Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulpmiddeltje gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hulpmiddeltje gevraagd

    Oorspronkelijk geplaatst door insider46 Bekijk bericht
    Hey, de site die lut je gegeven heeft is echt een hele goeie om te beginnen vond ikzelf, verstond ook met moeite die driehoeksverhouding .Mss moet je eens zelf proberen om verschillende onderwerpen binnen als buiten bij je thuis fotograferen en es verschillende dingen uitproberen dan weet je toch alvast wat er gebeurd en welke invloed ze hebben op je foto's en die mss onthouden heb je toch een kleine basis . Ben zelf ook nog maar beginnend maar tis toch ook iets dat ik zelf gedaan heb. Al doende leert men ook trekt het soms op niks je leert eruit en zoekt wat je hebt misdaan.

    PS site werkt ook nog altijd bij mij zen

    grts
    bij mij loopt die site steeds vast en krijg ik de melding of ik wel wil of die site de script laat lopen , wat enig gevaar zou kunnen meebrengen.

    Comment


    • #17
      Re: Hulpmiddeltje gevraagd

      Om het zo eenvoudig mogelijk te houden zou ik het volgende doen.

      Basisinstelling voor elke shoot:
      - iso zo laag mogelijk
      - toestel in A modus (diaframa voorkeur)

      Aan te passen in functie van de foto
      1. Kies het diafragma in functie van de gewenste DOF
      2. Controleer of de sluitertijd voldoende snel is (vuistregel even snel als brandpuntafstand van de lens, 200 mm = 1/200 sec, 50 mm = 1/50 sec, ...)
      3. Mogelijkheden indien sluitertijd te lang
      a) iso op krikken (= risico op ruis indien te hoog)
      b) diafragma vergroten (= kleinere DOF)
      c) flitsen
      d) niets wijzigen (= risico op bewegingsonscherpte)

      Comment


      • #18
        Re: Hulpmiddeltje gevraagd

        Dat inzicht in die driehoeksverhouding is iets waar ieder fotograaf doormoet jammer genoeg. Er is echt echt geen ontkomen aan als je naar het beter werk wil gaan.
        Die cijfers doen wat technisch aan (en dat zijn ze ook aan de basis) maar in werkelijkheid heeft ieder waarde zijn eigenschappen en zijn de cijfers maar met weinig betekenis (rekenkundig gezien dan)

        Net zoals zout in pattat gaat het om goede dosering op basis van gevoel.

        Met zoeen lijstje kom je er niet om de eenvoudige reden dat er teveel combinatiemogelijkheden zijn en afhankelijk van wat je wil bereiken meerdere mogelijkheden zijn tot je doel waarbij enkel nog de nuance zal bepalen wat de beste instelling zal zijn.

        Een voorbeeld:
        Je neemt buiten op een plein een mooi standbeeld in je kader.
        Daar heb je een massa aan mogelijkheden al qua instellingen.
        Maar we zijn er nog niet...
        De vraag is nu, wat doen we met de achtergrond?
        Moet die er ook op? Scherp of niet scherp? Groot of in klein?
        Dit alleen al is een complex samengaan tussen de werking van het Diafragma en de zoominstelling van je lens + jou locatie.
        Die combinatie alleen al zal de achtergrond van je foto bepalen alleen al.

        Gezien nu je diafragma en zoom al gekozen zal zijn, rest enkel nog sluitertijd die ingevuld (lees voorgesteld) wordt door je camera.
        Het is op dat moment aan jou om paar dingen te checken:
        - werk ik uit de hand? zie of de sluitertijd wel voldoende is icm mijn zoominstelling
        Zoniet, sleutel aan die ISO.
        - hoe zit het met andere zaken die bewegen in de foto? autos? voetgangers?, vogels?,...
        moet je ook weer rekening mee houden om die sluitertijd verder te verfijnen.
        - best ook eens zwart/wit kijken naar je scene, staat voor je standbeeld een grote grijze olifant dan zit de lichtmeting wel goed, is het een grote zwarte panter dan kan je best EV-1 gaan, of is de boel net ondergesneeuwd? best EV+1 of meer gaan compenseren.
        Tis dus zoals zout op de pattat en sleutelen links en rechts (vooral op het gevoel) om zo tot je eindresultaat te komen.

        Soms moet je terug naar begin aan af omdat je er niet komt.
        Je koos binnen in huis, savonds bij de kerstboom bv voor een klein diafragma in het begin, dan kom je er niet.
        Dus moet je terug en dat diafragma gaan open zetten eerst.

        En we zijn nog niet voledig in detail gegaan hier
        Verschillende technieken om scherp te stellen heb ik nog geen woord over gezegd.

        Je voelt al aan dat een "checklist" totaal onbegonnen werk is.

        Ik zou je aanraden om een cursus te gaan volgen in avondonderwijs of zo.
        Een vriend van me (totaal beginneling) volgdt dergelijk iets en ik zie hem nu snel vorderen na een paar maand al.
        Ze beginnen daar allemaal vanaf nul en laten je veel oefenen om ieder onderdeeltje aan te leren tot je het kend.

        Finaal is het net zoals leren auto rijden, veel veel veel oefenen, uit de boekjes kan je het niet leren.
        Zelfs met een cursus ben je er nog niet helemaal. Het zal vooral op veeel veeel oefenen en proberen aankomen, en telkens je eigen werk te evalueren en bij te sturen.
        Na verloop van tijd zal je geen problemen meer hebben met die cijfertjes maar ze zien als een instrument.

        Je zal aan zoeen cursus ook meer leren dan die instellingen trouwens, je zal ook leren een oog te ontwikkelen en ander zaken leren (trucks en tips) die niet technisch zijn en waar je eigenlijk nog veel meer uit zal halen om tot goede fotos te komen.
        Zo zal je veel meer voldoening er uit halen ook.

        Vergeet die lijst maar.
        Last edited by xafke; 4 januari 2011, 01:46.

        Comment


        • #19
          Re: Hulpmiddeltje gevraagd

          xafke, dit is de totale to do lijst die ge opsomt. Goed weergegeven.

          Albert
          Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

          Comment


          • #20
            Re: Hulpmiddeltje gevraagd

            Mja vind persoonlijk toch ook dat een soort cheatlist je niet het juiste inzicht gaat laten zien hoor,iedere situatie is gwn anders. Eerder gwn een simpele en duidelijke uitleg over de drie hoofdzaken te lezen (sluitertijd, diafragma, iso) en zo alles eens uit te proberen stuk voor stuk en krijg je zo een duidelijk zicht van aah als ik dit doe gebeurd er dat en dat,dit. Uitproberen blijft de beste oplossing om jezelf op te leren. Of zoals gezegd als je gerust de tijd hebt een goeie cursus aangaan.

            grts
            http://www.flickr.com/photos/86823466@N02/

            Comment


            • #21
              Re: Hulpmiddeltje gevraagd

              Aan allen alvast bedankt voor de moeite om te reageren.

              Ook ik ben ervan overtuigd dat zo'n checklist me niet veel zal helpen. Maar anders zit ik op een 'spoed' moment weer teveel te twijfelen. In de aard van , moet ik de ISO ni omlaag brengen of het diafragma of de sluitertijd. En terwijl ik nog daar maar over nadenk is het 'kiekmoment' al lang voorbij.

              Ok, je kan in zulk moment op Auto foto's trekken, maar tegen dat je dan de tijd heb om naar de exifs te kijken ben ik al lang vergeten wat de omstandigheden waren.
              Dus da is ook al geen goede manier.

              Het lijstje doet enkel dienst als geheugensteuntje.
              Avondschool is voor mij niet mogelijk wegens te onregelmatige uren , en de kostprijs van sommige workshops rijzen soms echt de pan uit.

              In vorige posts had ik al om een photobuddy-mentor gevraagd , maar door eigen tijdsgebrek is da er nog niet van gekomen. Want volgens mij is dit laatste de allerbeste manier om het te leren. Beide op dezelfde locatie, zelfde situatie , dan kan je pas volgens mij het best iets leren en ook het snelst.

              Misschien denken jullie da ik dom ben , maar ik ben gewoon te practisch ingesteld, ik zie er geen structuur in en heb nog teveel andere dingen aan men hoofd om er op te liggen studeren.

              Dat lijstje dat ik gevonden via een andere post , is wat betreft sluitingstijd, diafragma en Iso net wat ik nodig heb.
              Kort bondig en duidelijk. En dan heb ik het nog niet over brandpuntsafstand gehad daar verwar ik het noorden met het zuiden al helemaal.

              En ik ben ervan overtuigd dat ik me hierdoor heen zal moeten worstelen, zoals al enkele van jullie reeds vermelden. Hoe hebben jullie jezelf dit aangeleerd, wanneer dacht je , "ja nu heb ik het beet! "

              Comment


              • #22
                Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                Misschien kan je het Digital Fotoboek van Scott Kelby eens lezen daarin geeft hij een heel duidelijk en zeer to the point uitleg van die situatie zet je de instellingen zo enzo.
                Heb hem hier ook liggen en neem hem geregeld toch eens terhanden
                Racing Pics
                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                Comment


                • #23
                  Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                  Misschien kan je het Digital Fotoboek van Scott Kelby eens lezen daarin geeft hij een heel duidelijk en zeer to the point uitleg van die situatie zet je de instellingen zo enzo.
                  Heb hem hier ook liggen en neem hem geregeld toch eens terhanden

                  Beste Lies,

                  Ik heb je aanrader al op men wishlist gezet bij deze
                  Bedankt voor de tip.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                    Ik wil bij deze FDDENT toch wel effe bedanken voor de prachtige, gedetailleerde maar goed verstaanbare uitleg van de basisbegrippen.

                    Echt man , REUZE Bedankt.

                    Maar daar hij me deze via PM heeft bezorgd , wil ik zijn privacy beschermen.
                    Dus mochten jullie er zoals ik ook ni uitgeraken aan die basisprincipes, contacteer hem effe.
                    Ben ervan overtuigd dat hij je zal helpen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                      Kan dit je helpen ?
                      Sessions College is an accredited fully online college offering degree and certificate programs in graphic design, illustration, and photography.

                      Door hiermee te "spelen" kun je zien wat er gebeurt met de andere instellingen.
                      Eventueel kun je de verschillende mogelijkheden zelf omzetten in een tabel (Excel of andere).
                      PS : kun je de hulpmiddeltjes die jij ontving aan mij doorsturen ?
                      Last edited by paddy8908; 6 januari 2011, 21:32.
                      Ervaring is de som van je fouten.
                      Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                        Er zijn hier al heel goede tips gegeven...! Met name de post van Xafke vat goed samen wat ik zelf ook zou zeggen...de driehoeksverhouding van ISO, sluitertijd en diafragma is daarin erg belangrijk. Op je originele vraag kan ik heel kort zijn...


                        Een dergelijke lijst bestaat niet. Gebruik daarvoor op die zeldzame momenten dan gewoon de auto stand zonder je daarvoor te schamen en experimenteer in een omgeving waarin dit ook kan...

                        Vaak zie ik amateurfotografen (ben er zelf ook één hoor) in de manuele modus werken, omdat ze denken dat dit "the way to go" is. Trust me...de meeste (betere) fotografen werken gewoon in A of S, wat óók een semi automaat is...in M kijken ze naar de beliichting die de camera meet, dus ook deels automaat (ze draaien enkel zelf aan de knopjes). Alleen daar waar de fotograaf zelf licht toevoegt heeft werken in de manuele modus écht een toegevoegde waarde..! Aangezien de fotograaf daar zelf de situatie creëert of veranderd. Mocht je je teveel schamen voor de automaat kun je altijd nog de exif verwijderen

                        Belangrijker dan manueel werken is licht begrijpen en een compositie kunnen maken. Natuurlijk is de basiskennis van je camera instellen wel belangrijk, maar als je steeds probeert te rennen terwijl je nog niet eens hebt leren kruipen...zul je enkel maar vallen en nooit leren lopen.
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment

                        Working...
                        X