Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Oorspronkelijk geplaatst door photographyfreakBekijk bericht
Dag
straks ga ik eens de zonsondergang fotograferen.
Waar moet ik op letten en welke instellingen moet ik gebruiken?
Nooit vergeten van de dop van je objectief te halen, anders is de zon reeds helemaal onder en is het donker ....
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Ik help graag jongeren of beginnelingen want ook ik heb het moeten leren, sommige gevorderden durven dit al eens vergeten. Een paar eenvoudige tips :
1- Meet je licht op de helderste onderdelen in je zoeker, hou deze vast en bepaal dan je compositie.
2- Met de zon in je beeld : bij een grote opening (diafragma bijv.2:8) krijg je een grote uitstralende zon, bij een kleine opening (diafragma bijv.16:00) zal deze zon (vlek) kleiner van afmeting worden.
3- Kleurrijke lucht en omgeving zullen een belangrijke rol spelen in de opname. Ook een verloopfilter kan nuttig zijn als bijkomend hulpmiddel.
4- Wees niet zuinig en maak meerdere opnamen en noteer wat je instellingen zijn om te vergelijken.
5- Nabewerking is evenzo een must om je resultaat bij te sturen en te verbeteren (volgens je eigen visie en smaak).
NB. Je kan steeds een privé bericht sturen om verder te overleggen en deze BD niet te overbelasten.
Veel succes en groeten,
hogteneer
NB. Je kan steeds een privé bericht sturen om verder te overleggen en deze BD niet te overbelasten.
Veel succes en groeten,
hogteneer
privebericht? Overbelasten?
Dit is een forum om te leren, fijn dat iemand de moeite neemt om te helpen
Als de raad is zelf te searchen, dan zeg ik BD wel op
privebericht? Overbelasten?
Dit is een forum om te leren, fijn dat iemand de moeite neemt om te helpen
Als de raad is zelf te searchen, dan zeg ik BD wel op
17 verschillende topics hebben over 1 onderwerp is dan ook niet handig noch overzichtelijk.
Dus zou je op zijn minst toch de moeite moeten doen om zelf even te zoeken of een onderwerp al dan niet al ter sprake is gekomen. Wat me bij een zonsondergang of -opgang niet onwaarschijnlijk lijkt.
17 verschillende topics hebben over 1 onderwerp is dan ook niet handig noch overzichtelijk.
Dus zou je op zijn minst toch de moeite moeten doen om zelf even te zoeken of een onderwerp al dan niet al ter sprake is gekomen. Wat me bij een zonsondergang of -opgang niet onwaarschijnlijk lijkt.
Dats waar, toch zijn die (simpele) 5 punten van Hogteneer voor mij een goed praktisch uitgangspunt, want
ik vind instellingen vaak lastig te bedenken, leer daarom veel op BD van vragen en op-en aanmerkingen.
Dank voor je link blauwe uurtje.
Ik help graag jongeren of beginnelingen want ook ik heb het moeten leren, sommige gevorderden durven dit al eens vergeten. Een paar eenvoudige tips :
1- Meet je licht op de helderste onderdelen in je zoeker, hou deze vast en bepaal dan je compositie.
2- Met de zon in je beeld : bij een grote opening (diafragma bijv.2:8) krijg je een grote uitstralende zon, bij een kleine opening (diafragma bijv.16:00) zal deze zon (vlek) kleiner van afmeting worden.
3- Kleurrijke lucht en omgeving zullen een belangrijke rol spelen in de opname. Ook een verloopfilter kan nuttig zijn als bijkomend hulpmiddel.
4- Wees niet zuinig en maak meerdere opnamen en noteer wat je instellingen zijn om te vergelijken.
5- Nabewerking is evenzo een must om je resultaat bij te sturen en te verbeteren (volgens je eigen visie en smaak).
Veel succes en groeten,
hogteneer
Bedankt voor de reactie, maar ik wil graag nog wel eens zeggen dat ik geen beginneling ben in fotografie.
Het is gewoon een van de eerste keren dat ik de zonsondergang probeer te fotograferen.
En gisterenavond ben ik dus gaan trekken, maar daar is niet veel van gekomen, ik heb me meer bezig gehouden met andere dingen, want de lucht was niet zo mooi.
Hey sorry voor een andere beginneling vraag. Wat bedoel je met meet het licht(Hoe meet je het licht)? Ik heb een canon 550D?
Alvast bedankt.
voor zonsondergangen zet ik mijn camera op spotmeter (zie handleiding voor de jouwe) en meet ik het licht op de kleurschakering van de zonsondergang die voor mij de belangrijkste is. Meestal is dat een punt in de wolken. Op basis daarvan een beetje met het +/- knopje wat bijregelen.
een statief en lange sluitertijden kan je zonsondergang veel deugd doen
Comment