Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio Fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Studio Fotografie

mss wel maar voor de paar keer dat ik het tijdens de winter ga gebruiken vind ik dat ik genoeg heb aan die 150 watt,
    heb ze zelfs nog niet op vol vermogen moeten gebruiken tot nu toe
    Last edited by Bjokke; 20 januari 2005, 16:56.

Comment

Jow,
      Al vele leuke info gevonden hier. Ik ben ook geïnteresseerd in studiofotografie. Op het net vind je hier en daar wat, maar in praktijk is het toch heel wat anders. Ik heb thuis in de garage een ministudio gebouwd, met twee bouwlampen (2 statieven, met per statief 2 lampen van 500 w), daarop heb ik per lamp een dimmer geplaatst (slechts 10 euro per stuk!), dus zo kan ik netjes vier lampen individueel dimmen en richten, erg handig! Drie dagen terug heb ik mijn eerste foto's genomen, en het is niet simpel, zo de eerste keer, amaai. Ik merk al snel de harde schaduwen, dus zit na te denken om een soort softbox te maken, paraplus te maken... Als ik dan nog verder nadenk (lukt niet altijd ), dan begin ik zo te denken van:" zou het financieel niet interessanter zijn onmiddellijk 2de-hands te beginnen?". Want als je al die kleine kosten optelt, begint dat ook te tellen, en je bent heel amateuristisch bezig. Ach ja, zo beginnen de meesten he, met bouwlampen, en als je het blijft volhouden dan pas het 'echte materiaal' aanschaffen. Maar je weet hoe dat gaat he: eerst een goed toestel, dan nog wat lenzen,... en dan... is alles op ... en het vrouwke wilt een slaapkamer kopen, kast... en je kan niet altijd nee zeggen he...
      Bon, wat mijn opinie betreft, ik vind het een heeeel goed idee om een aparte topic met studiofotografie te beginnen, zowel voor de beginners als gevorderden. Ik ben zeker dat velen tips hebben over selfmade apparatuur, settings fototoestel en model...
      Let's go!
      York

Comment

ik werk ook nog met bouwlampen en zelf gemaakte softbox.
        ik ga nu 4 paraplu's (reflectie) kopen voor 24.00€ per stuk niet zo duur en straks te gebruiken bij een flitskop.
        kleine investering die verder mee gaat in de toekomst.
        Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

wilco (en anderen),

Hoe maken jullie die softboxen? Houten frame met vliegersdoek? Plastic? Grootte? Maakt er iemand diffusieschermen?

Comment

Hier ook nog een site/forum met info over DIY studio's

Met vriendelijke groeten,
            Ronald
            www.konings.biz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door York
              Jow,
              Al vele leuke info gevonden hier. Ik ben ook geïnteresseerd in studiofotografie. Op het net vind je hier en daar wat, maar in praktijk is het toch heel wat anders. Ik heb thuis in de garage een ministudio gebouwd, met twee bouwlampen (2 statieven, met per statief 2 lampen van 500 w), daarop heb ik per lamp een dimmer geplaatst (slechts 10 euro per stuk!), dus zo kan ik netjes vier lampen individueel dimmen en richten, erg handig! Drie dagen terug heb ik mijn eerste foto's genomen, en het is niet simpel, zo de eerste keer, amaai. Ik merk al snel de harde schaduwen, dus zit na te denken om een soort softbox te maken, paraplus te maken... Als ik dan nog verder nadenk (lukt niet altijd ), dan begin ik zo te denken van:" zou het financieel niet interessanter zijn onmiddellijk 2de-hands te beginnen?". Want als je al die kleine kosten optelt, begint dat ook te tellen, en je bent heel amateuristisch bezig. Ach ja, zo beginnen de meesten he, met bouwlampen, en als je het blijft volhouden dan pas het 'echte materiaal' aanschaffen. Maar je weet hoe dat gaat he: eerst een goed toestel, dan nog wat lenzen,... en dan... is alles op ... en het vrouwke wilt een slaapkamer kopen, kast... en je kan niet altijd nee zeggen he...
              Bon, wat mijn opinie betreft, ik vind het een heeeel goed idee om een aparte topic met studiofotografie te beginnen, zowel voor de beginners als gevorderden. Ik ben zeker dat velen tips hebben over selfmade apparatuur, settings fototoestel en model...
              Let's go!
              York

Je kan morgen een bezoek brengen aan mijn studio.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

digipics,

merci voor het gulle aanbod, zoals afgesproken mag je mij morgen verwachten tussen 13 en 14 uur. Zal mijn 20D-ke meebrengen.
                CU

Comment

Ik denk niet dat het loont om zelf softboxen voor je flitsen te gaan maken. Waar vindt je het geschikte doek, binnen doek enz. Met een soort balijnen bv glasvezelstokken het soort dat je kan vinden bv in een vliegerwinkel, velcro enz. zou je de box kunnen opspannen om hem zo licht mogelijk te maken maar dan nog. Hoe ga je de softbox goed koppelen aan je flits (géén strooilicht) enz. Natuurlijk zijn de koppelstukken ook los te kopen, maar dan ben je al een eind aan de prijs voor een gekochte softbox, koppelstukken inbegrepen.
                  Een softbox is nu ook weer niet zo duur. En het moet toch allemaal makkelijk verplaatsbaar en stabiel genoeg blijven. En tegen genoeg warmte kunnen natuurlijk, ik zie nog niet direct een softbox gekoppeld aan een halogeenlamp
                  Wat je eventueel zelf wel kan maken is de achtergronddoek zo van 2,80 x 10 m. Het lichtste zeildoek dat je kan vinden is goed geschikt om het zelf te gaan kleuren. En het ophangen door middel van een buis aan haken kan ook geen probleem zijn en is dan oprolbaar. Ik denk dat je het eerder daar moet gaan zoeken, als je iets zelf wilt maken.

Comment

hier een foto van mijn bouwlamp softboxen.
                    40cm breed 40cm lang, 40cm diep, voor en achterkant open voor de warmte, aan de voor kant vliegerdoek gespannen.
                    Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

Comment

Bij een softbox wordt er dus in de eerste plaats geflitst tegen een doek binnenin de softbox, en zo wordt het flitslicht dus verspreid en gereflecteerd naar achteren en over de hele oppervlakte van de binnenkant van de softbox, en vervolgens naar buiten.
                      Bekijk best even eens een softbox, ook van binnen, dan zie je dat daar nog een kleiner tweede doek hangt.
                      Dit in verband met duidelijkheid.
                      Last edited by Potske; 22 januari 2005, 02:32.

Comment

ben niet helemaal mee eens, er zijn ook kleinere softboxen die je zo op de studioflitser kan schroeven en gaat de lichtstraal niet via de achterwand reflector naar voren toe. het voordeel als de lichtstraal via de achterkant komt dat het meer gebundelt is en niet gespreid van voren er uit komt.

een softbox is iin hoofdzaak gemaakt om de licht (hardheid) te temperen en dat kan op verschillende manieren, daarom zit een doek aan de voorkant (dat zorgd dat de licht gesoft wordt) en niet zoals nu beweerd word dat het via de achterkant gekaatst wordt ook een factor is.

je kan ook gewoon een frame nemen zoals in de filmindustrie wordt gebruikt of de modelshooters op het strand, een vierkantframe met een witlaken waar de licht doorschijnt, en je heb soft licht.

de softbox heeft alleen twee functie's
                        - licht soft maken
                        - en zorgen dat de licht niet te verspreid en wat gelijkmatiger er uit komt
                        Last edited by hans vogelzang; 22 januari 2005, 09:56.
                        politie honden trainen en glamour fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hans vogelzang
                          ben niet helemaal mee eens, er zijn ook kleinere softboxen die je zo op de studioflitser kan schroeven en gaat de lichtstraal niet via de achterwand reflector naar voren toe. het voordeel als de lichtstraal via de achterkant komt dat het meer gebundelt is en niet gespreid van voren er uit komt.

een softbox is iin hoofdzaak gemaakt om de licht (hardheid) te temperen en dat kan op verschillende manieren, daarom zit een doek aan de voorkant (dat zorgd dat de licht gesoft wordt) en niet zoals nu beweerd word dat het via de achterkant gekaatst wordt ook een factor is.

je kan ook gewoon een frame nemen zoals in de filmindustrie wordt gebruikt of de modelshooters op het strand, een vierkantframe met een witlaken waar de licht doorschijnt, en je heb soft licht.

de softbox heeft alleen twee functie's
                          - licht soft maken
                          - en zorgen dat de licht niet te verspreid en wat gelijkmatiger er uit komt
                          Ok en is dat dan een softbox ? Ik dacht van niet. Het is hetzelfde als wanneer je voor je flits een opale kapje doet, en heet dat dan softbox ? Ik dacht van niet hé.....
                          Wat een softbox doet weet ik echt wel.
                          Maar goed, ik heb mijn best gedaan en geprobeerd een uitleg te geven wat mij betreft moet dat volstaan. Ik heb geen zin om te discusiëren. Bye.
                          Last edited by Potske; 22 januari 2005, 14:38.

Comment

Ik heb ook interesse in studio fotografie en ik las hier een en ander over het zelfmaken van verlichting met bouwlampen zelfs een softbox mee te maken. enz...

Dat zette me aan het denken want het grootste probleem lijkt me wel de kleur van die lampen en de hitte die ze uitstralen.

Daarom dus ook deze vraag:
                            Heeft iemand al eens geprobeerd of er over gedacht die nieuwe T5 TL lampen te gebruiken ?
                            deze worden niet zo warm, geven een enorme lichtopbrengst per watt en zijn in verschillende waarden Kelvin te bekomen om en bij de 6000 kelvin is zeker geen probleem.
                            ook kan men dimmers ervoor aanschaffen dat maakt het wel iets duurder .
                            Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is

Mvg Ben
                            Last edited by FotoBen; 28 januari 2005, 13:49.
                            Art is not what you see, but what you make others see. Edgar Degas

Fuji S3 pro, SB600 en wat glas

Comment

T5 TL licht zegt me op zich niets, maar... TL licht flikkert continue met een frequentie van 50 Hz (tenminste... hier in Europa ). Het lijkt me niet te doen om daar een goede belichting op te baseren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                                T5 TL licht zegt me op zich niets, maar... TL licht flikkert continue met een frequentie van 50 Hz (tenminste... hier in Europa ). Het lijkt me niet te doen om daar een goede belichting op te baseren.
                                Daarom juist T5.
                                deze worden niet onstoken door een smoorspoel of balast zoals de gewone TL lampen maar hebben een EVSA door deze electronische sturing is er geen flikkering meer.
                                maar zoals ik al zei in mijn eerder post het is een ideetje
                                misschien ga ik er wel eens mee experimenteren want de lichtopbrrengst is 98 lumen per watt.
                                Art is not what you see, but what you make others see. Edgar Degas

Fuji S3 pro, SB600 en wat glas

Comment

Working...
                                X