Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veldcross

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Veldcross

Hallo BDF,

Ik ben van plan om deze zondag te koude te gaan trotseren en eens te gaan kijken naar het belgisch kampioenschap in Malle, veldcross. (wielrennen in het veld dus)
    Nu had ik graag geweten wat mijn instellingen moeten zijn (ik weet het is grotendeels proberen, maar een paar tips zouden me al vooruit helpen)
    Zet ik mijn Canon 450d best op sport stand, op zet ik hem zelf in. Moet ik dan een hoge of lage iso nemen.???
    Alvast bedankt voor de tips,
    Groeten, een beginner in de sportfotografie.

Re: Veldcross

Modus manueel en alles zelf instellen is wat ik gedaan heb. De ISO-waarde altijd op zijn laagst proberen te zetten om ruis te voorkomen.

Een zo kort mogelijk sluitertijd zorgt ervoor dat je geen bewogen beelden krijgt. Diafragma volledig openzetten (lage waarde) om zo toch voldoende licht binnen te krijgen. Eo krijg je ook het effect dat de renners loskomen van hun achtergrond (supporters).

Net achter een bocht gaan staan is ook een tip odat de renners niet al te hard rijden...

Veel succes om je een goei plaatsje te bemachtigen!

Comment

Camera op S, sluitertijd zelf een beetje zien wat je mooi vindt.
      Veel beweging in de wielen (vb: 1/125ste) of meer bevriezen (vb: 1/750ste)
      Voordeel van cyclocross is dat je wel wat tijd hebt tussen de laatste en de eerste dus je altijd op voorhand wel wat instellen (bij manueel) of foto's nakijken en nadenken over wat je bij de volgende rond beter kan instellen.
      Veel succes en ik ben benieuwd naar het resultaat.
      Racing Pics
      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Camera op M, licht meten op iets van middelgrijs en zo laten, met bovenstaande instellingen. Waarom M->de verlichting is constant en de tenues zijn allemaal verschillende kleuren en reflecteren dus allemaal verschillend en zal dus de belichting ook verschillend zijn, maar die moet gelijk zijn.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De sluitertijdvoorkeuzestand is volgens mij geen goede keuze als je in deze donkere dagen sportfoto's wil maken. Kies je een te korte sluitertijd, dan zijn al je foto's onderbelicht, gewoon omdat het diafragma van de lens nu eenmaal niet verder open kan dan de maximale opening.

Voor die omstandigheden gebruik ik de diafragmavoorkeuzestand, met een objectief dat een grote diafragma-opening heeft. Op de cyclocross hier vlakbij heb ik zo met de 85mm f1,8 op f2,8 gewerkt, maar zelfs dan moest ik soms nog op iso 1600 werken om een voldoende korte sluitertijd te krijgen. De 70-200 f2,8 L IS kan ik ook op f2,8 gebruiken, maar de 85mm f2,8 en de 135mm f2 zijn beiden véél scherper met die grote diafragma-openingen. Met een f5,6 zoomlens zal het niet gemakkelijk zijn, tenzij de zon erdoor komt. Tijdens een regen of sneeuwbui kan je het helemaal vergeten als je geen lichtsterk materiaal bij hebt. Om de camera droog te houden kan je onder een paraplu werken, maar dan mag het niet te hard waaien (de weersvoorspellingen zien er wat dat betreft zeker niet goed uit dit weekend).

Licht meten, en in de manuele stand werken dat kan ook, maar als er dan een wisselende belichting is (wolkjes), dan moet je wel op tijd de instellingen aanpassen om geen onder of overbelichte foto's te krijgen. Dat is dus de voornaamste reden waarom ik in de diafragmavoorkeuzestand werk, en niet manueel. Op die manier kan je je meer toeleggen op de actie, en moet je de camera-instellingen wat minder in het oog houden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Dus als ik het goed begrijp zou u gewoon op de sportstand foto's trekken?
            Mijn excuses als ik het fout heb, maar ben zo nog niet op de hoogte met al die termen als F1, 1600...
            Bedoel je dan dat ik ht best met een ISO waarde van 1600 trek? Of kies ik eerder voor de lage (100) ISO?
            groetjes,
            Anouck

Comment

een lage iso-waarde van 100 t.e.m 400 (daarboven geven die camera's al wat ruis) en een grote diafragma-opening (klein getal bf. f2.8) en nee niet op die automatisch standen werken maar werken met Av (diafragma voorkeur), Tv(Sluitertijd voorkeur) of M (heel manueel).
              Zoals al gezegd ja lichtsterk materiaal zou een meerwaarde zijn (of een externe flash).

Comment

Working...
              X