Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Binnenspeeltuin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Binnenspeeltuin

    Ik moet vanmiddag wat foto's gaan trekken in een binnenspeeltuin. Maar ik vroeg me een beetje af hoe ik daar best te werk zou gaan. Ik heb ter beschikking:

    Nikon D700, nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-300 3.5-5.6, nikkor 50 1.4, sigma 180 2.8 macro, nikon SB-900 flits.

    Hoe pak ik dit best aan? Met flits veronderstel ik? Hoe flits ik dan best? Recht inflitsen? Of flits naar boven? Omnibounce of niet? Welke instellingen op camera?

    Ik weet dat het kwestie van uitproberen is, maar als ik al een richting heb, dan weet ik hoe ik best begin te testen... Alle tips zijn dus welkom!!
    Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

  • #2
    Re: Binnenspeeltuin

    Een eenvoudige basisinstelling, zonder veel creatieve bedoelingen, altijd scherp en goed belicht is: toestel op M, ISO 400, tijd op 1/125, diafragma op 5.6.
    Nadien kan je spelen met hogere ISO, diafragma, tijd enz.
    Omnibounce op de flitser geeft zachter licht, flitsen via plafond of witte muur is veel beter, enz. Proberen maar.

    Comment


    • #3
      Re: Binnenspeeltuin

      En welke lens gebruik ik best? 24-70 is misschien wat krap, dan moet ik al redelijk dicht bij kunnen.

      En altijd met flitser dus? Flitser gewoon op automatisch laten staan?
      Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

      Comment


      • #4
        Re: Binnenspeeltuin

        Op diafragma 5.6 zijn de meeste lenzen ongeveer op hun best qua scherpte. Gebruik die waarbij je de juiste omkadering kan vinden ter plaatse.
        Ik ken jouw nikon-flitser niet. Op automatisch is normaal gesproken goed. Bij Canon is het de E-TTL instelling. De flitser zorgt dan voor de juiste belichting.
        Als je in RAW trekt kan je nadien nog vlot corrigeren.

        Comment


        • #5
          Re: Binnenspeeltuin

          Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
          Omnibounce op de flitser geeft zachter licht, flitsen via plafond of witte muur is veel beter, enz. Proberen maar.
          In een speeltuin zijn de plafonds toch vaak hoog. Lijkt me dus niet evident om te bouncen.

          @opa: de basisinstelling? Ik denk niet dat die altijd overal goed zal zijn hoor. In een speeltuin zit je of met kunstlicht of met beperkter licht of met veel licht. Alles zal dus ook een beetje daarvan afhangen.

          Je hebt daar een mooi arsenaal aan materiaal, dat moet toch zeker wel lukken. Je hebt lichtsterke lenzen. Misschien heb je flits zelfs niet nodig want met een D700 kun je al vrij hoog gaan in ISO waarde dacht ik.

          Wat wil je juist nemen? De spelende kinderen, portret, overzichtsbeelden? Voor portretten lijkt me je 24-70 toch een goede lens. Neen?
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Binnenspeeltuin

            Bij Nikon is er dezelfde TTL automatische instelling, dus ik zal die maar gebruiken. Ik vrees alleen dat er nogal hoge plafonds zullen zijn, en dus weinig andere mogelijkheden dan recht inflitsen.
            Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

            Comment


            • #7
              Re: Binnenspeeltuin

              Ik neem beide lenzen zeker mee. Het feestje duurt 3u, dus ik heb nogal wat mogelijkheden om te testen, en eens van lens te wisselen enzo.

              De 70-300 is natuurlijk handiger omdat ik dan niet zo dicht moet komen bij de kinderen. Veel kinderen zijn heel wat minder spontaan (en dus minder mooi) als ze merken dat er foto's worden genomen.

              Ik wil liefst een combinatie van vanalles. Spelende kinderen, maar zeker ook wel close-ups.

              Ik probeer ook zeker wat foto's zonder flits. Op ISO3200 of zelfs 6400 lukt nog vrij aardig, zonder al te veel ruis. Ik ken de binnenspeeltuin zelf niet, dus ik weet niet goed hoeveel licht er zal zijn!
              Nikon D700, 24-70mm 2.8, 50mm 1.4, 70-300mm 3.5-5.6, Sigma 180mm Macro, Nikon SB-900, Cactus v4

              Comment


              • #8
                Re: Binnenspeeltuin

                d700 lijkt met dit werkje mooi aan te kunnen hoor!

                zeker 24-70, 70-300, 50 f1.4 en sb900 meepakken

                proberen zonder te flitsen, maar als je ze mee hebt kan je ze gebruiken.


                desnoods wa vroeger terplaatse en al es kijken.

                ga volgende week ook naar zo'n indoorspeeltuin met de vrouw en een paar mensen van een babyforum. mijn d90 zal ook aan't werk gezet worden ze
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Binnenspeeltuin

                  niet flitsen... tussen de kids gaan zitten, ze zullen snel aan je wennen... 50mm 1.4 gebruiken en hoog in de ISO's gaan... tot 6400 indien nodig.. zorg dat je de sfeer hebt...
                  zet je sluiter tijd op 1/250 dan bevries je de voornaamste bewegingen...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Binnenspeeltuin

                    Ik moet vrijdag foto's trekken op een fuif.
                    Ik heb dit al enkele keren gedaan, maar nooit tevreden over het resultaat.
                    Ik probeer altijd eerst zonder flits maar deze foto's zijn steeds bewogen en onscherp, waarna ik moet overschakelen op de (interne) flits wat niet echt mooie foto's oplevert.
                    Mijn camera is een Nikon D60.
                    Welke instellingen vermijden het gebruik van deze flits?
                    En hoe kan ik het resultaat verbeteren?
                    Zou het helpen als ik eventueel een externe flits koop en zoja, welke dan?
                    carolina

                    Comment


                    • #11
                      Re: Binnenspeeltuin

                      Oorspronkelijk geplaatst door carolina123 Bekijk bericht
                      Ik moet vrijdag foto's trekken op een fuif.
                      Ik heb dit al enkele keren gedaan, maar nooit tevreden over het resultaat.
                      Ik probeer altijd eerst zonder flits maar deze foto's zijn steeds bewogen en onscherp, waarna ik moet overschakelen op de (interne) flits wat niet echt mooie foto's oplevert.
                      Mijn camera is een Nikon D60.
                      Welke instellingen vermijden het gebruik van deze flits?
                      En hoe kan ik het resultaat verbeteren?
                      Zou het helpen als ik eventueel een externe flits koop en zoja, welke dan?
                      partypicture topic zoeken én lezen!!
                      nikon stuff

                      Comment

                      Working...
                      X