Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panning ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • panning ?

    Al vaak geprobeerd, nog nooit iets van gebakken: zo'n spectaculaire foto van een bewegend voorwerp waarbij de camera werd "meegetrokken" bij de opname. "Panning" heet het, geloof ik. Hoe doe je dat, waar moet je op letten, links naar online tut's... ? Dank vooraf.

  • #2
    Re: panning ?

    Persoonlijk vind ik volgend youtube filmpje handig:

    http://www.youtube.com/watch?v=ez3tJfDgYHM

    Wat je met deze methode ook kan doen is de schouderband vastklemmen aan je elleboog, helpt om camerashake te voorkomen.
    Ook niet vergeten in burst mode te trekken.

    Maar panning is voornamelijk veel oefenen! Na veel proberen zal het alsmaar beter gaan.
    'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

    Comment


    • #3
      Re: panning ?

      Het vraagt vooral oefening. Een klein puntje dat ik zeer handig vind is je scherstel punt verplaatsen tegen de beweegrichting in. Dus als je van links naar rechts gaat pannen, schuif je je scherpstel punt naar links.
      Dit omdat je meestal wat achterloopt op je onderwerp en dan ga je zien dat je vooraan je onderwerp te weinig ruimte hebt om een mooie versterking van je beweging te krijgen. Door het scherstelpunt te verplaatsen anticipeer je dit.

      Comment


      • #4
        Re: panning ?

        Als ik panning foto's maak doe ik dit meestal niet bewust dus als ik op een recht stuk waar ze veel snelheid maken foto's maak dan denk ik niet oh nu ga ik panningsfoto's maken maar maak ik gewoon mijn foto's (continious servo op en mee volgen met het onderwerp) en dan achteraf als ik het resultaat bekijk heb ik een panning foto.
        ik zou zeggen gewoon veel proberen....

        Een vbje van me
        Last edited by Lies MX; 15 januari 2010, 19:34.
        Racing Pics
        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

        Comment


        • #5
          Re: panning ?

          Hello,

          met een beetje oefening is het niet zo moeilijk hoor, maar alles hangt af van de snelheid van de wagens. Ik heb er een hele tutorial over geschreven, kijk hier maar even : make panning shots like a pro, iets algemener maar waarschijnlijk best interessant : a day at the track

          Veel succes,

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: panning ?

            Dank voor de tips mensen. Hoop hier ooit 's een panning shot te kunnen posten.

            Comment


            • #7
              Re: panning ?

              Vergeet ook niet: AF op continu, en VR / IS moet off staan !
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: panning ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                Vergeet ook niet: AF op continu, en VR / IS moet off staan !
                Bij een aantal Nikkors is er ook een active stand aanwezig speciaal voor meetrekken. En volgens mij hebben de canons dat ook.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: panning ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                  Vergeet ook niet: AF op continu, en VR / IS moet off staan !
                  misschien domme vraag, maar waarom?
                  Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today - James Dean

                  Nikon D5000 + 18-55 VR + 55-200 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: panning ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bram VH Bekijk bericht
                    misschien domme vraag, maar waarom?
                    Omdat je bij panningfoto's dus bewust je camera beweegt. IS/ VR systemen zullen dan dus de neiging hebben om die beweging te willen stabiliseren. Inderdaad zijn er bij Canon ook diverse objectieven (de telelenzen) met 2 standen. Bij stand 1 werkt de stabilisatie horizontaal en verticaal, bij stand 2 werkt de stabilisatie alleen verticaal als je horizontaal beweegt en verticaal wanneer je horizontaal beweegt. Speciaal voor panningshots dus....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: panning ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Omdat je bij panningfoto's dus bewust je camera beweegt. IS/ VR systemen zullen dan dus de neiging hebben om die beweging te willen stabiliseren. Inderdaad zijn er bij Canon ook diverse objectieven (de telelenzen) met 2 standen. Bij stand 1 werkt de stabilisatie horizontaal en verticaal, bij stand 2 werkt de stabilisatie alleen verticaal als je horizontaal beweegt en verticaal wanneer je horizontaal beweegt. Speciaal voor panningshots dus....
                      oké thx!
                      Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today - James Dean

                      Nikon D5000 + 18-55 VR + 55-200 VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: panning ?

                        Ik meende links en rechts gelezen te hebben dat VR automatisch panning detecteert en die as van beweging niet probeert te corrigeren. Voor zover ik weet is er dus geen speciale panning-stand voorzien op VR lenzen itt IS lenzen van Canon.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: panning ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          Ik meende links en rechts gelezen te hebben dat VR automatisch panning detecteert en die as van beweging niet probeert te corrigeren. Voor zover ik weet is er dus geen speciale panning-stand voorzien op VR lenzen itt IS lenzen van Canon.
                          Bij Nikon heb je bij bepaalde lenzen toch ook 2 standen? (de 'Normal' & 'Active' stand?)
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: panning ?

                            Even op de site van Nikon gekeken, het is wat tegenstrijdig:

                            With most interchangeable VR lenses, VR operation is activated by lightly pressing on the shutter release button. When a photographer is recomposing a picture while keeping the shutter release button half pressed, the system can instantly tell whether camera movement is intentional or caused by camera shake and act accordingly. For example VR does not compensate for recomposing movement that camera movement, because if it did, the photographer could have difficulty accomplishing the desired composition.
                            Maar verder schrijven ze dit:

                            [...] Nikon's VR System offers Normal mode and Active mode, original technologies to help you cover various shooting situations. In Normal mode, slow and wide camera movement is regarded as recomposing movement and VR operation is controlled accordingly. In Active mode, however, even large amounts of camera movement are compensated for to give a smooth viewfinder image. This mode is quite useful when shooting from a moving vehicle or some other unstable position.
                            Normal mode zou dus beter werken voor panning, hoewel de camera ook in active mode de panbeweging zou moeten herkennen.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: panning ?

                              koop een compact camera en leer daar eerst mee fotograferen
                              -koop pas een reflex als je weet wat je nodig hebt qua shutterspeed/diafragma en iso in elke situatie.
                              -zoek een echte fotograaf die die communie kan fotograferen en leer bij door ook foto's te trekken als 2de fotograaf.

                              Het is niet omdat je een relfex koopt dat je daarom ook een beter fotograaf bent en dat je huwelijken en communies kan trekken.
                              Sorry voor wat ik zeg maar het is zo, die mensen willen een momentopname van iets dat maar weinig gebeurt en willen daarvan de beste herinnering die ze kunnen krijgen.
                              Met citaat reageren
                              1y0-a15 // 1z0-451 // te0-121 // 1y0-a18

                              Comment

                              Working...
                              X