Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg ik scherpe foto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe krijg ik scherpe foto's?

Aan je fotos te zien staat je AF selectie op automatisch?

simpel gezegd: een fotocam is nogal redelijk dom ding(dat zijn ze allemaal trouwens) en gaat in die mode scherpstellen op wat hij denkt belangrijk te vinden.

Dus: tijd om baas te worden over dat proces....

Probeer eens volgende methode:
    - zet je AF punt centraal (zie handleiding hoe dat moet)
    - stel scherp met je centraal punt op het onderwerp die 100% scherp moet zijn (bv het kindje)
    - hou de ontspanner half ingedrukt en herkadreer
    - druk door

Vandaar kan je beginnen oefenen om het effect van de F waarde te zien op verschillende afstanden. De diepte van je foto (bij een vast F getal) verminderd namelijk bij meer telegebruik en/of bij objecten die dichterbij zijn.

Als voorbeeld de foto met het fietsje.
    Stel in op bv F8
    Neem nu 3 x de zelfde foto met de methode bovenvermeld maar stel om beurt scherp op:
    - het fietsje
    - de schelp
    - de schutting

Evalueer de diepte van je fotos. En probeer dat later dan op andere scenes waar nog de dingen veel verder van elkaar liggen.

Comment

Misschien, heel misschien is het volgende aan de hand (just guessing) - bij de overstap naar een DSLR had ik ook in het begin het gevoel van: is dit het nu? Kan dit niet scherper??
      Kwestie is dat we foto's gewoon zijn die al scherp uit het instap/bridge modelletje komen gerold en dat we nu (met onze nagelnieuwe spiegelreflex) veel meer zelf moeten doen. Als we dan ook nog gaan pixelpeepen dan slaat dat tegen - been there, done that.
      m.i. moet je je niet blindstaren op die 100% versie van die 18 megapixels foto - druk die af, of verklein ze naar een formaat dat in 1 keer op je scherm of website past en geniet van je foto. Sinds ik dat doe en me quasi nooit meer blindstaar op 100% ingezoomde foto's geniet ik in ieder geval volop
      flickr.com/wernerwattenbergh
      flickr.com/vdpsportfotograaf
      http://voetbalfotografie.wordpress.com

Comment

Dat zijn al heel wat antwoorden in een nachtje. Dank voor jullie snelle reacties!

1: Ik weet dat 18mp niet zo veel zegt. Ik heb hem op de hoogste resolutie staan want je weet maar nooit. Maar met 3 mp kan je al mooi op A3 afdrukken! Alleen als ik een deel van een foto uit wil vergroten zal ikwel meer mp nodig hebben.

2: Ik heb de AF al op 1 punt staan (Centrale punt), ik stel dus idd scherp op het onderwerp wat ik scherp wil hebben! Ik probeer me nu weg wijs te maken met de slutiertijd en het diafragma. Ik weet waar ze voor dienen maar wanneer ik welke instel blijft moeilijk. Volgens mij is de regel als volgt. lens op 18mm sluitertijd 1/60 sec. Lens op 200mm sluitertijd op 200*1,6= 1/320 sec. Dit klopt toch?

3: Hoe stel ik de scherpte en contrast omhoog? En op hoeveel moet ik ze zetten als ik in jpeg schiet?

Verdere tips zijn altijd welkom. Ik heb al heel veel gelezen op internet en je ziet eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Ik probeer me nu bezig te houden met de sluitertijd regel van lenszoom *1,6= sluitertijd. Wat ik bedoel dat ik niet ga schieten met een langere slutiertijd dan wat uit de berekening komt. Verder het diafragma verhaal, hoewel ik dat persoonlijk ingewikkelder vind! Hoe hoger het diafragma getal hoe smaller de opnening hoe minder licht en hoe meer scherpte diepte? Hoe zit het met de afstand van het object tot de lens als ik een klein diafragma kies bv. 4? Hoe verder het focus object zich bevind hoe meer scherptediepte ook bij kleinere diafragma getallen?

Sorry weer heel wat vragen. Maar meer ook als bevestiging dat ik het een beetje door heb! Tips zijn altijd welkom!

Groeten, Dennis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gentieno Bekijk bericht
          ...
          3: Hoe stel ik de scherpte en contrast omhoog? En op hoeveel moet ik ze zetten als ik in jpeg schiet?
          ...
          Kijk in je gebruikershandleiding vanaf p.91. Ik heb de E versie even op het web gecheckt, en zie dat je via "Customizing a Picture Style" de verschillende parameters kunt aanpassen.
          Dat geldt natuurlijk zolang je in JPG schiet. Later ga je in RAW schieten, en ga je dat soort aanpassingen liever op een RAW beeld doen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gentieno Bekijk bericht
            Dat dacht ik dus ook toen ik ze hier op internet zag! Maar de originele zien er vind ik niet zo heel best uit. Ik heb ze maar laten staan om te kijken wat jullie verder van de instellingen vinden. Ik persoonlijk vind de iso veels te hoog. Maximaal wil ik eigenlijk 800! Maar dan wordt de sluitertijd zo lang!

Iemand tips voor foto's binnen want die zijn echt lelijk, hoewel je dat hier dus niet zo ziet.

Of ben ik gewoon een zeikerd?
            Goed dat je weet dat de iso te hoog is, hierdoor ontstaat er ruis en die geeft de
            indruk van onscherpte.

Je kan met een statief werken maar dan mag het onderwerp niet bewegen.
            OF je kan een flits gebruiken.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Foto's nemen gaat al iets beter. Deze is vanavond om 18.15 uur genomen in de volgende stand
              AF: On
              BF: On
              Sluitertijd 1/640
              F: 5.0
              Iso: 800

Wat vinden jullie ervan? Kan dit er mee door of kan het beter. Een serieuze vraag!

Comment

alles kan altijd beter... dat is het leuke aan leren....

instellingen lijken ok voor het shot.. je foto is goed belicht (misschien iets er over) en scherp (op die snelheid bevries je zowat alles)

doe zo voort zou ik zeggen :-)
                www.aeri-photography.be

Comment

Ik heb hier op BD de nodige links gevonden om enkele tabellen te printen (er bestaan ook formules, maar dan moet je een goede rekenmachine bij hebben) ivm de dieptescherpte.
                  Bij korte afstanden tussen de lens en het onderwerp heb je geen al te sterke dieptescherpte zelfs met een diafragma van 11 en 16.
                  Bij tele (+200) wordt de min afstand met f/11 50 meter om een goede dieptescherpte te halen.
                  Soms is een kleine dieptescherpte gewenst en moet je de instelling op bvb de ogen zetten, maar soms is een grotere dieptescherpte gewenst en met dit laatste heb ik het met zoomlenzen soms moeilijk.
                  Ik raad sterk aan om die omzettingstabellen op te zoeken en een paar prints te maken. Je kan het toestel instellen en de lens. Je krijgt een tabel: afstand/diafragma en dieptescherpte.
                  Jammer dat ik die site niet dadelijk kan terugvinden.
                  Een zit bij mijn bladwijzers: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

EDIT: Op deze site kan je ook die tabel maken, zie: http://www.dofmaster.com/doftable.html
                  Last edited by gblanchaert; 30 maart 2011, 11:18.
                  mvg Guido
                  Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Working...
                  X