Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens productfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lens productfotografie

    sluitertijden van 1/5 tot 1/200 ongeveer.
    Sluitertijd gaat geen invloed hebben op de hoeveelheid flitslicht.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #17
      Re: Lens productfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Sluitertijd gaat geen invloed hebben op de hoeveelheid flitslicht.
      Dit dus instellen en laten staan en spelen met diafragma? Wat ik me ook nog afvroeg is hoe bepaalde foto's met beperkte scherptediepte genomen worden in studio. Want als ik mijn diafragma naar 2.8 haal bv heb ik te veel licht en flits staat al op minste...

      En die achtergrond perfect wit maken lukt me dus ook maar niet

      Comment


      • #18
        Re: Lens productfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Sluitertijd gaat geen invloed hebben op de hoeveelheid flitslicht.
        Haja ik was vergeten dat hij werkte met een flits en niet met continu licht zoals ik mijn testjes deed
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

        Comment


        • #19
          Re: Lens productfotografie

          Want als ik mijn diafragma naar 2.8 haal bv heb ik te veel licht en flits staat al op minste...
          -ND-filters
          -Enkel instellicht gebruiken of minder krachtige flitsers. Flitsers verder weg helpt ook wel.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #20
            Re: Lens productfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
            Dit dus instellen en laten staan en spelen met diafragma? Wat ik me ook nog afvroeg is hoe bepaalde foto's met beperkte scherptediepte genomen worden in studio. Want als ik mijn diafragma naar 2.8 haal bv heb ik te veel licht en flits staat al op minste...

            En die achtergrond perfect wit maken lukt me dus ook maar niet
            sluitersnelheid op 1/125 of 1/250ste zetten ( je zal wel met een statief werken maar bon ... )
            F8 bvb en vooral spelen met je flitsen, meer kracht, minder kracht, dichte bij de lichttent, verder af plaatsen, beetje draaien, een flits die meer gericht is op je onderwerp, de andere flits gericht op je achtergrond. Zoveel speelmogelijkheden.

            Mvg,
            Oli
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #21
              Re: Lens productfotografie

              ok, zal ik op die manier eens proberen dan. Maar dus wel altijd flitsen via de tent of kan dit ook eventueel langs vooraan door het gat van de tent? Of gaat dit te straf licht zijn dan?

              Comment


              • #22
                Re: Lens productfotografie

                Achtergrond doek niet vouwen, maar ophangen, in een boog naar voor laten komen en je object erop plaatsen.

                Als je achtergrond wit is, maar er toch nog oneffenheden te zien zijn, kun je met RAW software je witpunt wat verleggen, zodat je achtergrond volledig "uitgebrand" wordt (alle kleuren waarde: 255).
                Wel opletten dat je geen lichte delen van je onderwerp eveneens uitbrandt met deze methode (clip waarschuwing inschakelen).

                Vooral veel proberen
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #23
                  Re: Lens productfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                  Achtergrond doek niet vouwen, maar ophangen, in een boog naar voor laten komen en je object erop plaatsen.
                  En hoe berg je die dan op wanneer je niet fotografeert zonder te vouwen?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lens productfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                    Als je achtergrond wit is, maar er toch nog oneffenheden te zien zijn, kun je met RAW software je witpunt wat verleggen, zodat je achtergrond volledig "uitgebrand" wordt (alle kleuren waarde: 255).
                    Wel opletten dat je geen lichte delen van je onderwerp eveneens uitbrandt met deze methode (clip waarschuwing inschakelen).
                    Dus sowieso in RAW fotograferen? Heb dit nog nooit gedaan en heb dus ook geen verstand van de RAW software...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lens productfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
                      En hoe berg je die dan op wanneer je niet fotografeert zonder te vouwen?
                      door die op te rollen op een kartonnen buis voor verzending van posters ... werkt perfect, anders kan je elke keer opnieuw je strijkijzer boven halen.

                      Maar ik vrees een beetje dat je met een opening van 2.8 op zo'n korte scherp stel afstand niet veel diepte zal hebben, het is toch de bedoeling dat het product scherp op de foto staat ?

                      Als ik mijn schaalmodellen fotografeer gebruik ik regelmatig mijn 50mm 1.8 lens ... op f22 ... zeker voor een driekwart aanzicht, anders is de wagen niet helemaal scherp, en dit geeft dan sluitertijden van 2 tot 5 seconden afhankelijk van de kleur van het model.

                      Dus product fotografie met f2.8 lijkt me héél apart hoor

                      PS kijk gerust even naar Mijn collectie schaalmodellen voor de resultaten die ik haal met een kubus van 80cm en drie daglichtlampen (ik weet het, dit is continu licht terwijl TS met flitsers werkt ... maar persoonlijk vind ik dat product fotografie prima met continu licht gaat ... of het moet over voedsel gaan, dan moet je met flitsers werken ivm de warmte) ... trouwens binnenkort zet ik een nieuwe tutorial online over het fotograferen van schaalmodellen in een dergelijke licht tent want in de eerst tut wordt hier niet zo veel over vermeld.

                      Mark
                      Last edited by LamboCars; 24 augustus 2010, 12:53.
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lens productfotografie

                        Toch enkele belangrijke puntjes:
                        1_ zoals reeds eerder vermeld, een diafragma van 2,8 zal vaak niet voldoen qua dieptescherpte. Bij productfotografie is het (bijna) steeds de bedoeling dat het volledige product er scherp opstaat. De meeste lenzen geven hun maximale scherpte rond f8,0 - f16,0. Je hebt dan meestal meteen ook voldoende dieptescherpte (weliswaar afhankelijk van de afstand product/fototoestel).
                        2_met het 'zomaar wat achteraf rommelen' met de witbalans van je rawbestand kan je de achtergrond uiteraard perfect wit krijgen. Echter, in een productfoto moeten ook de kleuren van het onderwerp accuraat worden weergegeven. Bij het aanpassen van de witbalans verander je ook de kleuren van het product zelf (wat uiteraard niet wenselijk is). Ik zou daarom toch een testje met een 'grijskaart' aanraden.

                        Veel succes.

                        Guy De Westelinck
                        www.guydewestelinckfotografie.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lens productfotografie

                          Ik had gelezen dat de kleurtemperatuur bij flitslicht 5000K zou zijn en had dit op mn body zo ingesteld. Is dit voldoende of toch witbalans anders gaan instellen?

                          Idd, meestal heb je veel scherptediepte nodig maar voor creatief gebruik kan dit toch al wel eens veranderen, vandaar mijn vraag.

                          Ik ga morgenavond nog wat oefenen en zal jullie dan nog wat beelden laten zien. Hopelijk lukt het al wat beter...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lens productfotografie

                            Flitslicht heeft inderdaad een kleurtemperatuur van ongeveer 5000°K (scheelt een beetje van merk tot merk).
                            Dit kan soms wel wat afwijken, afhankelijk van bv. de omgeving waarin je fotografeert (muren/plafond). Daardoor kan je 'echte' kleurtemperatuur warmer (geel) of koeler (blauw) worden.
                            In jouw lichttent zal je hier hoogstwaarschijnlijk geen hinder van ondervinden.

                            Als je eerst enkele testjes met een grijskaart maakt, kan je een perfect neutrale kleurbalans reeds in jouw toestel instellen (= minder werk achteraf).

                            Welke producten moet je eigenlijk fotograferen: glazen voorwerpen, metalen spulletjes, plastic, glanzend, mat, ...)?

                            Guy
                            www.guydewestelinckfotografie.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lens productfotografie

                              Hmmm, dan moet ik dat ook nog eens uitzoeken hoe ik dit best doe met die grijskaart... En met welk programma ik dit dan kan bewerken.

                              Momenteel ben ik maar gewoon wat aan het proberen maar de opdracht die er zit aan de komen is van allerhande flessen drank (champagne, whisky, bier,...) en enkele geschenkpakketten van drank en snacks.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Lens productfotografie

                                Vanavond nog wat zitten proberen... Deze komen zo uit mn toestel, lijkt dit op wat?





                                Heb het idee dat de achtergrond precies te blauw is... Klopt dat of ligt dit aan mijn scherm? Want dat is al oud...

                                Comment

                                Working...
                                X