Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen bij zeer zwak licht.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Scherpstellen bij zeer zwak licht.

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
    Wel oppassen dat de rubber ni lost, of je haakjes van de batterygrip niet afbreken !
    Die Jef toch he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      en dan foto onderbelicht
      Denk je dat????
      De belichtingsmeter werkt verder, ook na het half indrukken van je ontspanner.
      Je kan hem wel manueel vergrendelen.
      Piet Cosaert
      http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

Had het zelfde probleem, met een zaklamp werkt idd prima, mits op manueel, anders word je foto onderbelicht. Maar hoe zit dat met sterren? Zaklampje erop heeft weinig zin lijkt mij
        ---

Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TriXal0ne Bekijk bericht
          Had het zelfde probleem, met een zaklamp werkt idd prima, mits op manueel, anders word je foto onderbelicht. Maar hoe zit dat met sterren? Zaklampje erop heeft weinig zin lijkt mij
          statief, mirror lockup & lange sluitertijden
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

Comment

Had het zelfde probleem, met een zaklamp werkt idd prima, mits op manueel, anders word je foto onderbelicht. Maar hoe zit dat met sterren? Zaklampje erop heeft weinig zin lijkt mij:p

Manueel scherpstellen op bijna oneindig.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Manueel scherpstellen op bijna oneindig.
              als er voldoende sterren aan de hemel staan, zou er dan niet genoeg contrast zijn om AF te gebruiken?
              Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                als er voldoende sterren aan de hemel staan, zou er dan niet genoeg contrast zijn om AF te gebruiken?
                Tenzij je er met een knoert van een tele op gaat zitten vrees ik van niet.

Op 200mm was het niks bij mij.. misschien op een heel heldere sterrenhemel (dus weinig lichtvervuiling).
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

zonder te zeveren
                  da stom lichteke op onze Nikons, kan vree handig zijn

met een externe flits kan je dit ook oplossen
                  de nikonflitsers gebruiken rood raster
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Ik heb zelf een Canon EOS 100D, ik had iets gelezen van met je focusring draaien tot je een liggende 8 ziet, maar kan het nergens vinden. Iemand een idee?
                    ---

Comment

Ik heb zelf een Canon EOS 100D, ik had iets gelezen van met je focusring draaien tot je een liggende 8 ziet, maar kan het nergens vinden. Iemand een idee?
                      lens op M zetten... en dan aan de focusring draaien tot je in het "venstertje" op je lens bij de focusring een liggende 8 ziet staan... Dat wil zeggen dat je scherpstelt op oneindig.

En het zal wel een 1000D zijn zeker?
                      Nieuwe site

Comment

Ik bedoelde idd de 1000D Maar dat is juist het probleem, ik zie die liggende 8 nergens, niet in de zoeker, en ook niet op de lens zelf.. Hoe veel ik ook aan die ring draai. Ik heb de standaard 18-55mm kitlens.
                        ---

Comment

Op moderne lenzen zit geen afstandsschaal, dus bijna helemaal links- of rechtsom draaien. Je ziet vanzelf wat de oneindig kant is.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Misschien kun je een oplossing vinden door eens te kijken op websites over astrofotografie.
                            Die gebruiken hulpmiddelen bij het scherpstellen, bijvoorbeeld een Hartmann mask of Bahtinov mask.
                            Een Hartmann mask is vrij eenvoudig zelf te maken.

Even googelen op 'Hartmann mask' of 'Bahtinov mask' en je weet al snel meer van dit onderwerp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                              Ben de laatste tijd aan het experimenteren met foto's bij zeer weinig licht en lange sluitertijden.
                              Belichting zo voorzien om de sfeer vast te houden en toch voldoende licht om een duidelijke foto is me al gelukt.

Alleen heb ik meestal problemen met scherpstellen.
                              De AF (bv. m'n 400D met 50mm f1.8) blijft maar zoeken, soms helpt het op een meer contrastrijk gebied te mikken om de AF te laten scherpstellen. Maar dit is niet altijd mogelijk. Manueel scherpstellen lukt niet zo goed vind ik. Gewoon al omdat ik bij die slechte lichtomstandigheden zelf niet zo goed zie.

Iemand een goede tip?
                              als lange sluitertijden geen probleem zijn diafragma op 11 of 16 en de afstand schatten en manueel instellen. Ik neem aan dat de 50mm 1.8 van canon een afstandsschaal heeft. op f/11-f/16 heb je met een 50mm voldoende scherptediepte om er een meterke naast te zitten, tenzij je een macro maakt met tussenringen natuurlijk. Op afstanden vanaf 2 m tot oneindig werkt dat behoorlijk goed. Heel wat straatfotografen gebruiken die methode om stieken vanuit de heup scherpe foto's te maken.
                              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
                                Zaklampje aan.......scherpstellen......zaklampje uit......en afdrukken
                                Eenvoud (en even nadenken) is de beste technologie....
                                mvg, Wilfried
                                http://www.familialebemiddeling.net
                                http://www.mestdagh.biz

Comment

Working...
                                X