Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onvoldoende licht (sportfotografie).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Met die 70-200 op f4 komt er dubbel zoveel licht binnen als met de kitlens op de langste brandpuntsafstand. Die lens behoudt ook dezelfde maximale diafragma-opening over het hele zoombereik.

    Die kitlens heeft op 55mm een maximale diafragma-opening van f5,6 , de 70-200 f4 kan je op f4 gebruiken, dat is één stop verschil. Daardoor halveert de sluitertijd.
    Of dat voldoende is, dat hangt af van de omstandigheden. Als er echt te weinig licht is, dan zal je nog lichtsterkere lenzen moeten gebruiken. Het probleem is dan vooral de minimale scherptediepte bij die grote diafragma-openingen. Het wordt dan heel moeilijk om nog juist scherp te stellen.
    Verwacht dus geen mirakels, maar als de omstandigheden moeilijker worden kan een lichsterkere lens wel het verschil maken tussen een mislukte en een gelukte foto.
    Met grotere diafragma-openingen werken is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je perfect op het juiste punt wil scherpstellen bij actiefotografie. Bij stilstaande onderwerpen is dat meestal geen probleem.
    Bedankt voor de feedback, lijkt me duidelijk!

    Comment


    • #17
      Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

      Vandaag opnieuw fotoreportage gedaan. Heb wat getest met de AV-modus en het is heel wat beter, maar ik ga me toch een lichtsterke lens aanschaffen
      Wellicht de 85mm F1.8.
      Last edited by timothyd; 16 januari 2011, 12:35.

      Comment


      • #18
        Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

        Oorspronkelijk geplaatst door timothyd Bekijk bericht
        Vandaag opnieuw fotoreportage gedaan. Heb wat getest met de AV-modus en het is heel wat beter, maar ik ga me toch een lichtsterke lens aanschaffen
        Wellicht de 85mm F1.8.


        maar probeer eens manuele mode of shutterpriority mode (tv denk ik heet dat op canon)
        en zet die op 1/320 of 1/500
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

          Kijk ook eens naar de Tamron 17-50 F2.8 als je wat meer mm's wil.

          Cursus sportfotografie weet ik niet dadelijk maar maak eens een praatje met je mede-fotografen. Zij kunnen je ook zeker enkele tips geven.
          Sluitertijd prioriteit is inderdaad beter als diafragma voorkeur.

          Succes hoor.
          Racing Pics
          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

          Comment


          • #20
            Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

            Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
            Kijk ook eens naar de Tamron 17-50 F2.8 als je wat meer mm's wil.

            Cursus sportfotografie weet ik niet dadelijk maar maak eens een praatje met je mede-fotografen. Zij kunnen je ook zeker enkele tips geven.
            Sluitertijd prioriteit is inderdaad beter als diafragma voorkeur.

            Succes hoor.
            Het probleem met sluitertijd prioriteit is dat de foto's onderbelicht worden als je een te korte sluitertijd kiest en als er dan niet voldoende licht is om de foto juist te belichten met de maximale diafragma-opening van de gebruikte lens.
            Dat is de reden waarom ik voor dat soort omstandigheden liever kies voor de diafragmavoorkeuze, dan zet ik zelf het diafragma zo ver mogelijk open en pas de iso aan om de sluitertijd kort genoeg te krijgen.
            Een onderbelichte foto op hoge iso, daar kan je echt niet veel meer mee doen. Als je die toch lichter probeert te maken, dan krijg je zoveel ruis dat de foto onbruikbaar wordt.

            Voor optredens zet ik de camera altijd op diafragmavoorkeuze, dat is net hetzelfde als sportfotografie met weinig licht. Je kan de sluitertijd niet zomaar korter maken, als de limiet bereikt is, dan zit je gewoon met donkere, onbruikbare foto's. In de diafragmavoorkeuzestand wordt de foto altijd juist belicht, want er is meer "speling" in de sluitertijden dan in de diafragma-openingen. Je krijgt dan wel bewogen foto's als je de iso niet voldoende hoog zet.
            Liever een foto met wat ruis door de hoge iso, dan allemaal onbruikbare, bewogen foto's.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

              Ik volg Bandit.

              Diafragma voorkeur gaan is beste. Is gewoon onderdeel van je compositie vind ik.

              Sluitervoorkeur heb je maar voor 1 ding nodig en dat is vastleggen in een exacte tijdspanne. Maar let op. Als je bv 1/500 gaat instellen op een kitlens (iso 100) ga je nog moeten opletten dat je camera wel een foto zal willen nemen in het bos!!!
              Als de camera de belichting niet kan rond krijgen en onderbelichting vaststeld dan zegd em gewoon FOERT doe het beetje zelf

              Werk je met diafragmavoorkeur dan zal de camera ALTIJD een foto nemen omdat em ruimte genoeg geeft in het sluiterbereik om de belichting goed te krijgen.

              ISO is ook zoeen speeltje, en die combinatie van die 3 leer je in ieder goede cursus fotografie.

              Wat je ook nodig hebt is exposure compensatie, ik zou standaard in een bos al 1/3 of zelfs 2/3 stop overbelichten.

              Het idee van een lichtsterke lens (een die dus veel licht doorlaat) is vooral dat de camera meer "werkruimte" heeft om jou foto goed te krijgen.

              Met een kitlens zit je al direct tegen het maximum in het bos bij mottig weer, de lens kan gewoonweg niet meer licht doorlaten, dus de camera moet met ander zaken gaan foefelen om toch een foto te kunnen nemen, en net dat wil je niet. Je resultaat zal vooral bewogen fotos zijn dan.

              Met lichtsterk glas heb je veel meer speling.
              Je kan dan alles in 1 mooi compromie krijgen.
              Relatief lage ISO en scherpe sluitertijd om een mooi scherpe foto te krijgen.

              De 70-200 F4 is zeker een goede lens maar de prijs ook e
              De 70-200 F2,8 is even goed in beeld maar wel nog meer lichtsterk, en de prijs is zeker sterk
              Die lenzen vallen buiten het budget dat je vooropgesteld had, dus sprak ik direct van een 85mm F1,8
              Die is nog meer lichtsterk en zeer scherp in beeld en de prijs is nog ok ook.

              Nadeel is dat je geen zoom meer hebt, maar zo heeeeel groot is da nadeel nu ook weer nie zun.
              Je zal meer variatie in je fotos krijgen waardoor ze niet allemaal zelfde eruit zien.

              Oops ... ik zie net bij het nalezen van mij post dat het een echo is van bandit, naargja ik laat het staan.
              Last edited by xafke; 17 januari 2011, 01:21. Reden: oops

              Comment


              • #22
                Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                Opnieuw interessante comments, maar voor mij wordt het nu een beetje teveel informatie.. Ik krijg woensdag nog wat uitleg van een fotograaf om de foto's te verbeteren en jullie reacties te bespreken.

                Comment


                • #23
                  Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                  Je wilt jouw foto's vergelijken met die van een "Nederlandse fotograaf".
                  De instellingen van de camera van die fotograaf staan bij de foto's:
                  Iso 1600, sluitertijd tussen de 200 en 500, diafragma tussen 4.0- 5.6.
                  Camera Nikon D 5000 ,er staat helaas niet bij welke lens gebruikt werd.( wel heel belangrijk)

                  Mijn advies is om eens foto's maken met bovenstaande camerainstellingen en de lens die je nu hebt en bekijk het resultaat.

                  Ben je dan nog niet tevreden dan zul je inderdaad naar een meer lichtsterke lens moeten.

                  Frans.
                  Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

                  Comment


                  • #24
                    Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                    Oorspronkelijk geplaatst door fransST Bekijk bericht
                    Je wilt jouw foto's vergelijken met die van een "Nederlandse fotograaf".
                    De instellingen van de camera van die fotograaf staan bij de foto's:
                    Iso 1600, sluitertijd tussen de 200 en 500, diafragma tussen 4.0- 5.6.
                    Camera Nikon D 5000 ,er staat helaas niet bij welke lens gebruikt werd.( wel heel belangrijk)

                    Mijn advies is om eens foto's maken met bovenstaande camerainstellingen en de lens die je nu hebt en bekijk het resultaat.

                    Ben je dan nog niet tevreden dan zul je inderdaad naar een meer lichtsterke lens moeten.

                    Frans.
                    Een lichtsterke lens in deze omgeving is niet nodig. Bij tegemoetkomende fietsers neem je geen groot diafragma. Omdat dan de scherptediepte te beperkt is, en er daardoor al onscherpte door ontstaat. Diafragma van rond de 5.6 zou ik instellen. De sluitertijd in functie kiezen van je lens. bijvoorbeeld, heb je een 70mm, stel dan 1/140 in bij tegemoetkomende rijders. Kies dan de iso in functie van je belichtingsindicator.
                    Desnoods stel je een nog kortere sluitertijd in als er meer licht aanwezig is.

                    Een lichtsterke lens overdag heeft als enige voordeel dat deze sneller kan focussen doordat er meer licht op je focussensor komt voordat je afdrukt.

                    Een camera stelt scherp met het grootste diafragma en bij het maken van de foto gaat het diafragma dan naar de gekozen stand.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                      Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                      Een lichtsterke lens in deze omgeving is niet nodig. Bij tegemoetkomende fietsers neem je geen groot diafragma. Omdat dan de scherptediepte te beperkt is, en er daardoor al onscherpte door ontstaat. Diafragma van rond de 5.6 zou ik instellen. Een lichtsterke lens overdag heeft als enige voordeel dat deze sneller kan focussen doordat er meer licht op je focussensor komt voordat je afdrukt.

                      Een camera stelt scherp met het grootste diafragma en bij het maken van de foto gaat het diafragma dan naar de gekozen stand.
                      Een diafragma van 5.6 is bij mij WEL groot /grote lensopening = weinig scherptediepte.
                      Daartegenover staat een klein diafragma van bv 22 = kleine lensopening / grote scherptediepte.
                      Verder is de scherptediepte nog afhankelijk van de brandpuntsafstand: grotere brandpuntsafstand = meer scherptediepte.

                      In dit geval zullen de gefotografeerde fietsers niet echt geinteresseerd zijn in een mooie achtergrond, ze willen er zelf mooi scherp op staan.
                      Ik schat dat dan een diafragma van rond de 10 ideaal zal zijn.

                      Frans
                      Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

                      Comment


                      • #26
                        Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                        Oorspronkelijk geplaatst door fransST Bekijk bericht

                        In dit geval zullen de gefotografeerde fietsers niet echt geinteresseerd zijn in een mooie achtergrond, ze willen er zelf mooi scherp op staan.
                        Ik schat dat dan een diafragma van rond de 10 ideaal zal zijn.
                        neen hoor... lees eens goed wat de TS schreef:
                        Zo zou het moeten:
                        Foto's van de Nederlandse fotograaf http://picasaweb.google.com/guyheesa...utte2011Deel1#
                        en als je naar de exif kijkt van deze foto's

                        Model: NIKON D5000
                        ISO: 1600
                        Exposure: 1/320 sec
                        Aperture: 4.0

                        F4.0!! inderdaad zo komt de fietser mooi los van de achtergrond...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          neen hoor... lees eens goed wat de TS schreef:


                          en als je naar de exif kijkt van deze foto's

                          Model: NIKON D5000
                          ISO: 1600
                          Exposure: 1/320 sec
                          Aperture: 4.0

                          F4.0!! inderdaad zo komt de fietser mooi los van de achtergrond...
                          Ja je hebt gelijk. Mijn fout. Bij een groot diafragma heb je een kleine scherptediepte.
                          Het juiste moment van afdrukken is dan wel erg belangrijk.
                          Voordeel daarbij is dat je een kortere/snellere sluitertijd kunt kiezen.

                          Frans
                          Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

                          Comment


                          • #28
                            Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                            Ik heb op mijn camera de hoogst mogelijke iso ingesteld op 1600 en de langst mogelijke sluitertijd op 1/60s. Deze instelling gebruik ik meestal als ik met grote brandpuntsafstanden werk zoals de70-200mm of de 70-300 en groter. Ik werk bijna altijd met diafragmavoorkeuze zodat ik steeds mijn diafragma kan kiezen. De camera zoekt dan vanzelf de beste verhouding tssn iso en sluitertijd.
                            Ik moet zeggen dat dit bij mij toch ongeveer 75% goede foto's oplevert. Ik weet niet of jij dat bij jou camera kan? Je zal eens in je menu moeten duiken of je handleiding eens moeten raadplegen.
                            Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

                            Comment

                            Working...
                            X