BD'ers, ik steek gewoon van wal:
Buiten de zwakke composities hebben de foto's die ik neem steeds het zelfde probleem, nl fletse kleuren en nooit écht scherp (hoewel AF), er lijkt altijd wel een 'waas' over te hangen.
Nu vraag ik mij af waar dit aan ligt, het materiaal, instellingen of onkunde.
Ik gebruik (leen):
Canon EOS 350D met battgrip
EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II met EW-60C zonnekap
EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
(lenzen zijn proper)
Ik ben hier slechts een week mee aan de slag, maar hoe ik de instellingen nu bepaal:
Sluitertijd (Tv): in functie van het te fotograferen object: kort om actie stop te zetten of langer om beweging weer te geven. Auto om te passen bij Av
Aperture (Av): DOF bepalen of auto om bij Tv te passen.
ISO: Zo laag mogenlijk als het kan, omhoog als de sluitertijd of diafragma voorkeur dit nodig heeft
Witbalans: auto
AF: aan
Vooral bij gebruik van de 55-200 lens zijn 90% van de fotos onscherp.
f getal van de lens: optimale diafragma voor die lens?
De kennis is dus (nog) beperkt, maar we zijn hier om bij te leren, dus als er 'kemels' of misvattingen in staan hoor ik het graag...
Buiten de zwakke composities hebben de foto's die ik neem steeds het zelfde probleem, nl fletse kleuren en nooit écht scherp (hoewel AF), er lijkt altijd wel een 'waas' over te hangen.
Nu vraag ik mij af waar dit aan ligt, het materiaal, instellingen of onkunde.
Ik gebruik (leen):
Canon EOS 350D met battgrip
EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II met EW-60C zonnekap
EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
(lenzen zijn proper)
Ik ben hier slechts een week mee aan de slag, maar hoe ik de instellingen nu bepaal:
Sluitertijd (Tv): in functie van het te fotograferen object: kort om actie stop te zetten of langer om beweging weer te geven. Auto om te passen bij Av
Aperture (Av): DOF bepalen of auto om bij Tv te passen.
ISO: Zo laag mogenlijk als het kan, omhoog als de sluitertijd of diafragma voorkeur dit nodig heeft
Witbalans: auto
AF: aan
Vooral bij gebruik van de 55-200 lens zijn 90% van de fotos onscherp.
f getal van de lens: optimale diafragma voor die lens?
De kennis is dus (nog) beperkt, maar we zijn hier om bij te leren, dus als er 'kemels' of misvattingen in staan hoor ik het graag...
Comment