Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp ivm ruis en scherpte concertfotografie.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hulp ivm ruis en scherpte concertfotografie.

Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
    En ik heb diafragma willen kiezen F2.8 met een iso 1600 maar dan had ik een sluitertijd van 1/8ste en dat is ook geen aanrader denk ik zo.Of ben ik mis?
    Soms gaat mijn camera ook gewoon de tas in bv als ik zoiets meet, misschien red je nog iets met een 1.4.

Hoe meet je het licht? Als je matrixmeting(of hoe dat heet bij Canon) dan wordt al het zwart rond de artiest meegenomen in de meting en naar 18% grijs getrokken, de arteist naar fraai wit. Ik gebruik altijd spotmeting en dan de spot op het gezicht(bij Nikon gaat de spotmeting mee met de AF, ook bij de dure Canons, maar ikgeloof niet de 5D) en dan klik.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

door de band genomen zet ik mijn 1D2 (die minder goed is in hoge ISOs dan 5D2) op ISO800 - 1600 naargelang nodig, camera op Av, diafragma f/2.8 - ... (hoger indien het licht het toelaat). Spotmeting op het gekozen AF punt. Als het dan nog nodig is, spelen met onderbelichting (tot 1 stop soms).

Uiteraard in RAW werken. Meestal komt het dan wel goed tenzij er echt heeeeeeeel weinig licht is... Dan zet ik de 85 1.8 er op maar werkwijze blijft hetzelfde...

Vraagje uit nieuwsgierigheid : Ivanjoehup = Urbexphotography?
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Mechelaars kunnen soms raar doen ... het zit in de genen haha
        Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
          Vraagje uit nieuwsgierigheid : Ivanjoehup = Urbexphotography?
          Hans Swolfs = Inspecteur Witse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Ik zou het toch straf vinden als je betere concert foto's maakt met een crop tegenover een FF. Je hebt natuurlijk niet hetzelfde concert met beide geschoten.

Misschien was 1/200ste en ISO1600 op dat laatste concert niet voldoende om een goed belichte foto te krijgen. En als je onderbelicht dan krijg je ruis.
            Het gaat ook niet zozeer om het materiaal, en ook niet om full frame of niet. Natuurlijk heb je materiaal nodig dat een beetje mee wil werken, maar het maakt heus niet zoveel uit of dat een toestel is dat pas op de markt is, nikon/canon, vijf jaar oud, het is allemaal mogelijk.

Maar een aantal zaken moet je in een concertzaal al onmiddellijk afleren. Een concertzaal is niet dezelfde soort belichting als een fotostudio. Het heeft dus geen zin om op dezelfde manier het belichten aan te pakken. Dat streepke hoeft niet per se in het midden te staan, he; je kan gerust ook goede foto's maken zonder dat dat streepke in het midden komt.

Belangrijkste van al: LEER JE MATERIAAL KENNEN. En niet alleen door foto's te maken van de hond in de tuin, maar door concertzalen in te trekken. Het gaat niet om die camera-instellingen. Het gaat er nog veel meer om wat al die spots aan het plafond met je foto's doen. Waar sta je zelf? Waar valt het licht? Is er frontlicht? Reageert je toestel/lens hetzelfde op rood licht als op blauw licht?

Daarnaast: spotmeting, matrixmeting, center-weight of weet-ik-wat er nog precies bestaat... het maakt geen bal uit. Je kan licht gaan meten tot je een ons weegt, het blijft hetzelfde licht dat door je lens valt. Neem dus de tijd en leer je licht begrijpen. Met of zonder hulpmiddelen, daar gaat het niet om. Als je het maar begrijpt.

Comment

Ik reageer hier eigenlijk veel te laat (de camera staat al te koop)...

Concertfotografie is niet zo gemakkelijk, zelfs niet met het allerbeste "gereedschap".

Onscherpte kan ook liggen aan keuze van scherpstelling, op een bewegend onderwerp kan het in sommige omstandigheden beter zijn om de Servo-AF te gebruiken.
              Als er te weinig licht is, dan maak je foto's op de "stille" momenten (tragere bewegingen van de muzikanten), maar soms mag je ook echt de "actie laten zien, er mag dus wel eens bewegingsonscherpte in de foto's zitten.

Als er heel weinig licht is, dan zal je met lichtsterke primes (85mm f1,8 is daarvoor heel erg goed, ook de 135mm f2 L is volledig open heel erg scherp) moeten werken en de iso voldoende hoog zetten. Lukt het dan ook niet meer om een aanvaardbare sluitertijd te krijgen, dan moet je tevreden zijn met onscherpe foto's, of de camera gewoon terug in de fototas steken...
              Met een 20D kon ik concertfoto's maken, dan zal dat met een 5D MKII zeker moeten lukken (dat hoop ik toch, want morgen ga ik er zelf eentje halen)...

Door ervaring worden de foto's beter, de eerste keer zullen de resultaten meestal niet al te best zijn (ook niet met een 5D MKII + 70-200 f2,8 L IS).
              Aanvaard ook dat niet al je foto's even scherp zijn, naarmate er minder licht is zal het percentage bruikbare foto's kleiner worden.

Op hoge iso zal je ruis zien, maar dat is gewoonlijk een probleem dat je op het beeldscherm ziet als je de foto's op 100% bekijkt. Tenzij je enorme afdrukken wil maken zal je de ruis niet zien op de foto's.
              Last edited by Black B@ndit; 4 maart 2010, 18:58.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik reageer hier eigenlijk veel te laat (de camera staat al te koop)....
                Waar jij dat haalt weet ik niet .Een feit is wel dat ik hem wil ruilen voor de 7D maar daar blijft het ook bij.

Wat mijn probleem ook is : Er zeggen zoveel mensen verschillende mogelijkheden (die mss wel voor hun het beste zijn) en die mix ik dan met als resultaat niks goed :'(.

Is voor jullie deze foto of

Er is wel wat bewegingsonscherpte van Jessy in de arm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Het enige wat ik anders nog zou kunnen verzinnen (overigens zonder dat ik ooit aan concertfotografie heb gedaan) is gebruik maken van nóg lichtsterker glas... Primes zoals de 135L f2 bijvoorbeeld....
                  Elk objectief, ook het duurste en beste, heeft de minste scherpte bij de grootste en de kleinste lensopening, ook in het centrum.
                  Minstends één stop diafragmeren, een goed statief en op het juiste moment afdrukken, geven de meeste kans op succes.
                  Ja, goed scherpstellen ook natuurlijk.( en denk aan de trilling van de camera + objectief door het opklappen van de spiegel. eventueel de zelfontspanner gebruiken)
                  Bert P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Urbexphotography Bekijk bericht
                    Waar jij dat haalt weet ik niet .Een feit is wel dat ik hem wil ruilen voor de 7D maar daar blijft het ook bij.

Wat mijn probleem ook is : Er zeggen zoveel mensen verschillende mogelijkheden (die mss wel voor hun het beste zijn) en die mix ik dan met als resultaat niks goed :'(.

Er is wel wat bewegingsonscherpte van Jessy in de arm.
                    Prachtige foto. Er niets mis met een beetje bewegingsonscherpte van iemand die beweegt. Soms geeft het extra dimensie aan de foto. Hier is het niet zo belangrijk. De enigste manier om minder te hebben is de sluiter verkorten.

Als compositie was het beter geweest als er meer ruimte in de kijkrichting van Jessy was dan achter haar. Maar op concerten moet je nu helaas soms snel zijn.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

[QUOTE=Ivanhoejup;2568329]Van dat * heeft mij dus nooit iemand verteld :'( en ben nogal te lui om het boekje te lezen .

Dan is het eigen schuld dikke bult als je iets niet weet en er wat mis gaat.
                      Bert P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Urbexphotography Bekijk bericht
                        Een feit is wel dat ik hem wil ruilen voor de 7D maar daar blijft het ook bij.

1. een 7D gaat je probleem niet oplossen... Een 5D2 + 70-200 2.8 IS is gewoon een TOPCOMBO voor concerten. Als het daar niet mee lukt, gaat dat met een 7D, een 1D4 of een 1Ds3 ook niet kunnen.

2. er bestaan geen "beste" instellingen : elk concert is anders, heeft zijn eigen licht en daarmee moet je werken en daar moet je op kunnen inspelen. Zo kan je bv op één concert met ISO800 op 5.6 sluitertijden halen van 1/200 terwijl je op het andere met ISO1600 op 1.8 nog 2/3e moet onderbelichten om aan 1/60 te geraken.

3. met die foto is helemaal niets mis (ware het niet dat Jessy beter meer ruimte had aan haar rechterkant naar waar ze kijkt) maar die beweging in de arm stoort helemaal niet. Ook altijd handig als je exif in je foto zit als die beoordeeld moet worden.

4. het is misschien een cliché maar : RTFM
                        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          4. het is misschien een cliché maar : RTFM
                          RTFM ???
                          Ik ben nog maar pas op BD. Wat betekent dit?
                          Van waardering geniet ik.
                          Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                            RTFM ???
                            Ik ben nog maar pas op BD. Wat betekent dit?
                            Read the fucking manual (vaak afgekort als RTFM) is een tekst die regelmatig wordt gebruikt op fora en in nieuwsgroepen op internet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                              Read the fucking manual (vaak afgekort als RTFM) is een tekst die regelmatig wordt gebruikt op fora en in nieuwsgroepen op internet.
                              inderdaad de fabrikanten stoppen niet voor niets zo'n boekje bij hun spullen. Toegegeven : ik lees ze ook niet graag maar beschouw het toch als verplichte kost Camera & handleiding op je schoot en je komt heeeeeeeel veel te weten over je camera...
                              Nieuwe site

Comment

Ik vind die manual zelfs plezierig om te lezen!
                                in tegenstelling tot die van pakweg een gsm.

Comment

Working...
                                X