Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

    Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
    klein en groot zijn termen die relatief zijn. 120 jaar geleden vond met een f/6 lens ongeloofelijk snel. Het is en blijft een feit dat f/5.6 een kleinere opening geeft dan f/2.8, namelijk 4 keer zo klein. Dat noem ik in vergelijking toch wel klein. Je ziet dat ook. Mijn kitlens gebruikte ik voor portretten eigenlijk niet, net daarom. Mijn sigma 18-50 2.8 wel.
    Maar wat noem je f32 dan als je 5.6 al klein noemt? Het is inderdaad relatief. Maar als je juist wil zijn ga je niet 2.8 groot noemen en 5.6 klein. Daar zit veel te weinig verschil op om direct van groot naar klein te gaan. Want dan verlies je uw termen voor diafragma's groter dan 2.8 en kleinder dan 16. Dat is dan hetzelfde als een smart een kleine auto noemen en ene mini een grote auto want ja die is iets groter.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #17
      Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

      zucht...
      facebook

      500px

      Comment


      • #18
        Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Maar wat noem je f32 dan als je 5.6 al klein noemt? Het is inderdaad relatief. Maar als je juist wil zijn ga je niet 2.8 groot noemen en 5.6 klein. Daar zit veel te weinig verschil op om direct van groot naar klein te gaan. Want dan verlies je uw termen voor diafragma's groter dan 2.8 en kleinder dan 16. Dat is dan hetzelfde als een smart een kleine auto noemen en ene mini een grote auto want ja die is iets groter.
        Bij mijn 400 was het wel ff wennen dat die niet groter ging dan 5.6. Ik had bij mijn weten nog nooit geschoten met zo'n kleine opening. Nog nooit. En nu was plots zowat elk Belgisch licht onvoldoende. Hier is de grens is 2.8, als je het over snelle lenzen hebt. Bij lenzen met een kleiner maximum, verlies je al AF-hulppunten. Kleiner dan 5.6 is al helemaal niet meer automatisch scherp te stellen. Dat is niet klein, maar zeer klein. 5.6 op een echt fototoestel geeft de scherptediepte van een gsm.
        Last edited by Poza; 9 november 2010, 10:02.

        Comment


        • #19
          Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

          Oorspronkelijk geplaatst door cytochrome Bekijk bericht
          zucht...
          +1 :g

          Comment


          • #20
            Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            +1 :g
            Het is niet moeilijk hoor: "gezicht scherp, achtergrond niet". Lees het anders opnieuw, of schrijf het honderd keer over, voor alle zekerheid.

            Comment


            • #21
              Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

              Je zoom gebruiken op 55mm, daarbij je grootste opening (5.6). De persoon en de achtergrond niet te dicht bij mekaar. Focus op de persoon, die focus vasthouden, je toestel naar links of rechts draaien zodat de persoon links of rechts in beeld staat en klik

              Door discussies over groot, klein diafragama was ik in het begin ook helemaal in de war. Ik vind het nu toch veel eenvoudiger om over een grote opening en een kleine opening te spreken en niet meer over een klein of groot diafragmagetal.
              https://www.tinicleemputfotografie.com/

              Comment


              • #22
                Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

                Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Kleiner dan 5.6 is al helemaal niet meer automatisch scherp te stellen.
                Wil je nu zeggen dat mensen die werken met en kitlens geen auto focus hebben?
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #23
                  Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Wil je nu zeggen dat mensen die werken met en kitlens geen auto focus hebben?

                  Nee want kitlenzen hebben wel die f/5.6. Veel af-sensoren (buiten de 1d reeks) werken slechts met objectieven die een opening groter of gelijk aan f/5.6 hebben. (ben je aan het trollen ofzo? Ik kan me onmogelijk voorstellen dat jij dat niet weet.)

                  Comment


                  • #24
                    Re: gezicht scherp, achtergrond niet, oude foto

                    Gaat het dan over een dslr of een compactje? In het laatste geval zou ik zeggen, bespaar je de moeite en bestel voor nog geen 5 euro dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35123

                    Comment

                    Working...
                    X