Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio Fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Dank Digipics voor je uitgebreid antwoord.
    Ik denk dat ik maar eens een goed boek ga opsnorren - of even kijken of ik nog oude cursussen terugvind...

Groetjes, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Vraagje aan de studioflitser-bezitters en/of andere kenners!
      Ik zag onlangs een paar flitsers aangeboden (1 met softbox en de ander met paraplu) met een vermogen van 250 ws (geheel of gedeeltelijk regelbaar dat weet ik niet meer precies), is dat voldoende of kun je beter investeren in "meer"? Tja nu maar hopen dat ik de vraag helder genoeg gesteld heb?

Jan

Even de update: heb nl. zojuist even contact met de zaak waar ik de flitsset zag staan:
      Het gaat om 2 Falcon Eyes 250 Ws, middels kwartstapjes in te stellen, wordt compleet geleverd met kabels, statieven, softbox en paraplu. Oh ja de prijs: 495 euro. Volgens de verkoper geschikt voor een "kleine" studio, waarbij hij even ter duiding gemakshalve een breedte van 5 meter noemde. Als er iemand is die ervaring heeft, ik dacht het wel , met deze flitsers dan hoor ik die graag. Ondertussen ga ik m'n licht eens verder opsteken.
      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

Comment

Originally posted by jamonadap
        Vraagje aan de studioflitser-bezitters en/of andere kenners!
        Ik zag onlangs een paar flitsers aangeboden (1 met softbox en de ander met paraplu) met een vermogen van 250 ws (geheel of gedeeltelijk regelbaar dat weet ik niet meer precies), is dat voldoende of kun je beter investeren in "meer"? Tja nu maar hopen dat ik de vraag helder genoeg gesteld heb?

Jan

Even de update: heb nl. zojuist even contact met de zaak waar ik de flitsset zag staan:
        Het gaat om 2 Falcon Eyes 250 Ws, middels kwartstapjes in te stellen, wordt compleet geleverd met kabels, statieven, softbox en paraplu. Oh ja de prijs: 495 euro. Volgens de verkoper geschikt voor een "kleine" studio, waarbij hij even ter duiding gemakshalve een breedte van 5 meter noemde. Als er iemand is die ervaring heeft, ik dacht het wel , met deze flitsers dan hoor ik die graag. Ondertussen ga ik m'n licht eens verder opsteken.
        Dat is inderdaad (250 Ws) voldoende voor een dergelijke studiogrootte en voor een volledig portret (maar weinig overschot). Ik zou het moeten nazien maar ik dacht de er slechts vanaf de Falcon-Eyes Ws 300 ventilatoren ingebouwd zitten, wat de duurzaamheid verlengd. Die zorgen dus voor een koeling. Opteer best voor die ventilatoren ik dacht vanaf de 300 Ws.
        Zelf gebruik ik de Flitsset Falcon Eyes 2 x DE300 Ws, de FM2L flitsmeter en de TR-I infrarood flitsontspanner. Ook tijdens de modellendag héél de dag gebruikt.

Comment

Sonyke, bedankt voor je reply! Met name de lichtopbrengst was iets waar ik benieuwd naar was, met jouw antwoord en wat ik verder op het internet heb gezien doet me steeds meer geloven dat ik hier redelijk mee uit voeten zou kunnen. Tis maar voor beperkt gebruik uiteindelijk, dus wel of niet koeling speelt daarom in mijn beleving minder.

Jan

Update: ben inmiddels tot aanschaf overgegaan nadat ik eea even heb kunnen proberen. Als basis lijkt het me een heel mooi startpakket (dit laatste moet m''n vrouw even niet lezen ). Ik hoop tzt iets te kunnen laten zien. Helaas is m'n lichtmeter defect (garantie) en zal het nog even duren eer ik een vervanger heb; dus geduld. Vooralsnog zal ik bezig zijn op basis van trial and error.

Comment

Wel we zijn nu weer wat verder in de tijd! M'n lichtmeter bleek defect, ik kreeg het weer terug (gemaakt) en sloot het hoopvol aan aan m'n flitsers: NIETS! Hij bleek de flitser niet te kunnen triggeren. M'n S2 wel!! Gewoon wat gemeten (in "ambientlight" instelling) en wat schets m'n verbazing de meter bleek nog steeds niet correct te meten, dus ik denk dat ding is defect en stuurt m'n flitser ook niet aan. Terug naar de fotowinkel. "Opnieuw" opsturen!? Nee, zeg ik, ik ben m'n vertrouwen kwijt ik koop wel een nieuwe (de ander was een tweedehands Minolta IV F) en wel een Seconic 308 BII. Na ca. 6 weken arriveert de Seconic. Snel naar huis en ..... ahaaah ook deze laat de flitser niet overgaan! dus terug naar de winkel en proberen: nee ook daar laat deze de Flacon Eyes 250 Ws niet flitsen, de ook aanwezige Multiblitz flitsers; dan wel dan niet. Dus, gedacht probleem met flitsmeter. Een nieuwe Seconic laten komen: zelfde probleem, zij het dat deze helemaal niets doet met beide type flitsers. Kortom ik maak de fotoleverancier duidelijk: ik stop wat dit betreft en wil m'n geld terug. Hetgeen keurig geschiedde! Gisteren op lichtmeter-jacht! In Groningen bij objectief-vak ligt een goede gebruikte Minolta IV F, prima zeg ik maar wil hem testen met m'n camera: Prima resultaat met de daar aanwezige Multiblitz-flitsers. Vol goede moed in een bijna uur durende reis naar huis. Aansluiten op m'n Falcon Eyes: NIETS! WAHAAAAAAAAAAA: bijna wil ik alles uit het zolderraam gooien! Doe ik niet natuurlijk als "nuchtere"Fries. Wederom contact met de leverancier van m'n studioflitsers (dezelfde als die van de eerste belichtingsmeter) in Leeuwarden. In de zaak testen, en ja de Minolta laat de daar aanwezige MultiBlitz-flitsers overgaan en meet! Maar de Falcon Eyes (250 Ws) niet: Conclusie, het zit hoogstwaarschijnlijk niet in de lichtmeters maar ....... Vandaag gebeld met de Benel, importeur van o.a. Falcon Eyes. Komt u maar langs! Na een uurtje rijden .... ter plekke. Natuurlijk mislukken de pogingen. Dan maar even een paar andere Falcon Eyes (250 Ws): TADAAAAAAA het werkt!!!!!!!!! Wat blijkt de flitsers hebben intussen een kleine technische wijziging (mn tav flitsbuismontage) ondergaan. Dit constaterende gaf de importeur me dan ook zondermeer twee nieuwe flitskoppen mee. Conclusie de "oude" 250Ws serie lijkt een probleem te hebben en kan ik na bijna twee maanden beginnen te experimenteren. Ben ik boos, nee uiteindelijk niet (maar geloof me , ik heb wel eens gemopperd ), omdat ik weet dat niemand schuld heeft en alle partijen hun best gedaan hebben.
            Daarom dank aan MGM-Leeuwarden (de toeleverende fotozaak) en Benèl (importeur van o.a. Falcon Eyes).

Amai toch een heel epistel geworden, toch leek het me niet verkeerd hier melding van te maken!

Jan

Comment

Wel we zijn nu weer wat verder in de tijd! M'n lichtmeter bleek defect, ik kreeg het weer terug (gemaakt) en sloot het hoopvol aan aan m'n flitsers: NIETS! Hij bleek de flitser niet te kunnen triggeren. M'n S2 wel!! Gewoon wat gemeten (in "ambientlight" instelling) en wat schets m'n verbazing de meter bleek nog steeds niet correct te meten, dus ik denk dat ding is defect en stuurt m'n flitser ook niet aan. Terug naar de fotowinkel. "Opnieuw" opsturen!? Nee, zeg ik, ik ben m'n vertrouwen kwijt ik koop wel een nieuwe (de ander was een tweedehands Minolta IV F) en wel een Seconic 308 BII. Na ca. 6 weken arriveert de Seconic. Snel naar huis en ..... ahaaah ook deze laat de flitser niet overgaan! dus terug naar de winkel en proberen: nee ook daar laat deze de Flacon Eyes 250 Ws niet flitsen, de ook aanwezige Multiblitz flitsers; dan wel dan niet. Dus, gedacht probleem met flitsmeter. Een nieuwe Seconic laten komen: zelfde probleem, zij het dat deze helemaal niets doet met beide type flitsers. Kortom ik maak de fotoleverancier duidelijk: ik stop wat dit betreft en wil m'n geld terug. Hetgeen keurig geschiedde! Gisteren op lichtmeter-jacht! In Groningen bij objectief-vak ligt een goede gebruikte Minolta IV F, prima zeg ik maar wil hem testen met m'n camera: Prima resultaat met de daar aanwezige Multiblitz-flitsers. Vol goede moed in een bijna uur durende reis naar huis. Aansluiten op m'n Falcon Eyes: NIETS! WAHAAAAAAAAAAA: bijna wil ik alles uit het zolderraam gooien! Doe ik niet natuurlijk als "nuchtere"Fries. Wederom contact met de leverancier van m'n studioflitsers (dezelfde als die van de eerste belichtingsmeter) in Leeuwarden. In de zaak testen, en ja de Minolta laat de daar aanwezige MultiBlitz-flitsers overgaan en meet! Maar de Falcon Eyes (250 Ws) niet: Conclusie, het zit hoogstwaarschijnlijk niet in de lichtmeters maar ....... Vandaag gebeld met de Benel, importeur van o.a. Falcon Eyes. Komt u maar langs! Na een uurtje rijden .... ter plekke. Natuurlijk mislukken de pogingen. Dan maar even een paar andere Falcon Eyes (250 Ws): TADAAAAAAA het werkt!!!!!!!!! Wat blijkt de flitsers hebben intussen een kleine technische wijziging (mn tav flitsbuismontage) ondergaan. Dit constaterende gaf de importeur me dan ook zondermeer twee nieuwe flitskoppen mee. Conclusie de "oude" 250Ws serie lijkt een probleem te hebben en kan ik na bijna twee maanden beginnen te experimenteren. Ben ik boos, nee uiteindelijk niet (maar geloof me , ik heb wel eens gemopperd ), omdat ik weet dat niemand schuld heeft en alle partijen hun best gedaan hebben.
              Daarom dank aan MGM-Leeuwarden (de toeleverende fotozaak) en Benèl (importeur van o.a. Falcon Eyes).

Amai toch een heel epistel geworden, toch leek het me niet verkeerd hier melding van te maken!

Jan
              Vervelende kwestie zeer zeker. Ben blij dat het nu werkt.
              Ik gebruik de meest eenvoudige flitsmeter FM2L en ontsteek daar tijdens de meting de flitsen mee. Bij het fotograferen gebruik ik de TR-I infrarood flitsontspanner. Geen van beide heeft al enig probleem opgeleverd met de falcon-eyes. Het hoeft dus niet altijd duur te zijn.
              Je brengt me aan 't lachen en het komt hier bekend over als ik lees dat je vrouw nog even niet mag weten dat dit een begin is

Comment

Hallo Sonyke, Ik ben blij dat ik je even aan het lachen heb kun krijgen! Hier valt vooralsnog niet zoveel te lachen wat betreft m'n flitsers.
                Ja de communicatie met m'n lichtmeter (Minolta autometer IV F) is geen probleem!!!! Maar krijg nu het instelllicht niet, en als die er is alles behalve constant, aan de praat. Tja, zal een wakkere geest (ik ben je nu maar even voor Z ) nu wel zeggen, "licht en praten"! Ook ik probeer de humor er maar van in te zien. Morgen maar weer eens even contact opnemen......

Eens moet ik toch de eerste foto kunnen laten zien, die belicht is met ....!

Jan

Comment

Ergens in m'n achterhoofd speel ik ook (al langer) met het idee een studio in te richten. Wat zijn volgens jullie idee de ideale of minimale vereisten qua afmetingen van de studio?
                  Ik weet ook wel, hoe groter, hoe beter maar komt een gewone woning wel in aanmerking gelet op de plafondhoogte van 2,40m?
                  Een oppervlakte van 3x4m lijkt me wel een minimum dat nog doenbaar is.
                  Als dat nog te klein is, moet ik de garage in beslag nemen

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hallo Sonyke, Ik ben blij dat ik je even aan het lachen heb kun krijgen! Hier valt vooralsnog niet zoveel te lachen wat betreft m'n flitsers.
                    Ja de communicatie met m'n lichtmeter (Minolta autometer IV F) is geen probleem!!!! Maar krijg nu het instelllicht niet, en als die er is alles behalve constant, aan de praat. Tja, zal een wakkere geest (ik ben je nu maar even voor Z ) nu wel zeggen, "licht en praten"! Ook ik probeer de humor er maar van in te zien. Morgen maar weer eens even contact opnemen......

Eens moet ik toch de eerste foto kunnen laten zien, die belicht is met ....!

Jan
                    Brutte pech Jan. Maar ik kijk uit naar je foto's, dat gaat dik in orde komen.
                    Hier werkt het gelukkig wel. De twee die branden zijn de Falcon-Eyes. Een reflectiescherm, vergat ik erbij te zetten. Links op de stoel ligt de flitsmeter...
                    Vorige zondag weer verschillende uren mee bezig geweest -samen met de Frank (Milis) foto's van zijn kinderen- terwijl het buiten stormweer was.

Comment

Originally posted by Hombre
                      Ergens in m'n achterhoofd speel ik ook (al langer) met het idee een studio in te richten. Wat zijn volgens jullie idee de ideale of minimale vereisten qua afmetingen van de studio?
                      Ik weet ook wel, hoe groter, hoe beter maar komt een gewone woning wel in aanmerking gelet op de plafondhoogte van 2,40m?
                      Een oppervlakte van 3x4m lijkt me wel een minimum dat nog doenbaar is.
                      Als dat nog te klein is, moet ik de garage in beslag nemen
                      Een plafondhoogte van 2,40 m is het minimum. 3 x 4 m is te krap. Hou er rekening mee, dat wat je fotografeert, liefst op circa 2 meter van de achtergrond blijft althans bij portret en modelfotografie.

Comment

Bedankt voor de info, Willy. Zit ik wel met een probleem, geen enkele kamer is echt voldoende groot

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oké bij deze dan het slotakkoord!
                          Tja de instellichten, begon werkelijk te geloven dat ik echte "daglicht"lampen had, dwz overdag geen probleem, maar o wee als de avond begon in te treden. Tja ik geef toe begon ook aan mezelf te twijfelen. Affijn contact gehad met Benél, kon weer komen. Maar zoals gesteld overdag geen problemen, dus ook aldaar niet! Edoch zoals al eerder aangegeven zowel de fotozaak als Benél zijn de beroerdsten niet, mocht desgewenst nieuwe 250 WS flitsers mee of zoals ik zelf opperde 300 Ws (uiteraard met bijbetaling): ik besloot tot het laatste! En niet zonder geluk, want alles functioneert!!!

@Hombre, ik heb de flitsers momenteel gewoon op zolder ca. 3x3 meter en hoogste punt(dak) ca. 2,40 m! Is absoluut niet ideaal, maar toch wel aardig om gewoon wat dingetjes uit te proberen en gebruik als achtergrond momenteel gewoon een zwart gordijn. Wel tot zover mijn relaas. Eind goed al goed!

Jan

Comment

Goed zo Jan dat is opgelost dus. De eerste foto toch al een mooie belichting !
                            Nu ga je je nooit meer vervelen ! Ook als het slecht weer is kan je gaan experimenteren en fotograferen. En dat hoeven echt niet steeds modellen te zijn, stillevens zijn ook een uitdaging.
                            Om een prachtige achtergrond te maken Jan kan je ook ergens dunne zeildoek op de kop tikken en zelf kleuren. Die dunne zeildoek is best hanteerbaar. De achtergrond op bovenstaande foto is zo'n doek. Baalkatoen is ook een oplossing maar dat kreukt héél erg snel. Die moet je dan weer héél erg kreukelen en ook dat is dan goed.
                            Als je ergens een alu-deken (aluminium folie voor E.H.BO -1ste hulp bij ongevallen), heeft een gouden en zilveren kant, op de kop kan tikken doen ! Is heel goed te gebruiken als voorlopig reflectiescherm......... Ik zelf heb nu een opvouwbaar scherm, ook héél handig om gewoon buiten mee te nemen. Is met een overtrek, binnen en buitenkant, verschillende kleuren, zilver, goud, wit, en een "zonnetint".
                            Amuseer je !

Comment

Wat een nachtmerrie Jan
                              blij voor je dat alles uiteindelijk toch in orde gekomen is !!

en nu maar shooten hee !

stef

Comment

Om een prachtige achtergrond te maken Jan kan je ook ergens dunne zeildoek op de kop tikken en zelf kleuren.
                                Wel dat zal hier niet zo'n probleem zijn! Heb je dit zelf ook al eens gedaan en welk soort kleurstof heb je dan gebruikt? Wat betreft die tip van EHBO-folie, heb ik al, is inderdaad een goeie!! Had ik natuurlijk zelf ook kunnen melden (trouwens niet zelf bedacht, Courage had me hier al eens op gewezen), aangeschaft bij een ANWB-winkel! Behoudens zwarte gordijnstof, had ik ook al wat andere lappen. Let tegenwoordig ook sterk op allerlei andere koopjes waarvan ik denk, hee misschien iets om te gebruiken; denk bijv. aan stoffen, lampjesachtige zaken (onlangs "tulpen" met lampjes gezien e.d.) Ben het zondermeer met je eens Sonyke, studiofotografie biedt heel veel mogelijkheden en ja kan altijd doorgaan!
                                Nog even een vraagje Sonyke, op je foto zie ik dacht ik ook nog een bouwlamp! gebruiken jullie die ook nog? Zelf heb ik ook nog twee plus nog wat video-achtige lampen! Laatste heb ik onlangs gekregen van een gestopte fotograaf/videofilmer; nadeel is sterk afwijkende kleurtemperatuur. Ga hier binnenkort zeker mee "prutsen"!

Dank voor je hulp/bijdragen tot zoverre!!!

Jan

Comment

Working...
                                X