Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modellen...hoe begin je eraan...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Modellen...hoe begin je eraan...

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
    Al heb ik zelf een strik gelegd bij mijn eerste model (geenvisagiste of wat dan ook, en heb het wel gevraagd en effe gezegd dat ik dat al jaren moest doen bij mijn moeder en zus voor elk feest). Zij was ook al gevraagd voor lingerieshoots. Een beetje zichzelf respecterende fotograaf gaat toch geen beginnnend model voor een lingerieshoot vragen? Dat valt idd. onder de quote van hierboven.
    Daar zou je van verschieten!! Op modellennet pas nog foto's gezien van een 15 jarig beginnent model waar iemand zelfs bedekt toples mee gedaan had.
    Maar mogen we zo'n mensen dan nog fotograaf noemen? Dat laat ik aan jullie over.

Meisjes die beginnen gichelen ofzo is toch allemaal zo erg niet. Ik heb nog maar weinig shoots gedaan waar niet serieus gelachen is. Af en toe wat zot doen breekt de spanning en helpt volgens mij de meisjes wat op hun gemakt stellen.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Als algemene regel heb ik gesteld dat ik nooit vriendjes toelaat op een shoot, de ervaring leerde me dat dit vaak verkeerd werkt, willen ze begeleiding dan moet dat een vrouw zijn, liefst van al nog iemand die helpt met de make-up en de styling.
      Dat kan ik begrijpen en ik vraag dat meestal ook, maar heb al paar keer gehad dat het vriendje wel mee kwam en waren ook goede ervaringen. De ene bleef zo ver weg dat we hem met moeite konden zien (buiten shoot), de andere bleek heel fotogeniek te zijn en heeft voor ons geposeerd terwijl de make up van de vriendin gedaan is. Wat mij ook enkele mooie foto's heeft opgeleverd. Het is een beetje geluk hebben denk ik, maar ik heb ook liefst de mama ofzo erbij.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Mensen bedankt voor de reacties..Ik ben al een pak verder....Thnx
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik denk dat het zeer moeilijk is om hier een algemene richtlijn voor op te stellen, aangezien geen 2 modellen hetzelfde karakter hebben, maar zo ziet een ideale shoot er voor mij (als model) uit:

- er zijn op voorhand grondige afspraken gemaakt ivm het type shoot, eventueel thema/verhaal, mee te nemen kledij, visagie, kapsel, eventuele verplaatsings- of poseervergoeding
          - even kennismaken met een kop koffie of thee is altijd aangenaam en zeker indien het over een naaktshoot gaat; ergens binnenkomen en direct je kleren uitschieten blijft toch altijd een beetje raar; intussen kan je eventueel wat voorbeelden van je werk laten zien of nog iets meer in detail bespreken wat juist de bedoeling is
          - terwijl het model zich omkleed, verlaat de fotograaf de ruimte; het kan onnozel klinken, maar zelfs bij een naaktshoot is dit aangewezen, veel fotografen vergeten wel eens dat het heel gênant kan aanvoelen om jezelf uit te kleden waar iemand bij staat (vergelijk het met een bezoek aan de gyneacoloog: daar ontkleed je je ook in een kleedhokje, terwijl je 5min later met je benen wijd open in de stijgbeugels ligt )
          - indien het model zelf een koffer met kledij meeneemt waar je samen een aantal outfits uit kan selecteren, zullen er ongetwijfeld een aantal kledingstukken tussenzitten die je helemaal niet aanstaan (smaken verschillen nu eenmaal) maar zeg nooit ronduit dat je iets lelijk vindt. 9 kansen op de 10 komt het uit de persoonlijke kleerkast van je model, en heb je haar al beledigd nog vooraleer de shoot begonnen is
          - bij aanvang van de shoot kan je best even vragen of het model liefst zelf met poses op de proppen komt, of dat ze liever instructies krijgt; tenzij je natuurlijk een reeks foto's in je hoofd hebt die je wil verwezenlijken; ik heb zelf gemerkt dat een shoot het leukst wordt als het model meestal zelf de poses kiest, maar hier af en toe in gecorrigeerd wordt door de fotograaf (wij zien ons eigen lichaam niet vanuit camerastandpunt) en als de fotograaf poses kiest zodra hij merkt dat het model eventjes zonder inspiratie zit
          - normaliter raakt de fotograaf het model niet aan; indien dit toch zou moeten gebeuren (bv model staat in een pose waarin ze weinig bewegingsvrijheid heeft en er hangt een pluisje op de kleren, haar voor de ogen,...) dan leg je eerst uit wat het probleem is en vraag je of het mag
          - als je jezelf ongemakkelijk voelt, zal je niet snel in staat zijn om je model op haar gemak te stellen; bij naaktwerk geldt dit zeker: de leukste fotografen zijn diegenen waarbij het model er na 5min al niet meer bij stilstaat dat ze geen kleren aanheeft
          - geef op regelmatige basis positieve feedback, maar enkel als het gemeend is: korte aanmoedigingen zoals "ja, heel mooi" "knap" "die blik even aanhouden",... zorgen ervoor dat het model weet dat ze goed bezig is; zeg dit nooit puur om je model gerust te stellen terwijl je het niet meent: ofwel heeft ze het door en gaat ze de hele shoot twijfelen of je nu echt tevreden bent of slechts doet alsof, ofwel heeft ze het niet door en denkt ze dat ze goed bezig is terwijl jij eigenlijk vindt van niet
          - wees voorzichtig met complimenten over het uiterlijk: ogen, haar, piercings, tattoos,... zijn zaken waar je gerust je enthousiasme over kan uiten, maar complimentjes over borsten, billen of benen laat je beter achterwege. In het slechtste geval zou je model dit wel eens dubbelzinnig kunnen opvatten, en zelfs al doet ze dit niet, zal het toch wel enige verlegenheid veroorzaken.
          - en last but not least: complimentjes, ideeën voor poses en klik-klik-klik mogen niet de enige geluiden zijn tijdens een shoot, dan gaat het teveel op werk lijken Doe een babbeltje over het gezin, de job, politiek,...Hiermee creëer je een ontspannen sfeer en zorg je ervoor dat model en fotograaf bij een eventuele volgende samenwerking niet langer vreemden zijn voor elkaar
          betrouwbaarder dan Mac en crasht beter dan Windows

Comment

@ Lynneke

ik kan het 100% met U eens zijn , ik voel dat je weet over wat je praat.
            Welkom, ik zie je als een aanwinst.

MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ikzelf (al ben ik ook nog in volle ontwikkeling) doe voornamelijk graag portret fotografie, en daarom ook al met enkele modellen gewerkt.
              Eerst en vooral met contractje werken ( voor de rechten van de foto's vooral) en schenkt het model ook al wat meer vertrouwen.
              Ook een vlotte (voorafgaande) babbel doet veel goed daar vertel je wat je bedoelingen zijn en wat je wilt bereiken met het model in de shoot.
              En ze vooral op hun gemak stellen is zeer belangrijk vind ik persoonlijk.
              Verder een haar lok op zijn plaats leggen of de schouders eens bijdraaien dat kan vind ik maar zoals een vorige reactie vermelde te lichamelijk worden is zeker uit den boze. Denk aan jouw reputatie op de eerste plaats.
              Voor de rest loopt dat allemaal vanzelf wel los tenslotte leren wij en alsook het model van dienst weeral een andere ervaring en daar zijn ze altijd te vreden over.
              Natuurlijk zijn professionele modellen beter om mee te werken maar dan hangt er ook een prijskaartje aan. Ik werk altijd op tfcd basis en 99% lijkt dit te apprecieren.

Grtz
              Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

Comment

Working...
              X