Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trouwfeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Trouwfeest

    Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
    Het koppel heeft je gevraagd voor een reden. Doe gewoon wat je altijd doet.
    Indien ze een dure pro hadden willen inhuren hadden ze dit zeker kunnen doen.
    No stress. Iedereen moet ergens beginnen.

    succes,
    hung
    Ze zitten altijd bezig over ervaring maar hoe kan je ervaring hebben als niemand u de kans geeft ervaring op te doen

    Groetjes Natalie

    Comment


    • #17
      Re: Trouwfeest

      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
      Dit is volgens mij nog één van de beste tips.

      Doe gewoon wat je altijd al doet, vermits jij gevraagd werd vinden ze je werk al goed genoeg ... NOOIT beginnen met experimenteren bij een huwelijksreportage !

      Heb je nog nooit met een flits gewerkt, begin er dan niet mee op die dag ... dat zal slecht aflopen ... flits fotografie is een kunst die je niet op een uurtje leert.

      Als je niet vertrouwd bent met de manuele stand laat de camera dan gewoon in diafragma voorkeur staan en werk in raw ... onderbelicht of overbelicht ... no problem, in raw kan je dit toch nog bijtrekken.

      Hou wel hier rekening mee : het is vollen back stress op zo'n dag, zorg dus dat je zelf rustig bent en blijft. Het heeft geen enkele zin om driftig rond te lopen, dit is voor het koppel ook niet leuk meer, die hebben al genoeg zenuwen

      Van 's morgens tot 's avonds, ik ga dan uit van 8u tot 24 u bvb ... dat zijn 16 volle uren dat je rechtstaat met pakweg 10kg materiaal aan je 'lijf' ... bijzonder uitputtend hoor, en geloof me, je hebt geen tijd om effe mee te eten ... hier en daar snel een drankje en dat zal het zijn ... je mag geen shot missen hé.

      Als je een trouw midden in de zomer doet kan het zéér warm zijn, voorzie dan ook enkele reserve hemden bvb ... allemaal details die je enkel uit ervaring kan weten ... nu het is familie/vrienden ... maar het zal niet de eerste keer zijn dat er ruzie van komt, doe gewoon je ding en dan kan niemand je iets verwijten achteraf.

      Als ze niet tevreden zijn hadden ze maar een professional moeten inhuren ... en de prijs betalen hé ... het blijft altijd hetzelfde hoor : 'you get what you pay for'

      Mark
      Bedankt, je mag gerust zijn ik ben niet iemand die vlug gestresseerd is.
      Ik heb in de horeca gewerkt, dus ik weet wat het is om zolang zwaar te werken hoor.

      Bedankt !!

      Groetjes Natalie

      Comment


      • #18
        Re: Trouwfeest

        Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
        Ze zitten altijd bezig over ervaring maar hoe kan je ervaring hebben als niemand u de kans geeft ervaring op te doen

        Groetjes Natalie
        er is vele soorten ervaring die hierbij kan helpen:

        ervaring met je toestel: je toestel van binnen en buiten kennen... daar heb je steeds de kans toe.
        ervaring in verschillende omstandigheden: donker, klaar, felle zon, grijze lucht, regen, avondlicht, binnen in huis, kunstlicht, beweging, schaduw partijen, reflecties, glaswerk... dit kan je overal oefenen, hier kan je overal ervaring opdoen, gesteund door boeken, internet, fotoclub, workshops
        ervaring in compositie: voorgrond, achtergrond, regel van derden, poses, etc... foto's bekijken, fotoclub, boek
        ervaring met licht: op en off camera, effect van diafragma en sluitertijd, omgekeerde kwadraadswet, ... workshop volgen
        ervaring en kennis van de basis fotografische parameters: sluitertijd, diafragma, ISO, ... boek vastpakken of cursus volgen
        ervaring met huwelijken: zie hierboven... (je kan mee gaan met huwelijks fotografen als 2e shooter)

        voila... aan't werk!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: Trouwfeest

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          er is vele soorten ervaring die hierbij kan helpen:

          ervaring met je toestel: je toestel van binnen en buiten kennen... daar heb je steeds de kans toe.
          ervaring in verschillende omstandigheden: donker, klaar, felle zon, grijze lucht, regen, avondlicht, binnen in huis, kunstlicht, beweging, schaduw partijen, reflecties, glaswerk... dit kan je overal oefenen, hier kan je overal ervaring opdoen, gesteund door boeken, internet, fotoclub, workshops
          ervaring in compositie: voorgrond, achtergrond, regel van derden, poses, etc... foto's bekijken, fotoclub, boek
          ervaring met licht: op en off camera, effect van diafragma en sluitertijd, omgekeerde kwadraadswet, ... workshop volgen
          ervaring en kennis van de basis fotografische parameters: sluitertijd, diafragma, ISO, ... boek vastpakken of cursus volgen
          ervaring met huwelijken: zie hierboven... (je kan mee gaan met huwelijks fotografen als 2e shooter)

          voila... aan't werk!
          Ik studeer avondsonderwijs fotografie, waarbij ik hier ook al veel geoefend heb op verschillende situaties. Aangezien ik perfect kan werken met photoshop moet ik niet dat niet volgen & mag ik zelf een alternatief voorstel doen.
          Ik zal dan uitleg vragen en veel oefenen
          Voor de rest heb ik nog veel tijd om ervaring op te doen, en voor zelfstudie!
          Groetjes Natalie

          Comment


          • #20
            Re: Trouwfeest

            Waarom wordt dit altijd zo onderschat, fotograferen op een trouwfeest? Het lijkt alsof mensen denken, tante marie heeft een grote zwarte bak, die gaan we vragen. Ze hebben het mij ook al gevraagd, ik heb simpelweg nee gezegd. Ervaring opdoen? Dat doe ik wel als ik een paar keer met een echte trouwreportagefotograaf kan meelopen. Je kan niet zomaar vragen doe dit nog eens opnieuw, of dat. Alles moet zoveel mogelijk direct goed zitten.
            Fotografie is stapje per stapje, niet direct lopen.
            Stel je eens de vragen: waarom zou je het doen en waarom zou je het niet doen.

            Ik heb trouwens je foto's op bd bekeken, ik zou zeggen oefenen, oefenen, oefenen, tot je de basis vast hebt.
            https://www.tinicleemputfotografie.com/

            Comment


            • #21
              Re: Trouwfeest

              Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
              Waarom wordt dit altijd zo onderschat, fotograferen op een trouwfeest?
              Ik denk dat niemand huwelijksfotografie op zich onderschat.
              Maar hier op het forum worden de verwachtingen van sommige "trouwers" overschat.
              Niet iedereen wil persé wauw-foto's van zijn huwelijk....het is te zeggen, ze hebben, de "fuss", het geld en het weeral betrekken van een buitenstaander er niet voor over.
              Sommigen willen net gezellig, niet teveel gedoe, gewoon trouwen, iets eten met familie en 's avonds al dan niet een ton met vrienden en veel plezier (of weet ik veel hoe ieder voor zich de dag bepaald).
              Dat de foto's niet zo perfect, orgineel, pakkend zijn als een goeie, gereputeerde huwelijksfotograaf, dat vinden ze geen probleem. Dat foto's al dan niet ergens overbelicht, onderbelicht zijn of kadrage niet de beste kadrage die je van een scène had kunnen maken...geen echt probleem, op basis van die foto's komen de herinneringen van de dag terug in hun hoofd en daar zit het doel.
              Als je maar de belangrijke momenten op foto hebt staan, meer verwachten ze meestal niet (ik heb het niet specifiek over de trouwers van Nathalie).

              Het is hierboven al gezegd, ze kennen Nathalie, ze hebben foto's van haar gezien,...net daarom willen ze haar.
              Waarschijnlijk komt daarbij dat ze zich ook meer hun gemak voelen (hoe goed een pro-fotograaf het koppel op hun gemak kan stellen, sommigen willen gewoon liever iemand uit bekende kring).
              Ik zou inderdaad nu niet beginnen experimenteren op de bruiloft (enkel doen wat je zeker op dat moment goed onder de knie hebt).
              Maar verder zie ik hier een fotograaf die er toch het maximum uit wil halen en met veel zorg en verantwoordelijkheid die foto's zal proberen te maken....dat is al een hele surplus, hoor, niet elk familielid met een spiegelreflex doet dit (ook soms omdat ze net iets te "vol" zijn van zichzelf).
              Dus door voor iemand te kiezen die weet waar haar eigen grenzen liggen, die er toch het maximum wil uithalen...gaan die trouwers misschien wel eens meer krijgen dan ze verwacht hadden.

              Comment


              • #22
                Re: Trouwfeest

                Ik heb het zelf ook al 1 keer gedaan en ben ondertussen gevraagd geweest voor een tweede keer. Dingen die mij echt geholpen hebben:
                -Grijskaart: handig voor achteraf je foto's goed te bewerken zeker in stadhuizen enzo waar het licht anders is dan buiten
                -2 body's, 50 mm en een 17-55 meer had ik niet nodig
                -Baterijen baterijen baterijen altijd genoeg hebben zeker voor je flits want die verbruikt nogal op zo'n dag
                -Alle forums dat je maar kan vinden over fotografie lezen
                -Gesprek voeren met de trouwers: wat verwachten ze, welke foto's willen ze zeker
                -Heb ook oog voor wat er zich afspeeld in de zaal, soms kan je zeer mooie familie foto's maken zonder dat ze het echt doorhebben
                -Wees voorbereid op een zeer lange en vermoeiende dag waar je constant alert moet zijn

                Succes!
                Canon 5D/Canon 400D/50mm f 1.8/Canon 24-70 L f2.8/ Canon 85 mm f 1.8/ 55-250 mm f 4.0-5.6/ 430 EXII
                Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Trouwfeest

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roberto Bekijk bericht
                  Ik heb het zelf ook al 1 keer gedaan en ben ondertussen gevraagd geweest voor een tweede keer. Dingen die mij echt geholpen hebben:
                  -Grijskaart: handig voor achteraf je foto's goed te bewerken zeker in stadhuizen enzo waar het licht anders is dan buiten
                  -2 body's, 50 mm en een 17-55 meer had ik niet nodig
                  -Baterijen baterijen baterijen altijd genoeg hebben zeker voor je flits want die verbruikt nogal op zo'n dag
                  -Alle forums dat je maar kan vinden over fotografie lezen
                  -Gesprek voeren met de trouwers: wat verwachten ze, welke foto's willen ze zeker
                  -Heb ook oog voor wat er zich afspeeld in de zaal, soms kan je zeer mooie familie foto's maken zonder dat ze het echt doorhebben
                  -Wees voorbereid op een zeer lange en vermoeiende dag waar je constant alert moet zijn


                  Succes!
                  Bedankt voor de tips, zal ze zeker volgen..

                  Groetjes Natalie

                  Comment


                  • #24
                    Re: Trouwfeest

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
                    Waarom wordt dit altijd zo onderschat, fotograferen op een trouwfeest? Het lijkt alsof mensen denken, tante marie heeft een grote zwarte bak, die gaan we vragen. Ze hebben het mij ook al gevraagd, ik heb simpelweg nee gezegd. Ervaring opdoen? Dat doe ik wel als ik een paar keer met een echte trouwreportagefotograaf kan meelopen. Je kan niet zomaar vragen doe dit nog eens opnieuw, of dat. Alles moet zoveel mogelijk direct goed zitten.
                    Fotografie is stapje per stapje, niet direct lopen.
                    Stel je eens de vragen: waarom zou je het doen en waarom zou je het niet doen.

                    Ik heb trouwens je foto's op bd bekeken, ik zou zeggen oefenen, oefenen, oefenen, tot je de basis vast hebt.
                    Ik heb hier onlangs een oproep gedaan om eens mee te mogen met een trouwreportage. Al was het maar voor iets te dragen. Niemand reageerde positief. Fotografen laten niet graag in hun kaarten kijken. Wie kan dan nog ervaring opdoen? Ik heb op 5 maart mijn eerste trouwreportage. Ik heb zelf iemand meegevraagd alleen tijdens de shoot op lokatie. Thuis, in de kerk en de wet doe ik zelf. En dit volgens officieel tarief. Contract heb ik dan bij me moest er iemand moeilijk doen.
                    Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Trouwfeest

                      Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
                      Ik heb hier onlangs een oproep gedaan om eens mee te mogen met een trouwreportage. Al was het maar voor iets te dragen. Niemand reageerde positief. Fotografen laten niet graag in hun kaarten kijken. Wie kan dan nog ervaring opdoen?
                      Niet opgeven. Ge moet de mensen persoonlijk benaderen. Een mail of telefoontje werkt beter.
                      Ik heb ook lang zitten zoeken naar "mentors" en het is indd niet simpel omdat er voor hun geen motivatie is. Waarom zouden ze iemand opleiden die ze niet kennen.
                      Je moet dus een win win situatie zoeken. Zelf ervaring opbouwen waardoor je meerwaarde kan bieden als 2nd shooter. Zo kan hij/zij je foto's eventueel ook gebruiken. Jij leert van hun en zij krijgen in ruil de foto's die je maakt.
                      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                      website: http://www.hung.be
                      facebook - Instagram

                      Comment


                      • #26
                        Re: Trouwfeest

                        Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
                        Ik heb hier onlangs een oproep gedaan om eens mee te mogen met een trouwreportage. Al was het maar voor iets te dragen. Niemand reageerde positief. Fotografen laten niet graag in hun kaarten kijken. Wie kan dan nog ervaring opdoen? Ik heb op 5 maart mijn eerste trouwreportage. Ik heb zelf iemand meegevraagd alleen tijdens de shoot op lokatie. Thuis, in de kerk en de wet doe ik zelf. En dit volgens officieel tarief. Contract heb ik dan bij me moest er iemand moeilijk doen.
                        Beste Dirk,

                        Nooit aan gedacht , dat er ook koppels zijn die dat niet willen?
                        Ik ken genoeg fotografie-studenten die me vragen eens mee te gaan.
                        Ik vraag het ook altijd, maar het kan soms heel storend zijn, als er daar vooraan in de kerk 2 met camera's rondlopen foto's te maken.

                        Waar ik wel al aan gedacht heb, om eens een Workshop te organiseren voor een trouwreportage.
                        Met een mannelijk en vrouwelijk model, een gemeentehuis, een kerk, de fotoshoot.
                        Het lijkt me wel een goed idee.

                        Ik weet niet of hier veel interesse voor zou zijn???
                        Wie weet......
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #27
                          Re: Trouwfeest

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                          Beste Dirk,

                          Nooit aan gedacht , dat er ook koppels zijn die dat niet willen?
                          Ik ken genoeg fotografie-studenten die me vragen eens mee te gaan.
                          Ik vraag het ook altijd, maar het kan soms heel storend zijn, als er daar vooraan in de kerk 2 met camera's rondlopen foto's te maken.

                          Waar ik wel al aan gedacht heb, om eens een Workshop te organiseren voor een trouwreportage.
                          Met een mannelijk en vrouwelijk model, een gemeentehuis, een kerk, de fotoshoot.
                          Het lijkt me wel een goed idee.

                          Ik weet niet of hier veel interesse voor zou zijn???
                          Wie weet......
                          Dat lijkt wel boeiend!

                          Groetjes

                          Comment


                          • #28
                            Re: Trouwfeest

                            Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
                            Ik heb hier onlangs een oproep gedaan om eens mee te mogen met een trouwreportage. Al was het maar voor iets te dragen. Niemand reageerde positief. Fotografen laten niet graag in hun kaarten kijken. Wie kan dan nog ervaring opdoen? Ik heb op 5 maart mijn eerste trouwreportage. Ik heb zelf iemand meegevraagd alleen tijdens de shoot op lokatie. Thuis, in de kerk en de wet doe ik zelf. En dit volgens officieel tarief. Contract heb ik dan bij me moest er iemand moeilijk doen.
                            Ik heb als vrienden van mij gingen trouwen (zit een beetje in die leeftijd) gevraagd of ik mee mocht om foto's te maken. Puur als hobby'ist
                            Dan vraagt het bruidspaar het namelijk zelf aan de fotograaf en vinden ze het geen probleem/kunnen ze bijna niet weigeren
                            Ook ben ik zelf 2 jaar geleden getrouwd waardoor je uit eigen ogen kan zien hoe zo'n fotograaf te werk gaat. Erg leerzaam!

                            Dus ja, als je vrienden heb die gaan trouwen.. hou het in de gaten
                            -Sony a580, Tamron 17-50mm f2.8, Tamron 70-200mm f2.8, Sony 50mm f1.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Trouwfeest

                              Oorspronkelijk geplaatst door Laga Bekijk bericht
                              Ik heb als vrienden van mij gingen trouwen (zit een beetje in die leeftijd) gevraagd of ik mee mocht om foto's te maken. Puur als hobby'ist
                              Dan vraagt het bruidspaar het namelijk zelf aan de fotograaf en vinden ze het geen probleem/kunnen ze bijna niet weigeren
                              Ook ben ik zelf 2 jaar geleden getrouwd waardoor je uit eigen ogen kan zien hoe zo'n fotograaf te werk gaat. Erg leerzaam!

                              Dus ja, als je vrienden heb die gaan trouwen.. hou het in de gaten
                              Als het koppel en fotograaf op de hoogte zijn en ze vinden dit OK dan is dit de perfecte manier om te leren. Zo ben ik begonnen.
                              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                              website: http://www.hung.be
                              facebook - Instagram

                              Comment


                              • #30
                                Re: Trouwfeest

                                Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                                Beste Dirk,

                                Nooit aan gedacht , dat er ook koppels zijn die dat niet willen?
                                Ik ken genoeg fotografie-studenten die me vragen eens mee te gaan.
                                Ik vraag het ook altijd, maar het kan soms heel storend zijn, als er daar vooraan in de kerk 2 met camera's rondlopen foto's te maken.

                                Waar ik wel al aan gedacht heb, om eens een Workshop te organiseren voor een trouwreportage.
                                Met een mannelijk en vrouwelijk model, een gemeentehuis, een kerk, de fotoshoot.
                                Het lijkt me wel een goed idee.

                                Ik weet niet of hier veel interesse voor zou zijn???
                                Wie weet......
                                workshop zou wel es boeiend kunnen zijn!
                                maar eventueel wel alles omvatten:
                                voorbereiding, da dag zelf, nabewerking (foto's/album)

                                lijkt me een leuke leerzame dag te kunnen worden!
                                ik ben ook al gevraagd, maar mijd dit steeds, ooit zal het er wel es van komen, maar zou het ferm rot vinden als ik op een beslissend moment net die foto mis of een ondermaatse reeks zou afleveren.

                                ooit es een shoot gehad met vrienden (gezin in de studio van fotoclub) waarbij 75% van de foto's totaal vuilbak was! nog nooit zo slecht gevoeld
                                nikon stuff

                                Comment

                                Working...
                                X