Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op babyborrel: tips

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Foto's op babyborrel: tips

Ondertussen gisterenavond al wat kunnen spelen en testen met de flits.
    Idd, compensatie en 2de gordijn op de flits zelf in te stellen.
    Heb ook de ETTL op staan.

Dit is de eerste keer dat ik met zo'n flits werk, daarom mijn vraag.
    Dacht dat 1/125s een soort van standaard was om te flitsen. Maar idd, geeft vrij sfeerloze foto's.

2de gordijn dacht ik dat noodzakelijk was bij 1/30s om nog wat een deftige foto' te krijgen. (kindjes die rondhollen zal ik alvast niet meer mooi vastleggen op 1/30s denk ik)
    Wat beweging in de foto's is mooi maar er moet nog iets anders scherp op de foto staan dan de vloer of versiering.
    Hoe traag mag je met de sluitersnelheid gaan om met flitser toch nog scherpe foto's te krijgen uit de hand? Zonder flitser gebruik ik meestal de regel 1/brandpuntsafstand = 1/sluitersnelheid en dat werkt dan wel. (tenzij voor groothoek)

Over ISO ben ik nog niet uit.
    De éne zegt zo hoog mogelijk (1600 wil ik niet gebruiken maar wel 800) om minder flitslicht nodig te hebben -> beter tegen de schaduwen.
    Anderen spreken dan over zo laag mogelijk voor de beeldkwaliteit (ruis). Ga je ruis niet gewoon voor een groot stuk tegen door correct te belichten met je flitser en is dus iso800 gewoon mogelijk?

Best ook de intelligente scherpstelling aan zetten? (scherpstelling wijzigt als onderwerp zich plots verplaatst)
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Veel blijft afhankelijk van je onderwerp...maar bang zijn voor hoge ISO's moet je niet...niet als je verder correct belicht. Hoge ISO's geven problemen wanneer je licht probeert te creëren met ISO waardes...als je er ook bij flitst is het heel goed mogelijk om, afhankelijk van de camera, hoger in de ISO's te gaan....daarbij ook afhankelijk van, waar zijn de foto's voor...moeten ze groot worden afgedrukt of zijn ze voor een gallerij op het internet...in het tweede geval kun je gewoon tot de max gaan meestal.
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik ga zeker eens proberen op lagere snelheden dan 1/125s, want zo heb ik het ook geleerd.
        (Gebruik nogal standaardwaarden voor dergelijke 'events': f/7.1 - 9, 1/125s, maar drijf tegenwoordig mijn ISO wat hoger (bv 800 indien nodig) ETTL en flits EV -2/3.)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
          Flits nooit rechtstreeks, maar steeds naar het plafond (als dat wit is) dit zorgt voor zachte schaduwen en een meer uitgebalanceerde belichting van de scene. Aangezien lichtsterkte afneemt met het kwadraat van de afstand zal bij rechtstreeks flitsen de voorgrond fel overbelicht zijn en de achtergrond veel te donker, dit vermijd je door naar het plafond te flitsen.

Dit hoeft niet zo te zijn. De kunst is om je omgevingslicht en de flits op elkaar in te stellen. Je flits als invullicht te gebruiken en dan krijg je geen uitgebrande gehelen.

Naar het plafond heeft daar niets mee te maken.

Dat het minder hard licht wordt is wel correct natuurlijk als je bounced.
          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Working...
          X