Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ik heb horen zeggen een lamp op een witte achtergrond laten schijnen zodat je schaduw krijgt en dan de lamp en de schaduw trekken. maar ja moet dat dan op 5 seconden sluiter? of hoe doe je dat het best en hoe zie je dan of de foto ruis begint te vertonen of niet?
In de huiskamer beginnen op het moment dat je nog met de laagste iso kunt werken, met de juiste sluitertijd en diafragma en dan maar doorgaan tot dat je, een paar uur later met lichten aan, op de max iso zit met de zelfde sluitertijd en diafragma. Dan alles op het gemak bekijken en je conclusies trekken. Gebruik raw en gebruik een raw-converter met een goede ruisonderdrukker. Download desnoods wat trials: DxO stelt automatisch vaak een heel ruisonderdrukking in.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Dat lijkt me vrij zinloos. Bij zulke lange sluitertijden zie je zelfs op 200 of 400 ISO nog ruis opkomen, terwijl dat bij 'normale' sluitertijden niet het geval hoeft te zijn. Ruis hangt niet alleen af van de ISO waarde, maar ook van de sluitertijd en de belichting van het onderwerp. Als je dus wilt testen bij welke ISO waarde de ruis op foto's voor jou nog aanvaardbaar is, zul je dus een opstelling moeten maken die redelijk overeen komt met de sitautie waarin je normaal foto's neemt.
gewoon je camera gebruiken waar hij voor dient. en je ISO altijd zo laag mogelijk instellen. Je kan toch alles kapottesten, je kan voor elke camera een situatie bedenken waarin hij ruis vertoont.
Hoe kan ik testfoto's maken om te weten tot welke iso waarde ik kan gaan en hoe zie je of de iso goed of slecht is(ruis)
Alle info is welkom.
De ruis is heel sterk afhankelijk van de hardware van de camera. Hij is ook afhankelijk van de kleur en van de verzadiging en bij iedere camera verschillend. je moet gewoon een hoop test foto's nemen.
bij de D90 ((nikon) is het vooral in het rood dat er ruis optreed.echter bij weinig verzadiging is dit niet zichtbaar. een tikkeltje onderbelicht geeft dan wee wat meer ruis. maar alles is afhankelijk van wat je wilt toelaten...
Comment