Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte-diepte schaal toevoegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

    Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
    Hallo,

    1 Je kan vrij gemakkelijk uit je hoofd berekenen wat er scherp zal zijn en wat niet als je andersom werkt. Dus eigenlijk de verstrooiing cirkel vanuit de film (sensor) naar het onderwerp. Dan krijg je de maximale resolutie voor en achter het punt waar je scherpstelling zit in functie van de werkelijke opening van je lens.

    1 Een voorbeeldje:
    Je stelt scherp op 10 meter van je onderwerp met een lens met 35 mm brandpuntsafstand en een diafragma van f/10. Dan heb je een werkelijke opening van 35/10 = 3.5 mm. Op de halve en dubbele afstand (5 en 20 meter) is dat dan de maximale resolutie van je beeld. Let wel dat voor een landschap 3.5 mm op 20 meter al niet meer zo best is en op 5 meter al vrij onscherp! Zo kan je gewoon uit je hoofd bepalen hoe groot je scherptediepte is. Dit geld ook voor macro opname waar 1/10 mm of kleiner al veel onscherpte kan betekenen!

    3 Even experimenteren met dingen veraf en dichtbij doet wonderen. Doe dit met je lens ingesteld op oneindig, dat geeft je een duidelijk beeld van de getallen want op oneindig is die "vlek" overal even groot, dus even groot op 1 meter afstand dan op 1 km afstand.
    1 verstrooiingscirkel bepaalt de minimaal aanvaardbare resolutie en niet de maximale.

    2. - je berekent gewoon de werkelijke opening van de lens. Wat heeft die te maken met de halve en dubbele afstand?
    - in dat voorbeeld kom ik uit op scherp van 2.89 tot oneindig.
    - Je houdt ook totaal geen rekening met de hyperfocale afstand die nogal van extreem hoog belang is in de formule voor scherptediepte.

    3 - wtf iets scherp krijgen op een 1m met je lens ingesteld op oneidig

    als wat jij zegt klopt, wil ik je nomineren voor een Nobelprijs wiskunde voor de fenomenale vereenvoudiging van een aantal formules.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #17
      Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

      Mogelijk dat Wilfried het allemaal heel goed doorheeft, maar ik heb sterk de indruk dattie toch een paar dingen door elkaar haalt....

      Comment


      • #18
        Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

        Uhm ... scherptedieptecontroleknop anyone ?
        Je drukt gewoon de knop in, en ziet wat wel en wat niet scherp is.
        En anders ... Canon heeft die tabel vast wel. Zat zelfs bij een oude camera uit de jaren '70 in de handleiding. Dus ik kan me niet voorstellen dat Canon m niet heeft/reproduceren kan.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #19
          Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

          Dat is natuurlijk geen kwestie van kunnen, maar van kiezen.

          Comment


          • #20
            Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

            Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
            Uhm ... scherptedieptecontroleknop anyone ?
            Je drukt gewoon de knop in, en ziet wat wel en wat niet scherp is.
            op de zoeker van een cropcamera met het licht dat er op f/11 maar door komt is dat te donker en te klein voor mij om te beoordelen.

            ik kies gewoon weinig, gemiddeld of veel scherptediepte .
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #21
              Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

              als wat jij zegt klopt, wil ik je nomineren voor een Nobelprijs wiskunde voor de fenomenale vereenvoudiging van een aantal formules.
              Dank je maar liever niet, een wiskundige probeert gewoonlijk ingewikkeld te doen, eerder fysica dat is: vereenvoudigen

              Je moet het andersom bezien. Iedereen gaat altijd uit naar het resultaat van de verstrooingscircel, ja OK maar hetzelfde gebeurt ook andersom, dus vanuit de film naar het object toe. Dat noemen we dan de resolutie. Maximum word dan minimum. Ik volg die theorie van mijn voorgaande post al jaren - en met succes.

              Ik heb toevallig een artikel gevonden dat perfect uitlegt wat ik bedoel. Gelukkig, dan hoef ik geen moeite meer te doen Hier is het: http://www.trenholm.org/hmmerk/DOFR.html

              Probeer maar even uit, zijn uitleg klopt 100 procent! Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!!!
              Last edited by Wilfried54; 26 april 2011, 21:11.
              mvg, Wilfried
              http://www.familialebemiddeling.net
              http://www.mestdagh.biz

              Comment


              • #22
                Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
                Probeer maar even uit, zijn uitleg klopt 100 procent! Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!!!
                die uitleg lijkt helemaal steek te houden, maar het is heel gemakkelijk om je uitleg te doen kloppen als je uitgangspunt op zijn zachtst gezegd vreemd is.

                in de tekst waarnaar Wilfried linkt
                So what do we do? We start by reviewing how that circle of confusion was determined. The cone of light concentrated by a lens at it's focus is intercepted by a film not quite in the right place. The intersection of the cone and the film is a circle: the circle of confusion. And the size of the circle can be determined by simple geometry, as illustrated in Figure 1.
                de verstrooiinscirkel is helemaal niet zo tot stand gekomen, maar vanuit wat mensen als scherp ervaren.

                in het artikel zegt de mens dat men gelijk aan de verstrooiingscirkel werkt, maar de truc is net om scherper dan de verstrooiingscirkel te werken. Met groot formaat en de fantastische lenzen die daarbij gebruikt worden vallen de lichtkegeltjes vele malen kleiner dan de redelijk grote verstrooiingscirkel van dat formaat op de film. Daardoor kan je muurgrote vergrotingen maken die vanop 25 cm afstand haarscherp zijn.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #23
                  Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                  Zoiets dat je zoekt ? KLIK

                  Comment


                  • #24
                    Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    die uitleg lijkt helemaal steek te houden, maar het is heel gemakkelijk om je uitleg te doen kloppen als je uitgangspunt op zijn zachtst gezegd vreemd is.
                    Niet zo vreemd. Het is gewoon een benadering die andersom is als wat de meeste mensen doen. En het is dan nog veel eenvoudiger ook. Eigenlijk bepalen we hier de maximum resolutie in functie van de diameter van de lens en de afstand. Deze benadering werd trouwens meer dan een halve eeuw geleden al toegepast in de video techniek maar dan voor andere redenen. Maar daar ga ik het bij laten.

                    Het leuke is dat je heel goed de scherptediepte kan berekenen zonder de hulp van een rekenwonder
                    mvg, Wilfried
                    http://www.familialebemiddeling.net
                    http://www.mestdagh.biz

                    Comment


                    • #25
                      Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
                      Niet zo vreemd. Het is gewoon een benadering die andersom is als wat de meeste mensen doen. En het is dan nog veel eenvoudiger ook. Eigenlijk bepalen we hier de maximum resolutie in functie van de diameter van de lens en de afstand. Deze benadering werd trouwens meer dan een halve eeuw geleden al toegepast in de video techniek maar dan voor andere redenen. Maar daar ga ik het bij laten.

                      Het leuke is dat je heel goed de scherptediepte kan berekenen zonder de hulp van een rekenwonder
                      ik wil gerust aannemen dat er verschillende manieren zijn om scherptediepte te berekenen. Maar als verschillende methoden op hetzelfde moment tot verschillende resultaten leiden moet een van de twee fout zijn.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: Scherpte-diepte schaal toevoegen

                        Welke methodiek doet niet terzake als het uitgangspunt maar hetzelfde is en dat is de toelaatbare maat voor de verstrooiingscirkels.
                        Kan je die relateren aan het begrip resolutie, dan moet je op dezelfde resultaten komen....

                        Als iemand dat dan maar botweg weigert en zegt "hier ga ik het bij laten"dan weet ik genoeg......

                        Comment

                        Working...
                        X