Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Effect en prijs overdatum filmrolletjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Effect en prijs overdatum filmrolletjes

Hallo
    Ik ben nieuw lid hier, maar heb het hier al vaak bezocht, aangezien ik niet nieuw ben in de fotowereld!

Ik heb een vraag ivm filmrolletjes. Ik heb zelf een 15tal analoge camera's.
    3 spiegelreflex en 12 van die ongelooflijk mooie compacttoestellen van de jaren 60-70.

Ik heb ook nog een hele hoop oude filmrolletjes, sommige zijn houdbaar tot 2000
    Nu, mijn vraag is niet alleen wat het effect is van deze rolletjes, maar ik lees overal dta dit ook duurder is om te laten ontwikkelen... Waarom?
    Ik heb al veel analoge fotos op Flickr gezien die zijn getrokken met oude filmrolletjes, maar er staat nooit bij hoe oud ze zijn. Zouden mijn filmrolletjes, goed tot 2000, nog wel IETS doen? Ik denk dat het te kostelijk is om dit eens gewoon te 'testen' als er waarschijnlijk wel mensen zijn die dit weten...

En ja, ik weet dat nieuwe rolletjes niets kosten, maar ik wil net dat 'retro' effect hebben.

Hartelijk bedankt alvast!

Lars

Admin... als dit bericht al eens besproken is geweest, mijn excuses, maar ik heb niet exact datgene gevonden wat ik hier vraag.

Explore Lars Bauwens’s 187 photos on Flickr!
    /// LRS Photography & LRS productions ///
    www.LRSphotography.tk
    www.vimeo.com/larsball

Re: Effect en prijs overdatum filmrolletjes

prijs??? idem als een niet over tijd filmpje... wat jij bedoeld is waarschijnlijk cross processing, je laat dan een kleurenfilmpje ontwikkelen al was het een dia-film of omgekeerd. Daar durven sommige labo's idd meer voor te vragen (het vervuild hun baden ook meer)
    Mochten je kleuren (veronderstel ik) filmpjes warm bewaard zijn durft dit wel eens kleurzwemen te geven, een algemene geel of roze verkleuring van de uiteindelijke afdruk. Dat weet je alleen door eentje te proberen.
    Vraag eens info op school, je kan (kon in elk geval) daar trouwens gratis je kleurenfilmpjes laten ontwikkelen door de derde jaars
    Succes!

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

ahzo, en hoe weet jij dat ik op het NARAFI zit?

dus daar kon je gratis rolletjes laten ontwikkelen door de derdejaars? zal ik eens achter vragen.
      Maar normaal kost het niets meer dus om te laten ontwikkelen?
      en het is dus niet zo dat een filmpje dat al 10jaar overdatum is, gewoon helemaal niet mee rbruikbaar is?
      www.LRSphotography.tk
      www.vimeo.com/larsball

Comment

Tja, wat even kijken bij de ledenlijst al niet doet he...
        Nog altijd les in het oude "koninklijke" gebouw in het park in Vorst?
        Neen, zo'n oude filmpjes zijn niet per defenitie "slecht" ze zullen waarsch niet goed meer zijn (niet meer natuurgetrouw) maar is dat "slecht"? Zoals ik al zei, kleurzwemen zijn te verwachten, in die mate dat je ze niet kan weg krijgen door je filtering (bij het afdrukken) aan te passen. Ook zou het kunnen dat hun gevoeligheid niet meer volledig klopt. Maar om kleurenfilm echt "kapot" te krijgen heb je al flink wat stops "foute" belichting nodig
        En al eens gekeken voor cross processing?

Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

haha, jep nog altijd de even machtige school!
          ik heb gekeken naar dat cross proccessing ja, ik kende het al want ik pas het ook regelmatig toe met Photoshop (met mijn RGB curven)
          maar hoe verkrijg je dit dan met gewone kleurnegatieven? je hebt er blijbaar al ander materiaal voor nodig en andere chemicalien ofzo?

maar dit is dus een effect van een overtijdse film: http://www.flickr.com/photos/8746365@N02/2361989729/
          en dit van een met cross processing http://www.flickr.com/photos/caspersph/4161408736/
          ?
          www.LRSphotography.tk
          www.vimeo.com/larsball

Comment

Working...
          X