelpen, ... graag uw raad
                Als voor- en achtergrond fel verschillen qua lichtintensiteit, zoals je zelf opgeeft, dan moet je de achtergrond meten en de voorgron inflitsen.

                Concreet kun je proberen: -1 belichtingscompensatie en 0 flitscompensatie.


                Grijsfilter is geen goede oplossing, je zult zelf zien waarom.
                Andere optie is op pc ofwel de schaduwen opheffen ofwel de hooglichten dempen. Maar een flits geeft het mooiste resultaat. Dat is een van de weinige gelegendheden waar je ingebouwde flitser goed voor is .
                Last edited by Hocus Focus; 24 april 2011, 22:08.

                Comment

                Working...
                X