Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Formules scherptediepte en scherptediepteveld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

Ezlesbrug:
    f2 2 dingen scherp en f22 22 dingen scherp
    Dan heb je de richting te pakken en daar mee oefenen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Staat er op jouw body nergens een knopje waarmee je het diafragma kunt sluiten en zo door de zoeker een idee hebt van je DOF ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Staat er op jouw body nergens een knopje waarmee je het diafragma kunt sluiten en zo door de zoeker een idee hebt van je DOF ??
        Dat stond er en nu staat er een knopje voor de LV of flits uit. Met het originele knopje zie ik het alleen donkerder worden.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Rare camera's die nikon's.Ik gebruik Canon en door op dit knopje te drukken sluit mijn diafragma.Niks te maken met flits etc.Natuurlijk wordt het beeld donkerder,omdat er minder licht binnenkomt als je het diafragma meer sluit dan vol open.Maar je kunt wel het effect zien qua scherptediepte.Nu hoor ik wel regelmatig hier klagen over de kwaliteit van de zoeker,maar dit verschil moet je toch kunnen zien.Op 11 of 16 ga je geen verschil zien,maar tussen 1.8 en 5.6 of 8 moet je het wel zien.Indien niet,vergeet dan al je formules en de rest.

Comment

Neen op de D5000 staat dat bij mijn weten er niet op
            grtjes
            Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

Comment

Dat is dan niet bepaald erg handig.Kan zijn dat bij bepaalde Canon's dit dan ook niet het geval is.
              Vanaf m'n AE-1,T-90,1N,Mk IIn en 5D,staat dit knopje er wel op.Dus ik veronderstel dat dit standaard zo is,maar blijkbaar niet.
              Dan moet je je wel behelpen met formules,of op het objectief kijken wat je scherptediepte is.Niet alle objectieven hebben zo'n een schaal.
              Maar 2.8 geeft normaal minder scherptediepte,11 of 16 uiteraard meer.
              Maar de blur wordt bepaald door je objectief.Een 24 mm op 5.6,geeft de achtergrond visueel meer scherp of herkenbaar weer ,dan een 400 mm met 5.6.Of er daar formules voor bestaan??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Schakel je je AF uit dan of hoe ?
                Nee je rekent de hyperfocale afstand uit, dan pas je dat af en sla je een paaltje en dat gebruik je om het af-punt op te richten.

Comment

Rare camera's die nikon's.Ik gebruik Canon en door op dit knopje te drukken sluit mijn diafragma.Niks te maken met flits etc.
                  Die rare Nikons hebben programmeerbare knoppen en dan zet ik er een funktie op die ik wel nuttig vind, dus: start LV of bv flits uit.

Comment

Working...
                  X