Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scherptediepte

    Dan heb ik een niet echt deftige lens precies. Ik kan er niks op aflezen welke afstand het is tussen object en mijn standpunt... Ik zal dan maar goed moeten kunne schatten, of ergens een satelietfoto raadplegen en uitrekenen hoe ver ik van de baan zit.

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

    Comment


    • #17
      Re: Scherptediepte

      Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
      Dan heb ik een niet echt deftige lens precies. Ik kan er niks op aflezen welke afstand het is tussen object en mijn standpunt... Ik zal dan maar goed moeten kunne schatten, of ergens een satelietfoto raadplegen en uitrekenen hoe ver ik van de baan zit.

      Tom
      Je kan ook gewoon testen en op je scherm kijken of het goed zit en eventueel bijsturen.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Scherptediepte

        Inderdaad, zo was ik ook van plan om het te proberen. Als bijvoorbeeld een stuk van de curbs aan de andere kant scherp is, zal de motor ook zeker scherp moeten zijn denk ik zo.

        Tom
        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
        Mijn Website

        Comment


        • #19
          Re: Scherptediepte

          Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
          Al zullen die auto's niet de snelheid van de motoren halen, maar zal toch wel een goede oefening zijn.
          Hangt er van af welke auto's er rijden. 4 wielen = veel meer grip tov 2 wielen => sneller de bocht door.

          Moto's rijden ook in Zolder. Je hebt het vrij rijden en tijdens sommige dagen zijn er ook sprint races:
          Donderdag 15 april
          Donderdag 20 mei
          Donderdag 22 juli
          Donderdag 5 augustus
          Donderdag 2 september

          Tijdens het weekend van 5 en 6 juni is er een endurance wedstrijd: zaterdag trainingen en zondag race. http://dut.bmec.be/

          Het vrij rijden en sprint races hebben geen inkom. Voor de endurance race ga je misschien moeten betalen.

          In Assen ga je op een tribune of talud zitten. In Zolder heb je enkel een tribune aan de rechte lijn en een talud aan de heuvel al de rest is "gelijkvloers". Je kunt in Zolder ook veel dichter bij de tarmac komen maar er is wel hekwerk. Tijdens het vrij rijden en sprint races kan je in de pits.

          Als je graag naar de MotoGP gaat, kan ik je ten stelligste die van Jerez en Valencia aanraden. Ook het SBK in Assen is de moeite waard: helft minder volk dan de MotoGP, sfeer is veel meer relax, paddock is (mits betaling toegankelijk), meer races, ...

          Comment


          • #20
            Re: Scherptediepte

            Bedankt voor de reactie.
            Dan ga ik eens op een trainingsdag kijken, dan is er waarschijnlijk meer gelegenheid om foto's te maken...

            Tom
            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
            Mijn Website

            Comment


            • #21
              Re: Scherptediepte

              Om te oefenen in het "pannen" = meedraaien met de camera, hoef je niet naar een circuit.
              Dat kun je ook oefenen op ruime afstand van een (drukke) verkeersweg.

              Ga in de berm staan en fotografeer passerende auto's. ( bedenk dat vanaf de hoofdtribune op Assen de coureurs van RECHTS komen).
              Probeer verschillende instellingen van sluitertijden en diafragma om te kunnen vergelijken en fouten te ontdekken.

              Succes, Frans.
              Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

              Comment


              • #22
                Re: Scherptediepte

                Hoi fransST

                Dat ga ik dan ook eens proberen, daar kan je misschien nog meer leren. Daar kan je 'gaan staan waar je wil' In Assen komen ze inderdaad van rechts als je langs de hoofdtribune zit. Op een autobaan is dit misschien wel moeilijker te verkrijgen omdat ze daar meestal van links komen (tenzij je in de middenberm gaat staan, dan kan je kiezen )
                Bedankt voor de tips!

                Tom
                Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                Mijn Website

                Comment


                • #23
                  Re: Scherptediepte

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                  .... Op een autobaan is dit misschien wel moeilijker te verkrijgen omdat ze daar meestal van links komen (tenzij je in de middenberm gaat staan, dan kan je kiezen )
                  Om te oefenen hoef je niet meteen naar een autobaan te gaan. Ga naar een (gewest)weg waar ook veel auto's passeren, bv een weg bij een industrieterrein rond 17.00u als iedereen naar huis gaat.
                  Ga bv in een wei, op ongeveer 50 m van de weg staan. Het gaat erom dat er veel auto's passeren EN dat je op behoorlijke afstand van de weg kunt staan. ( te vergelijken met de afstand tribune - circuit) .

                  Het gaat immers om te oefenen in het "pannen" / met de camera meebewegen met een rijdend voertuig. Daarvoor hoef je echt niet ver van huis.

                  Frans.
                  Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

                  Comment

                  Working...
                  X