Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersprobleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beginnersprobleem

Nee maar dan weet ze wel welke instelling de camera "aanraad" en dan kan je van daaruit verder werken en begrijpen waarom de camera dit kiest in deze omstandigheden (niet dat hij altijd gelijk heeft maar dat beslis je nu eenmaal zelf).
    je kan dit ook in de groene stand doen maar dan heb je er zelf geen controle over want daarin kan je niets wijzigen.
    Kinderen kan je op S-stand of sport stand werkt ook geloofk
    Racing Pics
    Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Dat gaat toch net zo goed in A of S, alleen kies je dan een sluitertijd of diafragma wat jij wil en de camera geeft de juiste andere en kan je toch ook daarvan uit gaan.

het gaat zelfs gewoon in M met de lichtmeter in de zoeker.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
        Spelende kinderen kun je volgens mij best op de S-stand trekken (shutter - sluitertijd) om ze volledig scherp te krijgen. Ik ben zelf maar een beginner, maar dat lijkt me toch correct. Aan anderen om me te verbeteren indien dit niet juist is...
        Het instellen van een sluitertijd en de rest daaraan aangepast heeft 1 vervelend nadeel, namelijk dat er veel minder mogelijkheden zijn om via het diafragma de belichting nog correct te krijgen.
        Bij weinig licht zal dat snel leiden tot een veel te donkere foto.
        Bovendien geef je controle over dat diafragma uit handen en dat is ongewenst om diverse redenen:
        -Scherptediepte daar wil je toch altijd wel minimaal iets van hebben of juist heel weinig.
        -De scherpte van een lens is meestal vol open niet optimaal.
        Meestal geen goed idee dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
          Nee maar dan weet ze wel welke instelling de camera "aanraad" en dan kan je van daaruit verder werken en begrijpen waarom de camera dit kiest in deze omstandigheden (niet dat hij altijd gelijk heeft maar dat beslis je nu eenmaal zelf).
          je kan dit ook in de groene stand doen maar dan heb je er zelf geen controle over want daarin kan je niets wijzigen.
          Kinderen kan je op S-stand of sport stand werkt ook geloofk
          Een camera kan niet raden wat de gebruiker wil en waarom, bovendien leert de gebruiker er niks van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Je kan heel goed in A fotograferen zelfs met dit weer, maar je zal de iso wel redelijk moeten opschroeven voor een redelijk resultaat. Altijd opletten wat er in de zoeker staat, als er geen sluitertijd staat maar 'lo', dan vind je camera, dat het een te lange sluitertijd moet gebruiken of als de sluitertijd langer wordt dan 1/(1,5xbrandpuntsafstand), als je een VR lens hebt kun je dit nog verdubbelen(maar dan wel op letten dat kinderen ook bewegen).
            Dus heb je een 18-135 3.5-5.6, dacht ik de kitlens van de D80, dan kun je sluitertijden gebruiken korter dan: 18mm->1/30ste en 135mm->1/200ste, dit zijn vaak toch echt de langste tijden, dus liever iets korter. Je kan ook eens proberen auto-iso te gebruiken(blz 88) met een ingegeven sluitertijd van bv 1/135ste of aan passen als je een andere lens hebt.

Of een Nikkor 50mm 1.8 kopen, daar veel meer licht door, dus kun je met een veel lagere iso werken.

Geef de camera voor de zekerheid, misschien heb je er een rare setting in gedaan, even een 'groene reset'.
            Ik heb alvast mijn boekje gevonden en ook blz 88
            ik test het straks eens uit als kids in bed liggen! Alleen, wie moet ik dan fotograferen
            groetjes

Stéphanie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Een camera kan niet raden wat de gebruiker wil en waarom, bovendien leert de gebruiker er niks van.
              1 - ik heb geen groene stand?
              2 - op sport zetten doe ik natuurlijk niets zelf aan de instellingen maar het toestel en dat is nu net wat ik beter wil leren! Op A of S trekken

Nu, als het allemaal vlug moet gaan zet ik mijn toestel inderdaad op sport, dan ben ik zeker van de goeie foto's (voor mij toch goed)!
              groetjes

Stéphanie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Het instellen van een sluitertijd en de rest daaraan aangepast heeft 1 vervelend nadeel, namelijk dat er veel minder mogelijkheden zijn om via het diafragma de belichting nog correct te krijgen.
                Bij weinig licht zal dat snel leiden tot een veel te donkere foto.
                Bovendien geef je controle over dat diafragma uit handen en dat is ongewenst om diverse redenen:
                -Scherptediepte daar wil je toch altijd wel minimaal iets van hebben of juist heel weinig.
                -De scherpte van een lens is meestal vol open niet optimaal.
                Meestal geen goed idee dus.
                Sinds mijn workshop zet ik mijn fototoestel altijd op diafragmakeuze omdat ik dat leuker vind en ik beter controle heb op scherptediepte..... Op de "s" zet ik mijn fototoestel nooit, misschien is dat nu net mijn probleem

Misschien als ik auto iso kies dat ik dan betere foto's zal hebben, al bij al zal het een zoeken worden voor mij tot ik het resultaat krijg dat ik wil

Met al jullie antwoorden kan ik al beginnen met oefenen
                groetjes

Stéphanie

Comment

Het probleem is dat je niet op de sluitertijd let in A, maar dat moet je wel doen. Het zelfde moet je in S doen, maar dan voor het diafragma dat wil je ook niet te groot of te klein.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Het probleem is dat je niet op de sluitertijd let in A, maar dat moet je wel doen. Het zelfde moet je in S doen, maar dan voor het diafragma dat wil je ook niet te groot of te klein.
                    ik moet dus gewoon alles beter bekijken en inderdaad, ik stel mijn diafr in en kijk niet naar mijn sluiterstijd!!
                    groetjes

Stéphanie

Comment

Hey,

ik ben ook nog niet zo super lang bezig met fotografie, en mij is de uitleg van hoe alles werkt ook al tienduizend keer gegeven, maar het blijft gemakkelijker in theorie dan praktijk. In elk geval, ik heb een beetje geleerd door te oefenen in de 'auto' stand en dan de foto's te bekijken. Dan kan je een knopje induwen waar bij mij 'info' bij staat en kom je tot de foto in het klein in het beeldscherm komt en daar rond alle instellingen (sluitertijd, diafragma, ISO). Door daarvan af te kijken, heb ik eigenlijk al veel opgestoken. Dan kan je met die instellingen experimenteren tot je gevonden hebt hoe jij het juist wilt.
                      Dit heeft mij al veel geholpen, maar ik herhaal: ik ben lang geen ervaren fotograaf!
                      En ik zeg er ook wel even bij dat ik met een Canon 40D werk, ik weet niet hoe dat juist zit bij Nikon maar ik veronderstel dat jullie ook wel zo'n knopje hebben?
                      Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Comment

Ik vind het geen goede werkwijze omdat de besproken camera's nog geen ingebouwde kristallen bol hebben en dus niet de bedoelingen van de gebruiker kunnen omzetten in bruikbare instellingen.
                        Hoe kan je iets leren van wat een camera toevallig (gestuurd door een onbekend algoritme) doet?

De goede werkwijze is:
                        Iets proberen op te steken van de (toch echt niet zo moeilijke) theorie achter het fotograferen en dat gaan toepassen.

Comment

weet niet wat ik niet goed doe maar als ik op de "A" stand naar instelling iso ga om op auto te zetten kan ik "auto" niet selecteren!
                          Was het dat niet dat jullie bedoelde met iso auto?

Gisteren nog wat geoefend met fototoestel maar nog altijd niet de juiste combi van Iso, sluiter en diafr.....
                          groetjes

Stéphanie

Comment

De enige uitzondering, die ik zo vlug zie staan voor auto-iso, is een ingestele iso boven de 1600.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphanie D Bekijk bericht
                              weet niet wat ik niet goed doe maar als ik op de "A" stand naar instelling iso ga om op auto te zetten kan ik "auto" niet selecteren!
                              Was het dat niet dat jullie bedoelde met iso auto?

Gisteren nog wat geoefend met fototoestel maar nog altijd niet de juiste combi van Iso, sluiter en diafr.....
                              Dus je zal zeker niet met je vingers zitten draaien op een avondschool
                              https://www.tinicleemputfotografie.com/

Comment

Working...
                              X