Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens schoonmaken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: lens schoonmaken

    Als je "netjes" bent, dan hoef je niet zo gauw je sensor schoon te maken.
    Ik heb mijn camera 2 jaar, en de sensor is nog prachtig schoon, ondanks regelmatig wisselen van lens als ik op pad ben op de Veluwe.
    Mijn lenzen maak ik af en toe met een brillendoekje schoon met lenscleaner.
    Je hebt het zelf helemaal in eigen hand.

    Met vr. groet
    Paul

    Comment


    • #17
      Re: lens schoonmaken

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      Is ook mijn vaststelling. Microfiber is goed op verplaatsing en in nood, maar als je de etegenslag hebt dat er iemand een dikke vette vinger op je glas zet... dan moet je vloeistof gebruiken.

      Het beste hiervoor is ISOPROPANOL (iso propyl alcohol) koop je bij de apotheker zonder voorschrift voor 2 euro voor 100cc (flesje inbegrepen) en je kan heel je leven kuisen ermee
      Het is HET product voor het kuisen van optic glas maar GEEN SENSORS (of AA filters)!

      Eerst goed blazen met peertje om stof en debris weg te nemen!
      Gewoon zacht tissue deppen tegen flesje isopropanol.
      Dan je glas zachtjes inwrijven.(dit zal het vet afbreken en oplossen)
      Neem vers tissue en poets op (restjes vloeistof opnemen dus)
      Nablazen met peertje opnieuw om stofjes van tissue weg te blazen en tis TOP

      Alternatief kan je special lensreinigingsvloeistof gaan kopen in fotowinkel.
      Dat is gewoon isopropanol in een zeer klein flesje aan 50x de prijs

      Zeep zou ik sterk afraden omdat je de samenstelling niet kend.
      Somige zeepsoorten kunnen zeer agressief componenten bevatten waar je de coating op je lens mee kan kappot maken. (virusdoders/schimmeldoders/antibacterieel stuff/geurstoffen...)

      PS: voor tissue moet je deze nemen zonder talkpoeder of balsem in.
      Ik gebruik die van de delhaise merk "Care Softline" in orange doos en vind die de beste tot nu toe.

      PS2: met microvezel vet opnemen is ook mee op te letten omdat je het vet niet ziet op het doekje, dus stapeld het op en krijg je na een tijd lichte waas op je lens.

      PS3: koop een aansteker met zo een LED lampje in, als je dat lampje laat schijnen op je lens onder een scherpe hoek kan je zeer goed alle stof en vuil zien. Je zal verschieten hoe vuil een lens soms nog is, ook al ziet em er proper uit.
      Thx, dat werkt erg goed en is nog erg goedkoop ook! Supertip. Over de sensor, als je zelfs al op facebook commentaar krijgt dat er vuiltjes op de sensor zitten, is het toch echt wel tijd om hem beginnen proper te maken. ik doe dat om de 3 a 4 maanden. 't is uiteindelijk een klein werkje en veel risico loop je toch niet als je het een beetje goed doet. Lenzen proper maken doe ik veel minder vaak. Wat stof op het voorste element zie je toch niet. vette vingers veel sneller als je wat tegenlicht of hoge contrasten hebt, dan krijg je zo van die glow effecten. Om te ontvetten moet je natuurlijk eerst het andere vuil van je lens afhalen. Zolang er geen vingerafdrukken op de lens staan, gebruik ik enkel een blaasbalgje om de lens proper te maken.

      Comment


      • #18
        Re: lens schoonmaken

        Ik doe gewoon (bij een onbenullige camera) wat azijn op een oorstokje en dan gewoon aanbrengen. Of is dit slecht?

        Azijn ontvet... daarna afdrogen met een propere zakdoek (die je enkel) hiervoor gebruikt.
        Desnoods op de andere kant van het stokje met water en dan aanbrengen.
        (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

        Comment


        • #19
          Re: lens schoonmaken

          Oorspronkelijk geplaatst door Swisi Bekijk bericht
          Ik doe gewoon (bij een onbenullige camera) wat azijn op een oorstokje en dan gewoon aanbrengen. Of is dit slecht?

          Azijn ontvet... daarna afdrogen met een propere zakdoek (die je enkel) hiervoor gebruikt.
          Desnoods op de andere kant van het stokje met water en dan aanbrengen.
          Azijn lijkt me toch gevaarlijk, het kan je coating aantasten, bovendien lost azijn vet niet op, maar verspreidt het vert slechts. De tip isopropanol, een euro of 2-3 bij de apotheker is echt een goede tip voor vet. Voor ander stof en vuil is een blaasbalgje en een microvezeldoekje normaal afdoende.

          Comment


          • #20
            Re: lens schoonmaken

            de lenspen is voor mij ideaal met borstelkant en reinigingskant , telkens herbruikbaar.

            Comment


            • #21
              Re: lens schoonmaken

              Eventueel wat damp van adem en dan met een zachte katoenen doek (zakdoek of T-shirt die enkele malen gewassen zijn) voldoet meestal wel.
              Als je toch vlekken wil verwijderen die op bovenstaande wijze niet weg gaan gebruik dan speciale lensvloeistof of isopropanol en zachte doekjes, andere zaken tasten mogelijk de coating aan.
              Een coating die is aangetast dat is van blijvende aard en dat zie je dan op de meeste foto's terug komen.

              Maar, let op dat het materiaal niet verslijt van overmatig kuisen.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment

              Working...
              X