Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens productfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Lens productfotografie

    Uw achtergrond is niet wit hoor... idd blauw.

    Het licht volgens mij valt in tegendeel niet zo goed op uw fles. Het Etiket wordt onderbelicht en er zit zeer weinig contrast in uw afbeelding. mss eens zo'n opstelling proberen?


    U moet 1 flits richten op uw achtergrond. In die tent zou ik nog eens een wit blad papier leggen geplooid zoals op het afbeelding. Een ander wit blad papier(dik) zou ik gebruiken als een reflector ook zoals op het afbeelding.
    Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

    Comment


    • #32
      Re: Lens productfotografie

      Als je specifiek glas gaat fotograferen dan zou ik niet met de lichttent werken.
      Zo'n tentje kan soms wel eens van pas komen maar voor veel productfotografie is het verre van ideaal.

      De meest gebruikte lichtopstelling voor glas is deze voor black (white-) outline. Daarbij staat je hoofdlichtbron achter je onderwerp (glas) met eventueel iets van accentverlichting om te donkere delen op te lichten en natuurlijk de zwarte vlaggen niet vergeten (als je studio niet zwart is) om licht af te blokken.

      Voorbeeld: http://forum.belgiumdigital.com/f46/...le-267514.html
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #33
        Re: Lens productfotografie

        Zwarte vlaggen zijn ook interessant om zwarte contouren te bekomen :P Het meest ambetante detail an deze fles is het probleem met de etiketten. Moet goed opletten dat ze niet overbelicht raken en contour verliezen.
        Last edited by Jevgeniy; 25 augustus 2010, 22:45.
        Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

        Comment


        • #34
          Re: Lens productfotografie

          Gezien wat ik aan materiaal heb, zal het toch met een lichttent moeten gebeuren...

          Is er een reden waarom mijn achtergrond blauw wordt? Witbalans?

          Comment


          • #35
            Re: Lens productfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
            Gezien wat ik aan materiaal heb, zal het toch met een lichttent moeten gebeuren...

            Is er een reden waarom mijn achtergrond blauw wordt? Witbalans?
            Die blauwe schijn, die komt id zeker van een foutieve witballans.
            oplossingen:
            • WB juist instelen in de camera
            • Werken in RAW en dan de WB achteraf juist instellen
            • In je nabewerking met de kleurbalans zo schuiven dat het juist komt te zitten
            • Een exacte Witbalans bekom je door gebruik te maken van een grijskaart


            Als je echt iets wil fotograferen in je lichttent, fotografeer dan blinkend metaal, dat is een materiaal dat vraagt om "een tent van licht".
            Doe eens de test:
            • zet je fles op een glazen tafel
            • zet achter je fles een lichtbron met grote softbox (gebruik eventueel je lichttent als softbox)
            • regel je lichtsterkte zo dat je achtergrond wit is en je fles doorgelicht wordt zonder over te belichten
            • plaats naast je fles aan elke zijde een blad zwart papier en kijk wat dat doet met de aflijning
            • maak een foto, waarschijnlijk gaat een etiket of dergelijke niet leesbaar zijn.
            • Licht nu deze plaatsen die te donker zijn op met bijvoorbeeld , een klein make up spiegeltje , een stukje wit karton of papier...
            • Maak terug een opname, evalueer en pas aan.
            Last edited by photogRAF; 26 augustus 2010, 18:21. Reden: (g)een
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #36
              Re: Lens productfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              Die blauwe schijn, die komt id zeker van een foutieve witballans.
              oplossingen:
              • WB juist instelen in de camera
              • Werken in RAW en dan de WB achteraf juist instellen
              • In je nabewerking met de kleurbalans zo schuiven dat het juist komt te zitten
              • Een exacte Witbalans bekom je door gebruik te maken van een grijskaart



              Als je echt iets wil fotograferen in je lichttent, fotografeer dan blinkend metaal, dat is een materiaal dat vraagt om "een tent van licht".
              Doe eens de test:
              • zet je fles op een glazen tafel
              • zet achter je fles een lichtbron met grote softbox (gebruik eventueel je lichttent als softbox)
              • regel je lichtsterkte zo dat je achtergrond wit is en je fles doorgelicht wordt zonder over te belichten
              • plaats naast je fles aan elke zijde een blad zwart papier en kijk wat dat doet met de aflijning
              • maak een foto, waarschijnlijk gaat een etiket of dergelijke niet leesbaar zijn.
              • Licht nu deze plaatsen die te donker zijn op met bijvoorbeeld , een klein make up spiegeltje , een stukje wit karton of papier...
              • Maak terug geen opname, evalueer en pas aan.

              ok, thx voor de tips. Zal ik eens proberen

              Comment


              • #37
                Re: Lens productfotografie

                Ik twijfel toch ook aan het gebruik van een lichttent voor glaswerk/flessen.
                De methodes zoals hierboven beschreven door Yevgeniy en PhotogRAF lijken mij inderdaad beter (je moet immers wat diepte/plasticiteit in het onderwerp krijgen dmv. licht/schaduw).

                Nota: wel leuk dat PhotogRAF schrijft 'maak terug geen opname, ...

                Guy
                www.guydewestelinckfotografie.be

                Comment


                • #38
                  Re: Lens productfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                  Nota: wel leuk dat PhotogRAF schrijft 'maak terug geen opname, ...
                  Guy
                  Bedankt om mij op m'n tikfout te wijzen.
                  Maar eigenlijk zit er ook wel een stukje waarheid in, als je met een technische camera werkt dan kijk je en evalueer je eerst 37 keer op je matglas alvorens 1 opname te maken.
                  Maar de mentaliteit tegenwoordig is probeer maar wat want het kost toch geen geld.
                  Vriendelijke groeten,Raf

                  www.rafvandenbogaert.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: Lens productfotografie

                    Heb ook een analoge f1 van canon, manier van werken is idd heel anders... bij film..
                    Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

                    Comment

                    Working...
                    X