Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp ivm ruis en scherpte concertfotografie.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hulp ivm ruis en scherpte concertfotografie.

Als je spotmeting gebruikt dan meet je het licht in het centrum van je beeld. Als je dus je licht wilt meten op 1 punt dan kun je deze optie gebruiken. Wil je deze lichtmeting vasthouden en vervolgens herkaderen en opnieuw focussen, dan moet je het * knopje gebruiken bij de lichtmeting. Da's namelijk de manier om je lichtmeting vast te houden (als je tenminste de standaard instellingen m.b.t. AF en lichtmeting hebt aangehouden op je camera)
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Als je spotmeting gebruikt dan meet je het licht in het centrum van je beeld. Als je dus je licht wilt meten op 1 punt dan kun je deze optie gebruiken. Wil je deze lichtmeting vasthouden en vervolgens herkaderen en opnieuw focussen, dan moet je het * knopje gebruiken bij de lichtmeting. Da's namelijk de manier om je lichtmeting vast te houden (als je tenminste de standaard instellingen m.b.t. AF en lichtmeting hebt aangehouden op je camera)
      Van dat * heeft mij dus nooit iemand verteld :'( en ben nogal te lui om het boekje te lezen .

Grtz en bedankt weer iets bijgeleerd lol.

Comment

Met de 5Dii is het niet het * maar de AF-ON knop. Je kan de instellingen zo instellen dat de half-press de belichting vastlegt. En de AF-ON knop de scherpstelling.

Dus eerst half-press om belichting te kiezen.
        Dan AF-ON om scherp te stellen.
        Dan doordrukken om de foto te nemen.

Tussen de 3 acties kan je telkens van compo wisselen.
        Als je spot gebruikt dan moet je weten dat steeds het middelste punt wordt gebruikt om te meten. Scherpstellen best met het middelste punt. En de hulp AF punten activeren in de settings.

Ik gebruik ook ISO1600 of 3200 (soms is er weinig licht).
        Ik werk meestal met sluiter voorkeur omdat ik meestal dans fotografeer. Dan ben je niets met een te lage sluiter. Dus voor mij beter onderbelicht (=meer ruis) dan een totaal bewogen foto.
        Bij concerten kan je wel met Av werken. Omdat Kate bv wel vaak met een sluiter van 1/60s mooi te fotograferen zal zijn.

Wacht wel het moment af. Artiesten staan altijd even stil. Luister naar de muziek (je moet meezingen in je kop, voor mij is dat meedansen). Als iemand springt dan moet je afdrukken op het hoogste punt. Bij concerten vaak op het einde van een song, dan nemen ze een pose in. Of op tussenliggende stille momenten.

Trek meer foto's (maar nooit snel snel) en gooi de helft achteraf weg.

Merk op dat op hogere ISO werken ook minder scherpte betekent. Bekijk niet alleen op 100% op je scherm. Kijk naar het geheel.

Jouw foto van Kate in die post kan je gerust op A3 afdrukken en dat is dan een top foto

Ik gebruik geen IS. Ik leg mijn lens op een kersepitje of gebruik statief. Het kersepitje geeft voor mij meer bewegingsruimte dan een statief. De lens ligt er los op, je kan de camera eenvoudig bewegen. Maar je hebt dan wel een stabiele ondergrond nodig (dat is uiteraard al moeilijker bij concerten). Bij dans in een theater kan dat vaak via een balkon.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Wat is het nu? * of AF ON?

Het wordt ingewikkeld hoor .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
            Wat is het nu? * of AF ON?

Het wordt ingewikkeld hoor .
            Misschien zijn beiden wel mogelijk, ik heb ook niet alle mogelijke settings getest.

Ik zet in C.FN IV de setting 1 "Shutter button/AF-ON button" op stand
            "3: AE lock/Metering + AF start"
            In het Nederlands "Ontspanknop/AF-Aan knop" en "AE-verg./Meten+AF start"
            De AF-ON knop om scherp te stellen, en te meten.
            Half press om de meting vast te leggen.
            Eventueel terug een AF-ON om elders scherp te stellen.
            Doordrukken.

En C.FN III de setting 7 "AF point area expansion" op stand
            "1: Enabled"
            Die extra AF punten werken volgens mij wel enkel als je AI-Servo gebruikt.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
              De instellingen die ik gebruikt heb zijn de volgende : auto iso (dan gebruikte hij iso 3200) en iso 1600 sluitertijdvoorkeuze 1/125ste en het diafragma dat hij gebruikte was F2.8.
              Ik werk af en toe in donkere zalen, voor sport or dans en daar zal ik steeds manueel werken om volledige controle te houden... 1/250 minimum, want er zit beweging in... ik denk dat dit analoog is met concertfotografie... en zeker als ik zie dat je met 200mm fotografeert zou ik de sluitertijd kort genoeg houden...
              ik pas m'n ISO manueel aan en ga gerust to 6400 of hoger als't moet. Belangrijk hier is dat je histogram een goed resultaat heeft... zodat je later je exposure niet moet optrekken en ruis binnen haalt...

voorbeeldje met D50
              zelf op een ruis kanon zoals Nena het noemt... een D50, durf ik tot ISO 1600 gaan, zie hier

voorbeeldje met D700
              Camera: Nikon D700
              Exposure: 0.004 sec (1/250)
              Aperture: f/1.4
              Focal Length: 85 mm
              ISO Speed: 6400

vergeet niet dat je licht nodig hebt om te fotograferen... dus als dat er niet is, of amper is, dan kan je niet verwachten dat alles mooi en scherp zal zijn...
              je moet hier door ondervinding vast trachten te stellen, wat precies er voor zorgt dat je resultaat niet is wat je wilt...

verander daarom parameters één voor één:
              ISO hoger
              Sluitertijd langer
              diafragma groter

en meer is het niet... je zal natuurlijk tegen beperkingen aan stuiten, maar zoek dan een plaats waar je die niet hebt en speel met die parameters tot je begrijpt wat je doet en wat het resultaat is... soms zal je vaststellen dat je met je huidige materiaal onmogelijk kan doen wat je zou willen doen...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

bij Nikon volgt spotmeting het gekozen scherpstelveld !

ik gebruik ook spotmeting (of soms es centerweighted)
                diafragmavoorkeuze en hoge ISO's (1600 en meer)
                en ja goeie lichtmomenten afwachten
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                  bij Nikon volgt spotmeting het gekozen scherpstelveld !
                  een Canon 7D en 1D ook, ik veronderstel dat niet alle Nikon's dit doen

Comment

ai, blijkbaar gaat't toch niet meer lukken....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                      http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ii-298716.html

ai, blijkbaar gaat't toch niet meer lukken....
                      Tja er zijn bepaalde redens voor.Volwassen mensen kunnen zich als kleine kinderen gedragen als ze hun zin niet krijgen dus....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                        een Canon 7D en 1D ook, ik veronderstel dat niet alle Nikon's dit doen
                        jawel hoor! zelf mij oude D50 doet dat...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik zit zowat met hetzelfde probleem :'( en ik weet niet echt goed wat er aan te doen.
                          Bij men vorig toestel geen FF had ik niet echt dat probleem .

We zijn dit weekend Regi In The Mix gaan doen en dat heeft toch redelijk wat onscherpe foto's opgeleverd en veel met ruis.Veel gebruik ik sluitertijdvoorkeuze 1/125ste tot 1/200ste en een iso 1250 tot 1600 spotmeting en one shot.

Help help help!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Urbexphotography Bekijk bericht
                            Ik zit zowat met hetzelfde probleem :'( en ik weet niet echt goed wat er aan te doen.

We zijn dit weekend Regi In The Mix gaan doen en dat heeft toch redelijk wat onscherpe foto's opgeleverd en veel met ruis.Veel gebruik ik sluitertijdvoorkeuze 1/125ste tot 1/200ste en een iso 1250 tot 1600 spotmeting en one shot.

Help help help!!!
                            Ik zou het toch straf vinden als je betere concert foto's maakt met een crop tegenover een FF. Je hebt natuurlijk niet hetzelfde concert met beide geschoten.

Misschien was 1/200ste en ISO1600 op dat laatste concert niet voldoende om een goed belichte foto te krijgen. En als je onderbelicht dan krijg je ruis.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Commentaar van een geinteresseerde leek : lager diafragma (bv 1.4 of 1.8) gebruiken en dichterbij komen ?
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Urbexphotography Bekijk bericht

Help help help!!!
                                Raw? doe je ruisreductie in post processing?

Comment

Working...
                                X