Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Communiefoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Communiefoto's

    Sunbounce? Ja ok, 't is top materiaal. Maar een 5-in-1 doet het ook en is flexibeler (Sunbounce is bvb. een silver mini, en gedaan). En ja, een Sunbounce geeft een strakke rechthoek op een muur (in ander topic hier op forum aangehaald ivm weerkaatsingskwaliteit)... maar een zachtere overgang in 't licht is soms ook gewenst...

    Eén ding is zeker: buiten flitsen (of bouncen) is soms zelfs een must voor een goede foto, zeker bij erg zonnig weer.

    @Putor: wat oefenen met een 5-in-1 of Sunbounce kan helpen, ja. Flitsen? Hoe dan? Met een paraplu, brolly,... of recht vanop het toestel? Meet je het licht met een lichtmeter of low budget strobist met de spotmeting van je toestel? Ken je de theorie voldoende (achtergrond wit maken, drag the shutter, invulflits, richting en hoogte van de off-body flitser,...). En zie je op locatie welke technieken je best toepast, of ga je wat uitproberen en zien wat het geeft? Echt niet onderschatten hoor... dat heb je niet effe in een paar uurtjes onder de knie. De basics wel, ja... maar de rest...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #17
      Re: Communiefoto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      @Putor: wat oefenen met een 5-in-1 of Sunbounce kan helpen, ja. Flitsen? Hoe dan? Met een paraplu, brolly,... of recht vanop het toestel? Meet je het licht met een lichtmeter of low budget strobist met de spotmeting van je toestel? Ken je de theorie voldoende (achtergrond wit maken, drag the shutter, invulflits, richting en hoogte van de off-body flitser,...). En zie je op locatie welke technieken je best toepast, of ga je wat uitproberen en zien wat het geeft? Echt niet onderschatten hoor... dat heb je niet effe in een paar uurtjes onder de knie. De basics wel, ja... maar de rest...
      is uiteraard niet te onderschatten. Maar stijl is de curve niet. Als je gewoon vertrekt van diafragma voor het flitslicht en sluiter voor het omgevingslicht en een eenvoudige light modifier kom je op korte tijd tot resultaten die met zonlicht alleen nooit mogelijk waren. Er zijn stijlere curves in de fotografie. Meesterschap in de strobisterij bereiken, daar kan je een heel leven over doen, maar de basics onder de knie krijgen doe je toch op een relatief korte tijd. Videootje bekijken, oefenen, ...
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Communiefoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        Sunbounce? Ja ok, 't is top materiaal. Maar een 5-in-1 doet het ook en is flexibeler (Sunbounce is bvb. een silver mini, en gedaan). En ja, een Sunbounce geeft een strakke rechthoek op een muur (in ander topic hier op forum aangehaald ivm weerkaatsingskwaliteit)... maar een zachtere overgang in 't licht is soms ook gewenst...
        Bedankt voor de tip! heb er zelf nog niet bij stilgestaan...
        Net effe gezocht naar zo'n 5-in1, bij Konijn zijn er twee maten beschikbaar (56cm & 107cm), welke kies je nu best?


        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        Eén ding is zeker: buiten flitsen (of bouncen) is soms zelfs een must voor een goede foto, zeker bij erg zonnig weer.


        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        @Putor: wat oefenen met een 5-in-1 of Sunbounce kan helpen, ja. Flitsen? Hoe dan? Met een paraplu, brolly,... of recht vanop het toestel? Meet je het licht met een lichtmeter of low budget strobist met de spotmeting van je toestel? Ken je de theorie voldoende (achtergrond wit maken, drag the shutter, invulflits, richting en hoogte van de off-body flitser,...). En zie je op locatie welke technieken je best toepast, of ga je wat uitproberen en zien wat het geeft? Echt niet onderschatten hoor... dat heb je niet effe in een paar uurtjes onder de knie. De basics wel, ja... maar de rest...
        Ik heb recht vanop het toestel geflitst, ook al heb ik een setje Cactus V4 ter mijner beschikking.
        En oefenen, oefenen en nog eens oefenen... tot je erbij neervalt!
        want heb ook gemerkt dat bij een aantal foto's de reflectie van het flitslicht heel duidelijk zichtbaar was op het model haar blote onderbenen...
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

        Comment


        • #19
          Re: Communiefoto's

          Een 5in1 van 56cm, vind ik echt de moeite niet voor communiefotografie.

          Een sunmover vind ik een prima tussenoplossing voor het geval je geen grotere sunbounce kan kopen.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #20
            Re: Communiefoto's

            Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
            Bedankt voor de tip! heb er zelf nog niet bij stilgestaan...
            Net effe gezocht naar zo'n 5-in1, bij Konijn zijn er twee maten beschikbaar (56cm & 107cm), welke kies je nu best?
            ooops... ben te vlug geweest, er staan nog andere maten en merken op hun website vermeld...

            Ik heb steeds problemen om een keuze te maken bij dergelijke producten; welke diameter kies je en welk merk? Waar maak je een onderscheid tussen bijvoorbeeld eentje v/h merk Jinbei, Interfit of Lastolite?
            Een welk model moet je kopen? een ronde of een ovaal achtig type?
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

            Comment


            • #21
              Re: Communiefoto's

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Een 5in1 van 56cm, vind ik echt de moeite niet voor communiefotografie.

              Een sunmover vind ik een prima tussenoplossing voor het geval je geen grotere sunbounce kan kopen.
              +1 voor de sunmover

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              ooops... ben te vlug geweest, er staan nog andere maten en merken op hun website vermeld...

              Ik heb steeds problemen om een keuze te maken bij dergelijke producten; welke diameter kies je en welk merk? Waar maak je een onderscheid tussen bijvoorbeeld eentje v/h merk Jinbei, Interfit of Lastolite?
              Een welk model moet je kopen? een ronde of een ovaal achtig type?
              het verschil tussen goede merken (bv. sunbounce) en slechte merken (de typische 5 in 1) is de precisie of controle van je licht... De goedkope zorgen steenvast voor hotspots als je rechtstreeks met de zon werkt.

              zie hier een voorbeeldje.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #22
                Re: Communiefoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                +1 voor de sunmover



                het verschil tussen goede merken (bv. sunbounce) en slechte merken (de typische 5 in 1) is de precisie of controle van je licht... De goedkope zorgen steenvast voor hotspots als je rechtstreeks met de zon werkt.

                zie hier een voorbeeldje.
                hmmm... zo'n sunmover ziet er bijzonder leuk uit en je ziet een daadwerkelijk een héél duidelijk verschil tussen een Sunbounce of zo'n goedkope 5-in-1 systeem...

                maar het valt mij wel op dat je voor zo'n Sunbounce sunmover steevast een assistent nodig hebt om het ding vast te houden terwijl bij de 5-in-1 een flexibele adapter arm verkrijgbaar is zodat je zonder een helpende hand kan werken.
                Wat mij betreft lijkt het niet erg praktisch om telkens iemand lastig te vallen om voor assistente te spelen.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #23
                  Re: Communiefoto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                  hmmm... zo'n sunmover ziet er bijzonder leuk uit en je ziet een daadwerkelijk een héél duidelijk verschil tussen een Sunbounce of zo'n goedkope 5-in-1 systeem...

                  maar het valt mij wel op dat je voor zo'n Sunbounce sunmover steevast een assistent nodig hebt om het ding vast te houden terwijl bij de 5-in-1 een flexibele adapter arm verkrijgbaar is zodat je zonder een helpende hand kan werken.
                  Wat mij betreft lijkt het niet erg praktisch om telkens iemand lastig te vallen om voor assistente te spelen.
                  sunbounce heeft z'n eigen klemmen, maar in principe kan je dat evengoed met de zelfde set doen als de 5-in-1
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Communiefoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    sunbounce heeft z'n eigen klemmen, maar in principe kan je dat evengoed met de zelfde set doen als de 5-in-1
                    Klopt ook. Maar een VAL is toch een stuk handiger

                    Het mooie van een (Sunbounce) reflectiescherm vind ik dat deze zo eenvoudig te "bedienen" zijn door elke willekeurige leek. Als ik een shoot doe, dan verzoek ik van te voren om er rekening mee te houden dat er iemand bij aanwezig is om een reflectiescherm vast te houden. Bijv. een ceremoniemeester bij een bruidsshoot, één van de ouders bij een kids-shoot etc.

                    Afgelopen weekend heb ik na onze picknick in het bos nog foto's geschoten van mijn vrouw en kinderen waarbij de foto's van mijn vrouw zijn belicht met uitsluitend mijn Sunbounce Mini reflectiescherm welke werd "bediend" door mijn zoontje van nog geen 5 jaar oud
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment

                    Working...
                    X