Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doopsel flitsen, hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Doopsel flitsen, hoe?

    Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
    Maar .. lees bij die link eens onder "bedieningsgemak", en dan snap je de eerdere tips (groter diafragma-opening voor heklderder achtergrond) helemaal.
    Bij diafragma-voorkeuze, gaat de apparatuur dus zélf in "invul-flits mode"!

    Dus .. eigenlijk hele simpel: gewoon je diafragma kiezen, en knippen maar.
    neen... geen diafragma voorkeuze nemen! dan heb je de sluitertijd niet onder controle. En dan kan je je omgevingslicht onvoldoende bepalen.
    Camera in manuele mode! TTL flits zal in functie van de gekozen waarden meer of minder licht sturen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #17
      Re: Doopsel flitsen, hoe?

      @ JohnB:
      even voor de duidelijkheid, ik heb een HVL-F42AM flitser

      zoals ik nu dus lees, zou ik de camera in manueel moeten zetten.
      Een geschikte diafragma kiezen, bijv voor sommige foto's 2.8, anders 'gewoon' 4,5 of dergelijke.
      Sluitertijd zal waarschijnlijk op zo'n 1/50ste kunnen en dan invulflits gebruiken.

      Want zoals ik nu begrijp, heeft de sluitersnelheid niet direct invloed op scherp/onscherp (uiterste niet meegenomen natuurlijk), maar meer op lichtere of donkerdere achtergrond (meer/minder omgevingslicht benutten). De invulflits belicht het onderwerp zelf.

      Ga morgen nog eens thuis oefenen, plus dan zaterdag met nog iemand erbij die er veel meer verstand van heeft (cursussen geeft op dit gebied).
      WillemClassensDesign: Mijn website
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
      Flitsers:HVL-F42AM;

      Comment


      • #18
        Re: Doopsel flitsen, hoe?

        Ah, Willem, daar heb ik overheen gelezen.
        Maar dan heb ik deze voor je:

        Ik verwacht dat je flitser identiek zal reageren als de Canon, omdat de techniek van flitsers ge-evalueerd is van handmatig naar TTL en toen E-TTl, E-TTL2 (las ik op die eerder link).
        Dus .. ik ben benieuwd.
        Meld je het hier morgen ook even wat je tests uitwezen ?
        Merci.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #19
          Re: Doopsel flitsen, hoe?

          Even voor jullie "info".
          Heb inmiddels met iemand erover gesproken,
          Het beste zou ik mijn camera op Manueel moeten zetten.
          De ISO waarde op 400 (eventueel 800, maar dan krijg ik wel stuk meer ruis).
          De sluitertijd zou op zo'n 1/40ste gezet moeten worden en de diafragma tot maximaal 7.1 (hoger heb je in principe niet nodig). De flits bevriest de personen, en met Super Steady Shot aan zou ik eventueel nog een langere sluitertijd kunnen nemen zonder dat je bewegende beelden krijgt). Maar hij raadde dus circa 1/40ste aan.

          De flits kan ik het beste op auto zetten. Daarbij moet ik zorgen dat mijn lichtmeting tussen de -1 en +1 blijft, dit omdat de flits deze dan mooi kan compenseren.

          Eventueel op rustige momenten kan ik wat experimenteren met bijvoorbeeld diafragma i.s.m. de sluitertijd (moet natuurlijk wel tussen de -1 en +1 blijven)

          Maar indien ik op circa 1/40ste, F/7.1 ISO 400 werk, zouden matig bewegende personen goed scherp vastgelegd moeten worden.

          I.v.m. bouncen, dit moet ik ter plekke eerst uittesten, weet niet hoe hoog het plafond gaat zijn (waarschijnlijk zo'n 2x zo hoog als een standaard huiskamer plafond). Anders gewoon recht naar voren flitsen.

          We hebben een reeks testfoto's gemaakt daar om de verschillen goed te kunnen zien in praktijk.
          Ben nu dus wat zekerder van m'n zaak dat ik het inderdaad inmiddels goed begrepen had.
          WillemClassensDesign: Mijn website
          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
          Flitsers:HVL-F42AM;

          Comment


          • #20
            Re: Doopsel flitsen, hoe?

            Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
            Even voor jullie "info".
            Heb inmiddels met iemand erover gesproken,
            Het beste zou ik mijn camera op Manueel moeten zetten.
            De ISO waarde op 400 (eventueel 800, maar dan krijg ik wel stuk meer ruis).
            De sluitertijd zou op zo'n 1/40ste gezet moeten worden en de diafragma tot maximaal 7.1 (hoger heb je in principe niet nodig). De flits bevriest de personen, en met Super Steady Shot aan zou ik eventueel nog een langere sluitertijd kunnen nemen zonder dat je bewegende beelden krijgt). Maar hij raadde dus circa 1/40ste aan.

            De flits kan ik het beste op auto zetten. Daarbij moet ik zorgen dat mijn lichtmeting tussen de -1 en +1 blijft, dit omdat de flits deze dan mooi kan compenseren.

            Eventueel op rustige momenten kan ik wat experimenteren met bijvoorbeeld diafragma i.s.m. de sluitertijd (moet natuurlijk wel tussen de -1 en +1 blijven)

            Maar indien ik op circa 1/40ste, F/7.1 ISO 400 werk, zouden matig bewegende personen goed scherp vastgelegd moeten worden.

            I.v.m. bouncen, dit moet ik ter plekke eerst uittesten, weet niet hoe hoog het plafond gaat zijn (waarschijnlijk zo'n 2x zo hoog als een standaard huiskamer plafond). Anders gewoon recht naar voren flitsen.

            We hebben een reeks testfoto's gemaakt daar om de verschillen goed te kunnen zien in praktijk.
            Ben nu dus wat zekerder van m'n zaak dat ik het inderdaad inmiddels goed begrepen had.

            Ik denk dat uw probleem net in het begrijpen van de materie ligt, dan kan je blijven vragen, als je het waarom van het antwoord niet snapt, is goede raad meestal zinloos. Als je het snapt daarentegen, dan denkt je in snelheden iso' en openingen, en weet je wat het één en het ander gaat doen met je beeld. Dat is veel belangrijker, dan gewoon te doen wat iemand je zegt van te doen!

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #21
              Re: Doopsel flitsen, hoe?

              De materie begrijp ik wel. Ik weet wat de sluitertijd / diafragma etc doet. Echter, was het voor mij eerst niet duidelijk wat voor invloed de flits exact heeft. Ik wist dus niet hoe ik deze in verband moest zien met de iso,sluiter en diafragma. Echter blijkt het in de praktijk dus nog helemaal niet zo moeilijk te zijn (als je standaard te werk gaat). Als ik dit allemaal beter onder de knie heb, kan ik eens gaan beginnen met het zelf instellen van de flits en daardoor leuke effecten gaan creëeren.

              Heb de doop inmiddels achter de rug, erg klein zaaltje, dus ruimte voor echte creativiteit was er niet. Echter, na afloop is m'n sigma lens alweer kapot gegaan. Is recent nog opgestuurd geweest naar Sigma om exact hetzelfde probleem te verhelpen. Heeft toch toen een 130euro gekost. Nu maar hopen dat er garantie op zoiets zit, want dat moet natuurlijk niet kunnen (scherpstelring blijft hangen, vorige keer lag het volgens hun aan de tandwielen en hebben ze alle tandwielen in de lens vervangen)
              WillemClassensDesign: Mijn website
              Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
              Flitsers:HVL-F42AM;

              Comment


              • #22
                Re: Doopsel flitsen, hoe?

                Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                De materie begrijp ik wel. Ik weet wat de sluitertijd / diafragma etc doet. Echter, was het voor mij eerst niet duidelijk wat voor invloed de flits exact heeft. Ik wist dus niet hoe ik deze in verband moest zien met de iso,sluiter en diafragma. Echter blijkt het in de praktijk dus nog helemaal niet zo moeilijk te zijn (als je standaard te werk gaat). Als ik dit allemaal beter onder de knie heb, kan ik eens gaan beginnen met het zelf instellen van de flits en daardoor leuke effecten gaan creëeren.

                Heb de doop inmiddels achter de rug, erg klein zaaltje, dus ruimte voor echte creativiteit was er niet. Echter, na afloop is m'n sigma lens alweer kapot gegaan. Is recent nog opgestuurd geweest naar Sigma om exact hetzelfde probleem te verhelpen. Heeft toch toen een 130euro gekost. Nu maar hopen dat er garantie op zoiets zit, want dat moet natuurlijk niet kunnen (scherpstelring blijft hangen, vorige keer lag het volgens hun aan de tandwielen en hebben ze alle tandwielen in de lens vervangen)


                Dan heb je geluk gehad
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #23
                  Re: Doopsel flitsen, hoe?

                  ja inderdaad, heb nog wel de standaardlensjes, maarja, dat zijn standaardlensjes.
                  WillemClassensDesign: Mijn website
                  Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                  Flitsers:HVL-F42AM;

                  Comment

                  Working...
                  X