Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het lukte weer niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het lukte weer niet

    Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
    Doe eens een test...

    Stel eens in wat je zelf denk dat het beste is in de M-mode, en kijk daarna eens wat het toestel zegt als je het in de A-stand zet (Wel zelfde diafragma instellen). Zo kun je toch al zien als je zelf goed zit... Ik heb het al enkele malen gedaan, in het begin zat ik er ver naast :
    Waarom zou je al die moeite doen via A, als je gewoon de belichtingsmeter kan aflezen in de zoeker.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Het lukte weer niet

      Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht


      Exposure Time: 1/60 sec
      F-Number: f/5.6
      Exposure Program: Manual
      ISO Speed Rating: 400
      Exposure Bias: 0 EV
      Metering Mode: Pattern
      hmmm? volgens de gouwe ouwe sunny sixteen regel -op een zonnige dag is bij f/16 de sluitertijd (ongeveer) gelijk aan de ISO waarde- zou die foto niet onderbelicht kunnen zijn. Mij lijkt dat toch het overblijfsel van een blauwe hemel, dus een zonnige dag.

      Het zou kunnen dat er iets mis is met je camera.

      kan je eens een voorbeeld met exif geven van die foto's die wel goed zijn.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Het lukte weer niet

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Waarom zou je al die moeite doen via A, als je gewoon de belichtingsmeter kan aflezen in de zoeker.
        Omdat vele mensen moeite hebben met het histogram te lezen Als je zelf denkt: "goh, dit lukt wel op f8 en 1/160ste sec", maar via A zie je f8 en 1/60ste sec zie je toch duidelijk dat je fout zit.

        Maar je hebt gelijk, via het histogram kun je het zeer zeker ook. Alleen vond ik het in het begin makkelijker op mijn manier
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

        Comment


        • #19
          Re: Het lukte weer niet

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          hmmm? volgens de gouwe ouwe sunny sixteen regel -op een zonnige dag is bij f/16 de sluitertijd (ongeveer) gelijk aan de ISO waarde- zou die foto niet onderbelicht kunnen zijn. Mij lijkt dat toch het overblijfsel van een blauwe hemel, dus een zonnige dag.

          Het zou kunnen dat er iets mis is met je camera.

          kan je eens een voorbeeld met exif geven van die foto's die wel goed zijn.
          Image Created: 2010:11:06 19:52:59
          die sunny day was al grotendeels voorbij...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #20
            Re: Het lukte weer niet

            Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
            Omdat vele mensen moeite hebben met het histogram te lezen Als je zelf denkt: "goh, dit lukt wel op f8 en 1/160ste sec", maar via A zie je f8 en 1/60ste sec zie je toch duidelijk dat je fout zit.

            Maar je hebt gelijk, via het histogram kun je het zeer zeker ook. Alleen vond ik het in het begin makkelijker op mijn manier
            er stond:

            Waarom zou je al die moeite doen via A, als je gewoon de belichtingsmeter kan aflezen in de zoeker.
            een belichtingsmeter is wat anders als een histogram.

            Wat is er nu makklelijker A en/of S verstellen tot de belichtingsmeter op 0 staat of eerst aflezen in A , dan knop verstellen en dan dezelfde waarden weer instellen op M???????????
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Het lukte weer niet

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              die sunny day was al grotendeels voorbij...
              11 juni valt in de lichtste weken van het jaar. Dan is het om 8 minuten voor 8 nog licht genoeg om van zonnig te spreken. De sunny sixteen regel geldt toch een uur na zonsopgang en een uur voor zonsondergang. Moet toegeven dat het lang geleden is, dus zou er wat naast kunnen zitten.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: Het lukte weer niet

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                11 juni valt in de lichtste weken van het jaar.
                't was 6 november...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: Het lukte weer niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

                  Wat is er nu makklelijker A en/of S verstellen tot de belichtingsmeter op 0 staat of eerst aflezen in A , dan knop verstellen en dan dezelfde waarden weer instellen op M???????????
                  en waarom zou je dat doen, als de uitkomst hetzelde is.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het lukte weer niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    er stond:



                    een belichtingsmeter is wat anders als een histogram.

                    Wat is er nu makklelijker A en/of S verstellen tot de belichtingsmeter op 0 staat of eerst aflezen in A , dan knop verstellen en dan dezelfde waarden weer instellen op M???????????
                    Dan heb ik mislezen. Ik zeg trouwens ook niet dat je dat elke keer moet doen, gewoon om wat te testen.
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het lukte weer niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      't was 6 november...
                      damn angelsaksische datumnotatie, da's al even onlogisch als hun rechtssysteem.

                      het was dus al echt donker toen TS deze foto maakte. Dan is hij nog verbazend licht.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het lukte weer niet

                        De foto is gemaakt op 1 november en het was dus al wat aan het schemeren.
                        Als ik de tijd nog korter zou zetten is de kans toch groot dat de foto bewogen zou zijn.
                        Mijn grote probleem is dat wanneer het donker wordt en ik flits zou gebruiken dat gaat mijn flits eerst minstens 3 keer aan en dan wordt de foto pas genomen.Het is heel frustrerend te zien hoe andere met hun compact in 2 sec. een redelijke foto hebben.
                        Ik zal dan toch nog veeeeeeeeel moeten leren?
                        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                        schitterende maltwhisky op de kast

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het lukte weer niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          't was 6 november...
                          Nee, het was 1 november 2010 (oei te laat)

                          Camerafabrikant: OLYMPUS IMAGING CORP.
                          Cameramodel: E-510
                          Afbeeldingsdatum: 2010:11:01 17:03:16
                          Focuslengte: 42.0 mm
                          Diafragma: f/5.6
                          Belichtingstijd: 0.017 s (1/60)
                          ISO-equivalent: 400
                          Belichtingsverstoring: geen
                          Meetmethode: Matrix
                          Belichting: Handmatig
                          Geflitst: Nee
                          Last edited by beeldmaker; 15 november 2010, 16:15. Reden: te laat

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het lukte weer niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht

                            1. Als ik de tijd nog korter zou zetten is de kans toch groot dat de foto bewogen zou zijn.

                            2. Mijn grote probleem is dat wanneer het donker wordt en ik flits zou gebruiken dat gaat mijn flits eerst minstens 3 keer aan en dan wordt de foto pas genomen.

                            3. Het is heel frustrerend te zien hoe andere met hun compact in 2 sec. een redelijke foto hebben.
                            Ik zal dan toch nog veeeeeeeeel moeten leren?

                            1. je bedoelt waarschijnlijk langer. Het is 1/waarde voor sluiter 250 is vier keer korter dan 60. Geen nood, alle beginners missen daarin (nagenoeg). De kans dat hij bewegingsonscherpte vertoont is dan groot, maar de kans dat hij correct belicht was ook.

                            2. Ik weet niets van het flitssysteem van Olympus, maar er moeten toch instellingen zijn om snel 1 keer invulflits te doen.

                            3. Die met hun compactjes kunnen dan ook heel weinig keuzes zelf maken. Keuzes die het verschil maken tussen een foto als alle andere en een foto die eruit springt. Men moet daar inderdaad wat tijd en energie in steken om dat te leren.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het lukte weer niet

                              Je kunt als het goed is inderdaad het type flits instellen. 3x flitsen wordt gedaan om rode ogen te voorkomen. Probeer eens de invulflits (als je niet weet waar te vinden, raadpleeg je handleiding)
                              WillemClassensDesign: Mijn website
                              Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                              Flitsers:HVL-F42AM;

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het lukte weer niet

                                hoi,

                                de meeste met hun compact toestelletje, nemen hun foto's in de automatische stand.

                                In dit geval gaat de ISO automatisch omhoog en het diaphragma helemaal open.

                                Op het schermpje van zo'n compactje ziet het er dan behoorlijk uit, maar op je pc gaat het er waarschijnlijk korrelig uitzien met fletse kleuren.

                                Je gaat toch eens je handleiding van je toestel moeten nalezen, veel oefenen en dan kan je later nog proberen om foto's in de manuele stand te nemen.

                                mvg
                                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                                Comment

                                Working...
                                X