Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeer scherpe foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zeer scherpe foto's

Klopt van de zooms, daarom zeg ik ook "bij voorkeur" dus niet noodzakelijk

Mijn 70-200 en 24-70 leveren ook vlijmscherpe platen af (als het moet)...en denk dat er genoeg goede zoomlenzen zijn die het menig prime moeilijk maken...

Maar uiteindelijk zal, op gebied van scherpte, een prime van dezelfde bouwkwalitiet toch altijd net beter zijn als een zoom...de vraag is of je het ook gaat zien met het doel waar de foto voor gemaakt is...
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

wel daar zijn verschillende elementen die een scherpte (indruk) bepalen maar dat is moeilijk uit te leggen in een paar regels.
      Een scherpe lens is uiteraard belangrijk maar niet alles bepalend, met een goede mid-class lens kun je mooie resultaten bereiken.
      wat is daarbij ook belangrijk:
      -kleurcompositie, als je rood op voorgrond brengt en blauw op achtergrond ga je een heel ander gevoel krijgen dan omgekeerd. Rood is een goede voorgrond kleur, zo creëer je diepte en krijg je een ander scherpte gevoel
      -nauwkeurigheid van de kleuren en samengaand de witbalans
      -correct contrast
      -correct licht, opname in studio met perfecte belichting en instelling camera, gaat een scherper beeld leveren dan een buitenopname bij miezerig weer.
      -stand van de zon (licht).
      -buiten heb je atmosferische invloeden die scherpte beinvloeden
      -perspectief in een foto verhoogt scherptegevoel
      -kwaliteit bokeh
      -klein scherptediepte is een manier om scherpte gevoel te creëren maar niet zo goed bruikbaar voor landschap etc.
      - ......

Comment

Kan je nog volgen photographyfreak....of komt het al een beetje zwart en onscherp voor je ogen
        Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Laten we eerst eens afspreken wat scherp is!
          "Geen vraag is zo moeilijk te beantwoorden als die waarop het antwoord voor de hand ligt."
          (heb ik niet zelf verzonnen. )

Topic starter noemt zelf 2 mogelijkheden om foto's " scherper " te maken. Is het nu echt zo lastig om te begrijpen wat hij vraagt en dit lijstje aan te vullen ?

1 statief gebruiken
          2 lage iso waarden
          3 afstandsbediening of zelfontspanner
          4 Indien mogelijk ondersteun jezelf (tegen een muur of op een tak enz)
          5 Let op je ademhaling. Maak de foto tussen twee adem teugen.
          6 Zorg voor zo weinig mogelijk glas tussen de lens en het onderwerp. UV filters ed zijn mooi om de lens te beschermen maar dragen niet bij aan de kwaliteit van de foto.
          7 Elk objectief heeft een brandpunt afstand en diafragma waarop het het beste presteert. Hou daar rekening mee indien mogelijk.
          8 Soms is manuele scherp stelling beter dan autofocus.
          9 Ik weet niet zeker in hoeverre je de D40 x kunt instellen op scherpte ( de nabewerking in het toestel) en ook niet welk fotobewerking programma jij gebruikt maar uit ervaring zeg ik dat de nabewerking nog een behoorlijk deel van de uiteindelijke " scherpte " bepaalt.

succes !
          groet, Rik

Comment

Bedankt voor de reactie

Ik heb onlangs het boek 'Scott Kelby's Digitale Fotografie Boek' gekocht en daarin stond een zeer goede manier om in Photoshop de foto's scherper te maken, eerst je foto omzetten naar LAB-modus en dan onscherp masker op een van de lagen te verwerken. Ik dacht dat het de laag Lichtsterkte ofzo was..
            Website[/CENTER]

Comment

Ik heb dat boek ook (originele Engelse versie dan).
              Je hebt het over Lab Color Sharpening, waar inderdaad het helderheidskanaal of de luminosity via een laag verscherpt wordt. Maar hij heeft het bij "all purpose sharpening" toch over het unsharp mask. En verder is er - zoals je weet als je dat boek hebt - nog two-pass sharpening, en legt hij uit wanneer je volgens hem best smart sharpening gebruitk. Om nog te zwijgen over edge sharpening.

Ik gebruik meestal geen verscherping als ik foto's moet downsizen, omdat dat ook nog eens de boel verscherpt (zeker als je bicubisch scherper verkleint). Was het maar zo simpel om te zeggen dat dé methode met dé instellingen de enige ware is.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Deze methode van verscherpen vind ik wel een goeie:
                http://www.juzaphoto.com/eng/article...ve_for_web.htm
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  Ik heb dat boek ook (originele Engelse versie dan).
                  Je hebt het over Lab Color Sharpening, waar inderdaad het helderheidskanaal of de luminosity via een laag verscherpt wordt. Maar hij heeft het bij "all purpose sharpening" toch over het unsharp mask. En verder is er - zoals je weet als je dat boek hebt - nog two-pass sharpening, en legt hij uit wanneer je volgens hem best smart sharpening gebruitk. Om nog te zwijgen over edge sharpening.

Ik gebruik meestal geen verscherping als ik foto's moet downsizen, omdat dat ook nog eens de boel verscherpt (zeker als je bicubisch scherper verkleint). Was het maar zo simpel om te zeggen dat dé methode met dé instellingen de enige ware is.
                  Dat is waar. Heel veel mensen zijn geneigd hun foto's overdreven te verscherpen. Ze geven dan wel een zeer scherpe indruk, maar tegelijkertijd worden ze onnatuurlijk. De dingen rondom ons bezitten echt geen geaccentueerde randen. Let daar maar eens op.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                    Dat is waar. Heel veel mensen zijn geneigd hun foto's overdreven te verscherpen. Ze geven dan wel een zeer scherpe indruk, maar tegelijkertijd worden ze onnatuurlijk. De dingen rondom ons bezitten echt geen geaccentueerde randen. Let daar maar eens op.
                    Volkomen akkoord!
                    Er is altijd scherpteverlies door het "demosaicing" proces, en dat moet/kan je compenseren door je foto's default een heel klein beetje aan te scherpen, maar voor de rest vind ik dat een goede foto (onderwerp in focus, fatsoenlijke lens) doorgaans geen verdere aanscherping hoeft.
                    Dat overdreven aanscherpen is het meest nefast voor de dingen waarmee wij mensen het meest vertrouwd zijn, zoals bv. het menselijk oog. Daar merk je onmiddellijk dat er digitaal "geknoeid" wordt.
                    Anderzijds hebben manipulaties zoals resize/rotate altijd scherpteverlies tot gevolg, dus daar is het OK om opnieuw iets aan te scherpen als het nog niet standaard gebeurd is -maar dan pakweg een kwart van wat je oorspronkelijk van plan was :-).

Comment

Working...
                    X