Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gevraagd : tips voor het fotograferen van sneeuw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gevraagd : tips voor het fotograferen van sneeuw

    'k Hoor dat het dit weekend gaat sneeuwen. Dus ik zou graag goede foto's maken van sneeuwlandschappen maar heb dit nog niet gedaan met mijn digitale camera. Waar moet ik op letten? Hoe regel ik best de belichting? Alle mogelijke tips zijn welkom Reeds hartelijk dank voor de moeite
    Groetjes
    vicky
    Groetjes Vicky

  • #2
    Minstens één stop overbelichten of je sneeuw is grijs. Digitaal kan je dit gemakkelijk oplossen door eventueel een aantal foto's te nemen met telkens een halve stop meer overbelicht. Deze met te grijze sneeuw gooi je weg.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Nog een tip die ik ergens gelezen heb: Als je foto's wil trekken als het sneeuwt, flash gebruiken om de vallende sneeuwvlokken op je foto te zien.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

      Comment


      • #4
        Zou je dat echt doen ? Ik heb al foto's gezien waarop dan onscherpe, grote felle witte vlekken (of strepen, naar gelang de snelheid) te zien zijn, die eerder storend werken.
        Originally posted by FilMar
        Nog een tip die ik ergens gelezen heb: Als je foto's wil trekken als het sneeuwt, flash gebruiken om de vallende sneeuwvlokken op je foto te zien.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dama
          Zou je dat echt doen ? Ik heb al foto's gezien waarop dan onscherpe, grote felle witte vlekken (of strepen, naar gelang de snelheid) te zien zijn, die eerder storend werken.
          Wanneer het flitslicht gebruikt wordt op lage snelheid vb 1/15 sec dan kan dit effect inderdaad strepen geven, indien je flits op 1/125 sec staat krijg je een bijna stilstaande vlok, met de wind mee fotograferen
          heeft het voordeel dat en geen vlokken dichtbij de lens komen.

          groetjes luc
          http://home.tiscali.be/lucclottemans

          Comment


          • #6
            Originally posted by luccl65
            Originally posted by Dama
            Zou je dat echt doen ? Ik heb al foto's gezien waarop dan onscherpe, grote felle witte vlekken (of strepen, naar gelang de snelheid) te zien zijn, die eerder storend werken.
            Wanneer het flitslicht gebruikt wordt op lage snelheid vb 1/15 sec dan kan dit effect inderdaad strepen geven, indien je flits op 1/125 sec staat krijg je een bijna stilstaande vlok, met de wind mee fotograferen
            heeft het voordeel dat en geen vlokken dichtbij de lens komen.

            groetjes luc
            ik denk dat je, net zoals bij stofdeeltjes, weerkaatsingen gaat krijgen die je foto grandioos en definitief verknallen...

            of zijn dat dan Witte sneeuwwieven?

            Stef

            Comment


            • #7
              Inderdaad... flitsen in de sneeuw geeft een gigantische chaos... de vlokjes die niet in focus zijn geef grote vlekken op je foto.
              Canon 6D

              Comment


              • #8
                Originally posted by Stef
                [of zijn dat dan Witte sneeuwwieven?

                Stef

                Comment


                • #9
                  Hallo Vicky,

                  Ook niet onbelangrijk is de witbalans.
                  Sneeuw gaat al snel "blauw" uitslaan.
                  Het allerbeste is de witbalans manueel in te stellen.

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jaja
                    Hallo Vicky,
                    Het allerbeste is de witbalans manueel in te stellen.

                    Jaja
                    op het bekende hagelsteentje
                    Gebruik je een waarde Kelvin in dit geval jaja, of een voorkeursinstelling cq measured Custom-WB?

                    mvg,
                    Z900
                    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                    Comment


                    • #11
                      Zeg Vicky als je hier in de omgeving die sneeuw komt trekken ga ik mee gaan als ik mag; ik zal de sneeuw wel doen smelten

                      Comment


                      • #12

                        op het bekende hagelsteentje
                        Gebruik je een waarde Kelvin in dit geval jaja, of een voorkeursinstelling cq measured Custom-WB?
                        Hagelsteentje ? Vertel eens iets meer aub.

                        Groetjes, JantjeB.
                        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jantjeb

                          op het bekende hagelsteentje
                          Gebruik je een waarde Kelvin in dit geval jaja, of een voorkeursinstelling cq measured Custom-WB?
                          Hagelsteentje ? Vertel eens iets meer aub.

                          Groetjes, JantjeB.

                          Ja, hier zou ik ook wel wat meer van willen weten. Wat als het nu niet heeft gehageld
                          Groetjes Vicky

                          Comment


                          • #14
                            Bedankt iedereen voor de nuttige tips. 'k Zal proberen ze toe te passen want er komt blijkbaar veel bij kijken. En nu maar hopen dat Deboosere gelijk had en het deze avond begint te sneeuwen
                            Groetjes Vicky

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Sonyke
                              Zeg Vicky als je hier in de omgeving die sneeuw komt trekken ga ik mee gaan als ik mag; ik zal de sneeuw wel doen smelten
                              Wel Sonyke, waarschijnlijk trek ik er maandag voormiddag op uit om te fotograferen in Herenthout of Lichtaart alé als de banen goed berijdbaar zijn anders zal het mijn tuintje worden en de velden achter ons. Als je zin hebt, kan je mee maar op één voorwaarden : je blijft van die sneeuw af zodat hij niet smelt
                              Groetjes Vicky

                              Comment

                              Working...
                              X